Gå til innhold
Arkivverket

[#35300] Inderøy: Foreldre til Karen Olsdtr. Snerting (ca. 1715-73)


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Karen Olsdtr. (ca. 1715-73) var gift med Niels Bårdsen Snerting (1719-64), som kom fra gården Leira/Leeren. (Niels er tidligere noe 'behandlet' under 12253). Karen og Niels fikk tre barn: Karen, f. 1748, og Bård, f. 1751, mens de bodde på Hogstad. I 1753 fikk de Marith - da var de flyttet til Snerting.Er det noen som kan hjelpe meg med å finne hennes foreldre?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Det som i farten kan falle inn her, er at hun kan være en datter at Ole Eriksen Snerting som var oppsitter på en av de to Snerting-gårdene.Er det noen som har skiftet etter Ole Eriksen Snerting, og har han en datter ved navn Karen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Hei Hermod, og fortsatt God Jul. Det er ingen Karen/Kari Olsdtr. født på Inderøy mellom 1710 og 1720. Ser heller ingen slik dtr. av noen Ole Eriksen. Så du må trolig utabygds for å finne henne, og da kan det bli som å lete etter nåla i høystakken. Finner du giftemålet kan det kanskje være holdepunkter der. Lykke til og Godt Nytt År 2006, mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Trond og god jul til deg også.Nei, dette er ikke enkelt. Niels Bårdsen kom jo fra dragongården Leira, sønn av Bård Olsen Leira.Men i 1744 var han, i følge Mette Værnes' glimrende undersøkelser, dragon på kvarteret Over Sende (Øwresende) i Verdal. Der var han visstnok i fram til 1746/47. Han ble gift med Karen Olsdtr. mens han var her - forlovet 28. nov 1745 og gift 27. des s.å. Forlovere var Anders Larsen Stiklestad og Ole Sevaldsen Moe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Etter at jeg nå har fått en mistanke om at Karen kommer fra Verdal, går det an å spørre: Er det noen fra Verdal som finner en Karen med far Ole født omkring 1715?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Ja, jeg ville svært gjerne, men er skeptisk til hva jeg kan makte!! Jeg håpet at forlover Ole Sevaldsen Moe hadde en dtr. Karen som kunne passe inn her, men nei. Jeg har nå gått gjennom krk.boka 1712-1718 uten å finne noen aktuelle. De 3 Karen Olsdtr. som er døpt der er opptatt på annet hold. Vår 16-1700-tallsspesialist Grete Forbregd har med Nils Baardsen pga. vielsen her med Karen Olsdtr. i sine familiekort. Men hun har ingen opplysninger i tilleg til vielsen i 1745 og at Nils er dragon fra Øver-Sende 1845, ikke f. år på noen av de. Og hun har finsiktet Verdal's befolkning på denne tida. Og da må jeg melde pass!!! mvh. Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen, tusen takk, Trond. Da ser det vel ut til at Karen ikke er fra Verdal. Da må hun være fra en annen nabokommune enn Inderøy og Verdal. Ytterøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Ser i innlegg (8) at det ikke er noen 'Karen/Kari Olsdtr. født på Inderøy mellom 1710 og 1720'.Jeg har registrert en rekke av kirkebøkene for Inderøy, og vil gjerne vite hvilken kilde som benyttes her - da den første bevarte kirkeboka for Inderøy starter først i 1733.Det finnes et fragment av en kirkebok for Inderøy fra før 1700 - så det er opplagt at presten førte kirkebok.Et slikt bastant utsagn tror jeg ikke på, Karen var et svært alminnelig jentenavn på den tida, det samme med Erik.Tipset til Hermod er å gå gjennom skifteprotokollene for Inderøy, så vidt jeg vet er disse filmet - kanskje det dermed er mulig å låne de som er aktuelle? Mange av protokollene har register, sortert på gårdsnavn, og er forholdsvis enkle å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Sitter her med tiendemanntallet for Inderøy, fra 1724. Det var da to Snerting-gårder, den ene var øde, på den andre var Ingebrigt oppsitter.Av omlag 230 oppsittere, var det over 30 med fornavn Ole. At minst en av disse hadde ei datter som heter Karen/Kari er jeg ganske sikker på. Problemet er at det er vanskelig og arbeidssomt å finne det ut.Her er alle gårdene hvor en Ole (Olle) var oppsitter i Inderøy, 1724: Lyngstad Oppem Qvam Undersager Ruustad Wang Aas Letnes Berrig Ulstad Kiercknes Flackennberg Manum Ertzaas Røemolden Woelen Hougum Røske Lund Gieldssaas Oudstad Helberg Følstad Høe Gaufl Aas Wæredahl Bartnes Grønnesbye Skiemstad Gaufl Grønnesbye Jørstad Bartnes Wæredahl Grønnesbye Gran Aas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Hermod..Jeg har ei Karen døpt 7/12-1710 av foreldrene Oluf Hansen Sukken og Karen Nielsdatter, på side 50 i bok 1 for hele Ytterøy prestegjeld.Og jeg har ei Karen døpt 18/2-1720 i Mosvik kirke av foreldrene Oluf Sandstad og Inger Madsdatter, på side 5 i bok 2 for hele Ytterøy prestegjeld.Jeg finner ikke skifteopplysninger etter Oluf, Karen, Oluf eller Inger og kan av den grunn ikke si om noen av disse er din Karen.Etter informasjon fra Statsarkivet i Trondheim finnes det kun en, 1, side av ei kirkebok for Inderøy som gjelder før 1733. Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen..I innlegg (8) så er det vel kirkeboka for Verdal det er snakk om og ikke Inderøy, men jeg er enig med Hallvard at det må finnes flere Karen med far Ole født på Inderøy i tidsrommet 1710-1720. Jeg ser ihvertfall i skifteregisterne for Inderøy at det er en drøss med Ole'r innført, en god del av dem også med gårdsnavn/plassnavn som de Hallvard ramser opp.. En eller flere av disse 'Olene' må jo ha ei datter med navn Karen, men om Hermod sin dame finnes blant dem er jo et annet spørsmål..Hei igjen fraMette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk for all respons. Nei, det er denne nåla igjen; Karen og Ole er så forferdelig vanlig, for å si det slik.Jeg tror jo at det er i Inderøy det er mest sannsynlig å lete, men jeg trenger hjelp for å finne fram til disse opplysningene. I og med hun (Caren Snerting) sannsynligvis døde i jan 1773 (alder ikke oppført), skulle jeg hatt hjelp til å sjekke et event. skifte fra dette året (og også skiftet etter hennes mann Niels Baardsen Snerting fra 1764/65).Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Vedr. Karen Snerting, død 1773.I manntallet fra 1755 er hun oppført å være 40 år gammel, født omkring 1715. Mannen Nils 36 år, datteren Karen 6, datteren Marit 1.Manntallet fra 1762 har med patronym (etternavn) - ikke alder. Her er Nils Bårdsen oppført som oppsitter, kona heter Karen Olsdatter, og gården Snerting er del av St. Jørgens Hus (i Trondheim) sitt gods. Datteren Karen er eneste barn over 12 år.I 1766 (manntallet) er det sannsynligvis samme Karen som bor der, men nå med patronym Larsdatter, sannsynlig skrivefeil fra manntallsføreren den gangen. Karen var da oppsitter. Karen Nilsdatter var hennes barn.Ellers nevnes det i innlegg (3) at det ikke er noen Karen Olsdtr. født i Inderøy 1710-20. Hvilke kilder belegger dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Hermod..Jeg har sjekka skifteregisterne for 1761-1767 og 1771-1778 for Inderøy sorenskriver embete, men finner dessverre hverken Niels Baardsen eller Karen Olsdatter innført der. Hei så lenge fraMette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk til både Hallvard og Mette. Synd at de ikke var nevnt i skifteprotokollen. Hvor kan vi lete ellers etter hennes opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Glemte: Når eldste barn ble kalt Karen (som mora selv): Betyr det at Karens mor også het Karen og at hun må ha dødd like før 1948? Niels' mor het jo Marith (som tredje barn ble døpt). 2. barn het Bård - etter Niels' far. Det betyr kanskje at Karens far Ole har levd etter 1753 da siste barn ble født?Er dette en vei å gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Hermod..Man må bare leite og leite til man eventuelt finner noe, det er det eneste alternativet.. Et sted å begynne er jo å sjekke alle skiftene etter 'Olene', med start foreksempel på Inderøy og eventuelt gå videre derfra, og se om Karen finnes innført som datter i et av dem. En tidkrevende jobb, noe jeg dessverre ikke har anledning til å ta nå sånn med en gang, men litt og litt går jo an sjøl om det vil det ta en stund - men det må man jo regne med i denne 'businessen' - noen ganger finner man det man leiter etter med en gang, andre ganger må man legge ting på is og ta de opp igjen gang på gang på gang...Er man riktig uheldig, stopper det helt opp....Jeg vet jo at du ikke betegner deg sjøl som en forsker men en samler, men blir du for utålmodig så kan du jo gjøre som Hallvard foreslo, bestille skiftefilmene til ditt nærmeste bibliotek eller lignende og begynne å undersøke saken litt sjøl.. Det er morsomt å forske litt også skjønner du :)))... Hei så lenge fraMette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Beklager Hermod og Hallvard. Jeg kom i skade for å stole på minnet, som i farten sa meg at min datafil for Inderøy registrert av Agnes Solli, Verdal, startet i 1705. Men det var som Hallvard påpekte feil. Det er Verdal's kirkebok som starter 1705. Den vi har for Inderøy starter med 1733 ja. Derfor Hermod, Inderøy er fortsatt en mulighet når det gjelder Karen Olsdtr. Når det gjelder Verdal skulle det fortsatt ikke være noen endring fra mine tidl. innlegg. Beklager igjen, og lykke til videre, mange er jo med på jakten nå!! mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Trond. Da gjelder det å lete etter Karens foreldre som sannsynligvis het Ole og Karen og giftet seg omkring 1710-15, men det er vel en umulighet foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.