Gå til innhold
Arkivverket

[#35316] Oppslag i Alenfit bygdebok, Hordaland


Gjest Odd Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Iversen

Jeg lurte på om noen kunne gjøre et oppslag for meg i Alenfit bygdebok på en Halvar Halvarson Midgarden, født 1739 og som skulle være bruker på br.II på Sjauset? Står det der noe om hans kone og hans barn? På forhånd tusen takk hvis noen kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Bygdebok for Alenfit, bd. 1, side 761: 'Halvar var korporal då han i 1768 vart g.m. Anna Olsdtr dtr. av Ola Halvarson Frekhaug (sjå under eigarar på Y. Gjervik). .... 3 born, alle f. på Leknes: a. Halvar f. d. 1769. b. Ingeborg f. 1772. c. Anna f. 1775.I 1775 er han nemnd sersjant. Korkje Halvar eller Anna er gravlagde i Hamre. Dei må ha flytt, truleg til Bergen.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

Det er ein Halvor Halvorson som har 4 eller 5 barn konfirmert frå Hjelmås. Halvar konfirmert 1785, Ingeborg k. 1790 ( i Meland sokn), Anna k. 1792, Magdalie k. 1798? Magdalie k. 1801?Og sersjant Halvorsen Hjelmås får, i tillegg til dei nemnd i innlegg 2, Ole f. 1779 og Magdalie 1782. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp12541750&gardpostnr=2711&personpostnr=9142&merk=9142#ovre>LenkeLenkeLenkeLenkeLenke Og ein Halvar Halvorson dør på Hjelmås i 1785, 46 ½ år. LenkeAttgifte til kona ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

I følge Eikangerboka er Halvard Halvardsen Midtgård (1739-1785) den samme som Halvard Halvardsen på Hjelmås nr. I-6. Halvard Hjelmås er gift med Anna Olsd. Frekhaug (1743-1825).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Iversen

Tusen takk til Marit og Odd for suplerende info. Dette hjalp godt på for meg.Marit mener at jeg kan finne mere om familien i bygdebok for Hamre. Jeg kjenner selv bare til en bygdebok for Hamre bind 1 og 2 av Håkon Aasheim, og den inneholder ikke disse gårdsbrukene. Er det kommet et nytt bind den siste tiden?Samtidig refererer Odd til Eikangerboka. Denne har jeg heller ikke hørt om. Hvilken bok er det? Ny den også kanskje?Jeg må tydligvis på biblioteket snarest for å oppdatere mine bygdebokkunnskaper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Innlegg (4) nevner Bygdebok for Hamre -- Vassbygd og Eikanger skolekretser, som kom ut i 1998. Det er denne jeg velger å kalle 'Eikangerboka' i kortform, og den er gitt navn og utseende som et tredje bind av Hamreboka (i tillegg til Håkon S. Aasheims to tidligere). Dette er naturlig, siden Hamre kommune tidligere omfattet områder på begge sider av Osterfjorden (faktisk også Åsane helt inn til Sandviken). Forfatterne av Eikangerboka er Egil Hopsdal, Sverre Helland og Arne Fyllingsnes. og det er altså i denne du finner Hjelmås omtalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.