Gå til innhold
Arkivverket

[#35345] Helche Pedersen Bøe


Gjest Miriam Kraft
 Del

Recommended Posts

Gjest Miriam Kraft

Leter etter far(mor) til Helche Pedersen Bøe som het Lie etterat hun ble gift. Helche Pedersen Bøe var født i 1766? i Bergen, d.5/1-1842. Helche giftet seg med smedemester Johannes Olsen Lie i Korskirken 4/8-1802. Johannes Lie var født i Bøverdalen.De fikk mange barn,Petter Olai, Berthe Marie,Johannes, Hans, Ingebrigt Martin osv. Hun ble enke og giftet seg 2. gang med smedemester Torger olsen 11/12-1817 i Korskirken. Helche var 40 år, Torger 31.I sitt 1.ekteskap hadde de en cautionist conditor Lagler, og som faddere for sine barn finner vi også bakere, foruten flere smeder. Av faddere ser det også ut til at de hadde mange solide folk.(mesterskredder Ole Sandberg,Elen Grip(mulig gift med militær embetsmann Rudolf Grip)Jacob Prom (stadsmegler)Jacob Frøyseth(borger, kjøpmann, huseier og Ditlev Martens(borger, priviligert bakergård). Helches barnebarn Marie Charlotte Lie har som en av sine faddere Patricia Lovise Berg,født Bøe!. Kan hun ha noen tilknytning til Helche? Det finnes en Peder Bøe som i 1800-1801 var kommunikant i Korskirken. Han var da sdammen med folk fra 'Quarnisonen 'B'. Dette må vel være noe militært?Det er rart at Peder Bøe ikke har vært fadder en eneste gang for sin datter Helches b arn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Bratland

Helchie (Helge) Pedersdtr. var født på Bøe i Gloppen 1774 . Døpt 31 juli 1774 i Gloppen (Breim).Foreldre Peder Gabrielson født på Bjørnarheim ,Gloppen . Døpt 6 januar 1742 i Gloppen. Han ble gravlagt i Bergen 6 juli 1797.Mor Borni Jonsdtr. født på Bøe 1733 og døpt 15 februar 1733 i Gloppen.hun døde i Bergen 5 juni 1807 . Peter og Borni giftet seg 27 desember 1770 i Gloppen.Gloppen er i Sogn og Fjordane . Bøe og Bjørnarheim ligger i tidligere Breim herad.Vil du vite mer gi meg et ord.Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Johannes Olsen Lie er vel den samme som jeg har i min database som bror til min ane Ole Olsen Lie, men jeg har Johannes som gift med Thelise Pedersdatter Bøe, Helene Pedersdatter og Helkie Gabrielsen. Kanskje hans koner her egentlig er samme person? Jeg mener at jeg fant konene til Johannes som mødre til barna som ble døpt. Det kan være at jeg leste feil på mikrofilmen den gangen jeg hadde den på fjernlån, men dette ligger vel ute på internett nå. Jeg har datteren Berthe Marie som døpt i 1805, men den gangen jeg så mikrofilmen var jeg vel ikke så god til å lese kirkebøker som nå. Så datoen for dåpen har uteblitt ser jeg.Jeg har også at Johannes ble gift 2 med Helene Pedersdatter, men da er vel de som jeg har som Johannes sine 2 koner her de samme? Jeg har disse barna på Johannes og Helene:-Johannes født 08.01.1808, og døpt 17.01.1808-Ingeborg Maria døpt 22.01.1810 og død 08.06.1810-Ingebrigt døpt 29.03.1811, og døpt 07.04(?) 1811-Martin født 29.03.1811, død 09.08.1811 og gravlagt 16.08.1811. Han var sikkert døpt på samme dag som sin bror.-Hans Johan døpt 16.07.1813At min ane Ole og broren Johannes var fra Bøverdalen visste jeg ikke, men hvor er Bøverdalen? Jeg fant i en opplysning angående dødsfallet på Johannes 17.01.1815 på mikrofilm en gang at han var født i Eivindvik i Sogn og Fjordane, og der fant jeg også en som passet døpt i 1777. Jeg mener at jeg så dødsfallet på 2 mikrofilmer og at det på den ene sto at han var fra Gudbrandsdalen og på den andre sto det Eivindvik i Sogn og Fjordane.Jeg vet jo at mor til Johannes og Ole var Synnøve Lie, og i 1801 var hun ca 60 år. Jeg fant et dødsfall på Synnøve Lie i Bergen 11.08.1806, men denne Synnøve Lie ser ut til å ha vært 86 år. Hun ble gravlagt 12.06.1806. Kan dette være mor til min eller vår ane Synnøve Lie?Jeg har også noen flere mulige barn av Synnøve Lie:-Johanne Olsdatter Lie som ble døpt i Holmedal kirke i 1762, men var likevel ført på mikrofilmen for Eivindvik. Far var Ole Johannesen. Fra en eller annen kilde har jeg at hun var gift med Ole Ottesen.-Torjer Olsen Lie som ble gift med Helene Pedersdatter 07.12.1817Min ane Ole Olsen Lie ble født ca 1768, og han fant jeg ikke døpt i Eivindvik. Ole ble trolovet med Dorteha Catharina Trofast 28.04.1793 i Nykirkens sogn i Bergen, og de ble gift 07.07.1793. Ole døde 20.10.1810. Disse fikk 11 barn i perioden 1793-1809, og jeg skal videre på sønnen Lars født 1803 som flyttet til Rødøy på Helgeland.Kan familien ha vært først i Eivindvik, flyttet til Gudbrandsdalen eller Bøverdalen og så flyttet tilbake til Eivindvik igjen? Er jeg på villspor? Dette ble dessverre ikke mye til hjelp for deg Miriam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miriam Kraft

