Gå til innhold
Arkivverket

[#35341] Ole Paulsen Nordrum, Gausdal (1700-tallet)


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

I den eldste panteboka for Nord-Gudbrandsdalen står at 'Ole Poulsen Nordrom af Gusdals Præstegield' i november 1747 solgte sin odelsrett til Loftsgård i Sel. Er det noen som kjenner til denne Ole Paulsen og som kan fortelle meg hvem hans foreldre var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Kanskje ikke til så mye hjelp, men i Kråbølboka står det (i utdrag) under Nordrum (s 67) at Torger Ellingsen Opsal brukte Nordrum til broren Ole Ellingsen Opsal døde og solgte da til Poul Nordrum - 'Poul var kommen nordenfra'. Poul hadde sønn Ole. Poul solgte til Ole Christensen Fjerdrum, som etter noen år solgte til Torstein Slette på Vaage.Nordenfra vil vel si Fron eller lenger nord (f.eks Sel). Ingen årstall oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ole Ellingsen Opsal ble begr. 15/6 1731, så da burde vel et søk i tingbøkene eller kanskje helst panteregistrene og pantebøkene rundt disse tider kunne gi resultater mht. Paul Nordrum og hans opphav. Tidl. bosted er ofte oppgitt i forbindelse med eiendomstransaksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Geir og Svein. Det var nyttig å få vite at også Oles far bodde i Gausdal. Jeg er enig med Svein i at tingbok/pantebok kan være mulig å gå videre me, så takk for datoen.Jeg har nå sett litt mer på det materialet jeg har om Loftsgård i Sel, og ser at en Paul Iversen fra Graupe i Nord-Fron dukket opp på bygdetinget i 1702 og meldte seg som odelsberettiget til Loftsgård. Jeg har ikke funnet noe mer om ham siden, men det virker sannsynlig at han er identisk med Poul Nordrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.