Gå til innhold
Arkivverket

[#35309] blomberg


Gjest Lindis Rokstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Lindis Rokstad

Er det noen som har noen opplysninger om slekten Blomberg i Bergen fra 1700 tallet. Jeg har en ane Synneve Margrethe Blomberg gift 1749 med Morten Andersen. Lurer på om faren hennes het Melchior?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindis Rokstad

Litt mer info. Melchior Eriksen Blomberg var hattemaker i Bergen. Han var gift to ganger . Første gang med Kirsti Jørgensdtr og andre 1733 med Engelche jansdtr Boested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Knut Johannes Erstad

En av mine forfedre var skomakermester Gudmund Cortsen Blomberg (1722-1794) som levde i Bergen. Hans far må ha vært Cort Cornelisen som døde i 1663. Hvorfor sønnen tok navnet Blomberg er et mysterium for meg, og om det er noen sammenheng med den Blomberg-slekten du spør etter kjenner jeg ikke til. Hans kone het forøvrig Anne Marie Eriksdtr. Holm (1706-1804).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Lindis rokstad

Hei. Jeg har nå brukt mye til på Blombergene i Bergen. finner fortsatt ikke dåp på Synneve Margrethe i Bergen , men hun var fadder til et barn av Elisabeth Jansdtr boestæd i 1740.Far til Synneve ,Melchior Eriksen Blomberg giftet seg i 1733 med Engelche Jansdtr Boestæd,(Han var gift 1 gang med ei Kirsten Sørensdtr) søster av Elisabeth. Jeg har gått ut ifra at Engelche var mor til Synneve, men begynner nå å lure på om hun var stemoren. Det å være fadder på den tiden var vel litt anerledes idag, at de måtte være fylt 18 år , eller????Jeg finner heller ikke Synneve blant begravde i Bergen. Men utifra at hun var fadder i 1740 må jeg vel anta at Kirsten var moren hennes, eller????? Håper noen kan hjelpe meg med spørsmålene.Hilsen Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Lindis.Iflg Sollieds skifteavskrifter 25/1-1696 var Erich Gustavsen Blomberg g m Syneve Arntsdatter. Hvis du ser skiftet etter Gustav så hadde han ei datter Synneve Christine 38 1/2 år 8/8-1748. Når det gjelder Melchior så hadde sikkert han og en datter Synneve oppkalt etter sin mor, men kirkebok for DK begynder på 1719. Hvis Morten Andersen giftet seg med Synneve Christine 'Gustavsdatter' Blomberg ville hun være 40 år i 1750. Melchior må og ha en Synneve oppkalt etter sin mor. Hun må i så fall være døpt i DK før 1719. Mulig det finnes skifte etter Melchior Blomberg i Bergen ?Eller kanskje etter Synneve Arntsdatter ??Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindis rokstad

Hei. Takk Veldig spennende. Min Synnøve Margrethe Melchiorsdtr Blomberg var gift med Morten Andersen f 1718.Gift 1749. Jeg tror at hun var født mellom 1719-1733, dette igjen må bety at Engelche Jamsdtr Boestad ikke var hennes mor siden hun giftet seg med synneves far i 1733.Ser at mange av Fadderne til Melchiors barn har blombergere til faddere: Synneve Gustavsdtr, Gustavus Blomberg,Lambert Gustavusen Blomberg, Johanne Blomberg,Anne K Blomberg, Erik Blomberg.Ved dåpen til barna ved første ekteskap med Kirsti Sørensdtr er det ingen Blomberg som er faddere.Min Synneve var fadder til farens datter (i andre ekteskap)Zisele K i 1742.Kan jeg gå ut ifra ar Erik Gustavsen Blomberg og Syneve Arntsdtr(Andersdtr)var foreldre til min Melchior Erikssøn Blomberg?Barna til min Melchior E Blomberg het. Første ekteskap med Kirsti Sørensdtr død ca 1731-32 Johanne f 1720, - Sitzele K F 1722, -Søren f 1724,- Erik f 1726, - Johan(Jan) Ernst f 1730, -Gertrud M f 1730.Andre ekteskap.med Engelche Jansdtr Boestad(Bogstad) Johan(Jan) valentin f 1734,-Peter B f 1736, -ZiZele K f 1738, -Melchior f 1740, - Sisele k f 1742,- Melchior f 1744,-Elisabeth Johanne f 1747,Usikre barn er Anne C død 1769 gift 1754 m Hans Tygesen. Blombergene her må jo være i slekt, på en eller annen måte.Hilsen Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Til innlegg 1: Hva het barnene til Morten og Syneve ? De bør vel ha barn oppkalt etter: Melchior, Anders, Kirsten og en event mor til Morten hvis de fikk så mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Fant to barn: Anders 8/4-1750 DK og Melchior 8/6 1759. Så her er ialle fall to av foreldrene oppkaldt. Så det er vel her 99 pst sjanse for at Melchior Erichsen Blomberg og Kirsten er foreldrene du søker. Og at Melchior er en sønn av Erich Gundersen Blomberg og Syneve Arntsdatter som er nevnt i skifte 25/1-1696. Kan nevne at Norsk Slektshistorisk Tidsskrift nr 31 (1987/88) har et fint kapitel om Hattemakere. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindis rokstad