Anne Lise Hovdal, Sandnessjøen: Johannes Olsen Lie er bror til din Ole Olsen Lie. Johannes er født i 1775 i Lom i Oppland (se på 'Familysearch' på Internett). Hans far er Ole Olsen Bakkeberg, f.1742 Bøverdalen. Hans mor er Synnøve Olsdtr. fra Lom. De ble viet i Lom i 1766. Av barn har jeg følgende: Ole, f. 1765 (1768?)(mestersmed i Bergen, borger) Lars f. 1765(?)(svænd)se Dig.arkivet, folketell. i 1801 i Bergen. Johannes f. 1775 (svænd)se Dig.arkivet, folketell. i 1801 i Bergen. - Jeg kan tenke meg at da Ole Olsen døde fra familien i 1776, dro de til Bergen for å kunne brødfø seg. Hvis du kjører gjennom Bøverdalen vil du forstå at hun ikke kunne klare seg der med små barn.- Det virker som Ole Olsen Lie drev stort. Det var mange svenner og læredrenger, (hvis vi kan tolke det slik.) Slå opp på Dig.arkivet, viede i Bergen 1663 - 1816, da finner du Johannes Lie viet til Helchie Pedersen Bøe i 1802. Vielsen til Synnøve (Synne) Olsdtr. med Ole Olsen i 1766 i Lom finner du på 'Familysearch' på Internett. Vi kan lure på hvor navnet Lie kommer fra, men iflg. andre notater jeg har bodde visstnok familien på gården Slåli(en?) i Bøverdalen en stund. Dette kan ha gått over til å bli Lie.Bøverdalen går fra Lom i Ottadalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Etter at jeg skrev her tok jeg et googlesøk var i Lom i Gudbrandsdalen, og det vet jeg jo omtrent hvor er siden jeg har vært på Vinstra et par ganger. Tusen takk for interessant svar.Da jeg begynte med anene til Lars Olsen Lie visste jeg kun at han var fra Bergen og født ca 1802, og at han var innflytter i Rødøy på Helgeland i 1827. Dette var før jeg hadde pc og internett, så jeg skulle igjennom en masse mikrofilmer for å finne han som døpt siden jeg ikke visste hvor han ble født i Bergen. Jeg var heldig og fant han på første mikrofilm. Senere da jeg kjøpte pc fant jeg jo mye om hans aner i Bergen på internett når det gjaldt slekten Trofast, og fikk også mye hjelp av en som så på arkivet i Bergen.Jeg har jo også sett at Ole Olsen Lie hadde mange tjenere og smedelærlinger i 1801. Når vi først er inne på våre felles aner i Bergen/Bøverdalen: Finnes det bygdebøker for Lom? I såfall skulle jeg gjerne vite forfatter og tittel. Det blir nok en stund til jeg tar opp denne grenen igjen siden jeg må gjøre ferdig noen andre prosjekter først, men det kan jo være greit å vite likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

