Gå til innhold
Arkivverket

[#35305] Skrikende overskrifter: Lesbarhet og problematisk søk


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I det siste har det vært mange temaer som har blitt lagt inn med store bokstaver. Dette bedrer faktisk ikke lesbarheten, snarere tvert i mot. Nå har jo dette vært oppe noen ganger før, men noe som kanskje er mindre kjent, er at det kan bli vanskelig å søke frem temaet senere. Det er nemlig ikke likegyldig ved søk i Brukerforum om ordet er skrevet med små eller store bokstaver. Et godt eksempel er de diverse trådene vedr. slekten(e) Grundt. I noen overskrifter er navnet skrevet med store bokstaver, og disse kommer ikke frem når man søker på 'Grundt' og vice versa.Dette til orientering. Så da kan det kanskje snart bli en slutt på 'skrikingen'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ønsker ikke å uttale meg om temaet i seg selv da det nå må være uttømt.Ang. å finne navn med store bokstaver eller normal skrivemåte lar seg enkelt løse med å skrive navnet med bare små bokstaver i søkeruta. Da får du opp alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg har sett stopp for skriking i temalista. Programmet prøver no etter fattig even å gjera store bokstavar om til små og små til store der det synest det høver. Men det vil nødvendigvis føra til at i ein del tilfelle vil det bli feil der det i utgangspunktet var rett. Dette gjeld kanskje særleg ved forkortingar. Men programmet lærar, så det kan koma seg etter kvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.