Hei.De jeg har funnet heter:Anders f 1750, - Melchior f 1759, - Engelche f ca 1754, -Synneve Margrethe f ?, - Dorthea f ? Flere finner jeg ikke. Finner ikke dåp på Engelche , Synneve eller Dorthea, men det er nok fordi kirkeboken for det tidsrommet mangler. Ca tidspunk på Engelche fant jeg på grunn av alder ved konfirmasjon. Finner heller ikke synneve blant begravede i Bergen. Dorthea er min anemor , hun ble gift med Daniel Erphecom Reuytser.Engelche giftet seg med Didrich Jansen Steman i 1778. De fikk barna:Dirche Seliche f 1779, -Morten Andersen f 1780,- Synneve Margrethe f ca 1790, - Christine f 1782, -Gierche Segelche f 1782.Dette er det jeg har foreløpig.Hilsen Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei.I stamtavle over Familien von Erpecm side 67, står det at Dorothea Andersen født 14/4-1752,død 19 august 1811, var g m Daniel von Erpecom Reuytzer f 1751 død 19 mai 1811. De hadde 10 barn hvorav kun 4 overlevet sin far.Jeg har fadderne på 9 av barnene . Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Jeg vet ikke om dette er den samme slekten. Denne grenen skal ha kommet til Norge på midten av 1600 tallet fra Lippe Blomberg Detmold i Tyskland.Johan Hendrich Nielsen Blomberg født juli 1687 i Oslo, død 1750 på Voss. Var først i Hardangerske kompani i 1716. Avsluttet militære som Captein des armes på Voss. Kjøpte Wahls gjestgivergård på Voss i 1744.Gift 1. gang med Katrine Sofie Andersdtr. Halden (1693-1729). Gift 2. gang 1730 med Marie Hansdtr. Lampe ( 1701-1769) fra Bergen.5 barn i første ekteskap som levde opp. Niels Johansen Blomberg 1721 - 1807 ble skredder i Moss og har etterslekt. Gift med Mette Thomasdtr.Anne Cathrine Johansdtr. Blomberg 1725 - 1762. Gift 1762 med Monsieur Jacob Olavsen Wittmeyer. Margaretha Johansdtr. Blomberg 1727 -. Bodde ved farens død hjemme på Voss. Skal senere giftet seg i Bergen, enke i 1777. Kan være hun som gifter seg i Korskirken 1753 med Johannes Zachariassen Meyer.Anders gikk i skredderlære hos broren Niels i Moss, flyttet til Bergen 1777 hvor han ble skreddersvend. Throne Marie giftet seg med Samson Torsteinsen Samland på Utne gjestgiveri.I 2. ekteskapet var det 6 som vokste opp. Hans Johansen Blomberg 1733 - 1813. Han overtok som gjestgiver på Voss, gift 1759 med Gjertrud Maria HorseniusAugustinus Johansen Blomberg 1734 - 1775.Var gullsmed og døde ugift på Voss.Petter Johansen Blomberg 1736 - 1796. Bodde hos sin søster Cathrine og døde ugift.Jens Johansen Blomberg 1741 - 1801. Han var baker på Voss og gift 1770 med Bemoiselle Anna Bendixdtr.Elsebø Johansdtr. Blomberg 1744 - 1825. Gift med gjestgiver på Bolstadøyri Isak Trondsen Flatabø.Det finnes endel om dem i 'Vossavangen' band I, Vossaboki (1993)Kanskje Geir vet hvem foreldrene til Johan Hendrich Nielsen Blomberg som var født i Oslo i 1687?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.