Gå til innhold
Arkivverket

[#35295] Johannes Nilsen fra Aker, soldat, utlagt barnefader i Nes, Romerike 1815


Gjest Laila S. Hynne
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila S. Hynne

HeiVed dåpen til min tippoldefar Ole Johannesen i Nes på Romerike 2/4 1815 utenfor ekteskap står det følgende om foreldrene: Johanes Nilsen Skaj (Skaij-Skaÿ) fra Agers sogn, + endel uleselig, af .. J?......? Divisjon og Mari Olsdatter Huusmoe Mini 5 1815-1835 2/10Det står noen mindre opplysninger i Klokkerboken. Har også fått tydehjelp fra Statsarkivet i Oslo, men k.b. er veldig vanskelig å tyde.Ved Oles konfirmasjon i 1833 står det bare Johanes Nilsen. Ved Oles giftermål i 1836 står det kun Johannes en soldat. Informasjonen er hentet fra Nes Mini 5 1815-1835, Mini 6 1833-1845 og Klok 1 1815-1835.Skaj, er det kanskje et soldatnavn? Eller er det et gårdsnavn?Er det noen som kan hjelpe meg med denne karen. Har heller ikke noe mer på Oles mor, Mari. Alt mottas med takk.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg har prøvd å søke litt etter dine aner her, men har ikke funnet et gårdsnavn i Aker som likner Skai/j,y.Derimot finner jeg to gårder på Nes med navnene Husmoe. I 1801 tellingen bor det en enkemann med mange barn på den ene av gårdene. navn Ole Gulbrandsen,Ved søk på F.S fant jeg at han fikk en datter Marie Olsdatter i rett alder til å kunne være mor til din Ole i 1815.LenkeVet jo ikke om dette er rette damen, men det er kan hende et sted å begynne letingen.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjenTakk for innleggene fra deg Gunn.Jeg har også forsøkt å lete etter gårdsnavn som kan passe på denne Johannes, men ikke funnet noe. Det nærmeste som kanskje kan være i nærheten er Skøyen?I mitt første innlegg glemte jeg dessverre å skrive at jeg har bygdebøkene for Nes. Har kikket på gården Husmo, både søndre og nordre, men blir ikke klokere. Klarer ikke å knytte denne Mari sikkert til de som bor på gården.Når det gjelder den Mari du fant for meg, født 1790, kan nok dette være den damen LenkeDet er litt vanskelig når jeg ikke har noen alder på dem.Jeg burde vel også skrive hvem som var faddere for Ole: Dorthe Olsd., Gulbrand Husmoe, Engebret Löchen og Dorthe Lundeberg.Som du ser så, har både den Ole Gulbrandsen på N. Husmo og Ole Gulbrandsen på Greni ei datter med navn Dorte.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det var ikke enkelt når det var så mye navnlikhet.Ser at en av fadderene heter Gulbrand Husmoe. På listen over husmoe finner du også en av barna som heter Gudbrand. Dorte finner du på begge gårdene.Håper noen kan gjøre oppslag for deg så du kan få hjelp her.Har du sett under Aker-gårder? Der finner du litt om Skøyen, tror jeg. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen , Laila! Det er nok litt for tidlig på morgenen for meg Jeg kom til å legge en lenke til deg under min egen etterlysning i faten.Her prøver jeg på ny . Du kommer inn på Aker-gårder i fotogalleriet her. Bare for å vise deg et par fargebilder av et par av mine Tippoldeforeldre . Karen Olsdatter og Jørgen Jørgensen. Karen er født på gården Oppsal , Næss. Men moren kom fra Ullerneie i Aker.LenkeDu vil finne en del opplysninger om Skøyen og plasser samt mange Akergårder på menyen her.Lykke til! Håper du finner spor etter den Johanes Nilsen , barnefader, her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg søkte på en av de dåpslistene som lå på siden om Aker-gårder.Fant en Johannes Nilsen døpt så tidlig som 30 des 1764 i Aker. Han er muligens en kandidat til den barnefaren , soldat i Nes ?Prøver med en lenke til denne listen, hvis det ikke går bra finner du muligens selv disse listene, avskrifter av Chr. R. Halle Skovly.http://www.ager.no/Sorkedalen/Avskrifter/Daap.htmDu må bla nedover listen etter årstall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.