At jeg ikke kan lære meg å rette før jeg sender svar!! Det skal selvfølgelig stå: Etter at jeg skrev her tok jeg et googlesøk og fant at Bøverdalen var i Lom i Gudbrandsdalen.Det skal også stå: Jeg trodde først at jeg måtte igjennom en masse mikrofilmer i Bergen for å finne Lars Olsen Lie som døpt i ca 1802, men var så heldig å finne han som døpt på første mikrofilm som døpt i 1803.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har jo funnet dødsfallene både for Johannes i 1815 og broren Ole i 1810, og på begge står det at de ble født i Gudbrandsdal. Det skulle være interessant å vite hvordan noen har kommet frem til at de var fra Lom. Har det stått noe på mikrofilmene som jeg ikke forsto? Nå fant ikke jeg Oles dødsfall der i 1810, men på Johannes sto det jo ett sted Gudbrandsdal iallefall. Kan ikke huske at det sto noe om at han var fra Lom, så hvor er den opplysningen kommet frem? En mulighet er jo militære ruller som jeg ikke har sett, og der pleier det å stå fødested.Når det gjelder 'Family Search' så får jeg kun opp at siden er gått ut på dato når jeg skal prøve å søke etter min ane Ole som døpt, men jeg greide å finne foreldrenes giftermål 09.01.1766 og broren Johannes som døpt. Har kommet frem til at jeg egner meg vel best til finne frem på mikrofilm, og det blir nokså tungvint når man må starte opp pånytt igjen hele tiden i 'Family Search'. Dette har vært oppe på Digitalarkivet tidligere, men jeg forsto ikke svarene som ble gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Miriam Kraft

Til Finn Bratland, Bergen. Takk for forslag om Helche Pedersen Bøe.Jeg har funnet flere HelchePedersdatter Bøer og det er ikke godt å vite hvilken er den rette.Her kommer ett av mine funn som kunne passe men som jeg ikke er 100% sikker på( men hvordan kan man bli det?) Helche Pedersdatter fra Florvåg, døpt 1780. far: Peder Nielsen, gift 1.g i 1758 med Christiane Willums- datter. gift 2.g. med Berthe Didriksdatter i 1779. (Helche hadde en datter som het Berthe Maria) mor; Berthe Didriksdatter. faddere: Marthe Johnsdatter Kleppe Marthe Didriksdatter Ingeborg Hansdatter Florvåg (Helche hadde en sønn som het Hans) Anders Erichsen Johannes Nilsen Florvåg(antagelig bror av faren)Dette var i Bergensdistriktet og er mer sannsynlig enn at hun skulle være fra Sogn og Fjordane. Florvåg er på Askøy, og der er det en gård som heter Bøe. Fødselsåret kan også stemme med at hun var 40 år da hun giftet seg på ny i 1817.Hun må ha flyttet til Bergen hvor hun traff sin ektemann. Men som sagt, det er ikke sikkert det er henne!Er du i slekt med henne eller med Johannes Olsen Lie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Bratland

Hei !Jeg er på en måte i slekt med Helchie , det vil si hennes søster Anna er en av mine formødre.Peder Gabrielson og Borni Jonsdtr. fikk tre barn alle født i Gloppen :Peder født 1770 og død samme år. Anna født 1771 og død 8 desember 1850 i Bergen. Helge (Helchie) født 1774Helchie ville vært etter fødselår 43år. Helche fra Askøy født i 1780 ville vært 47år i 1817.Så jeg holder fast på at jeg har den rette Helchie. Tror jeg .Familien fra Gloppen reiste til Bergen i slutten av 1770 årene . Peder Gabrielson var registrert i Bergen i 1883 og dør i Bergen 1797. Ingen av døtrene var gift da .Ingen av familien var registrert i FT.1801. Anna var gift da og hadde både mann og barn men de er ikke med i FT.1801.De bodde fremdeles i Bergen og fikk tre barn til.Helchie var fadder til ett av barna ( nevnt som Helchie Bøe)Bergen var på den tid en storby . Alle i Bergen har aner fra Sogn og Fjordane . På grunn av trange kår i distriktene reiste man til byen for å prøve lykken .Men det avgjørende bevis for at jeg har den rette Helchie kan jeg ikke skaffe .Hvis du er interessert har jeg en del forfedre og formødre .Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Bratland

Jeg beklager at jeg skrev feil på alderen til Helche fra Askøy . Alderen skal være 37 år i 1817 ikke 47 år. De er like langt fra 40 år begge to .Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Finn Bratland

Hei !Har du funnet ut hvilken Helche Pedersen Bøe som er den rette ?Anna Pedersen Bøe fikk 4 barn og Helche Pedersen Bøe var fadder til et av dem . Derfor er jeg interessert i hvilken Helche P. Bøe som er den rette .Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Finn Bratland

Hei !Jeg henviser til skanned kirkebok for Domkirken i Bergen Mini A4 1763 - 1820 fødte og døpte.Johan Friderich Slyder døpt 13 januar 1805 en av faddrene heter Ole Lie.Knud Slyder døpt 22 mars 1807 To av faddrene heter Helche Lie og Berthe Lie.Foreldre er Georg Chr.Slyder (Schlyder) og Anna Pedersdatter Bøe.Hvis ikke Anna Pedersdtr.Bøe og Helche Pedersdtr.Bøe er søstre så må de være nære venner.Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.