Gå til innhold
Arkivverket

[#35356] Beret Tomasdatter Kulseth fra Selbu i Sør Trøndelag.


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Beret Tomasdatter Kulseth er fødd 20 mai 1871, hun døde i Windom Minnesota 30 august 1945.Beret ble gift i Windom i 1891 med Peter Helmer Olsen, han dør i 1898, og Beret gifter seg på nytt i 1903 med Peter(Peder) Hofslund. fødd 1882. Jeg har forsøk å finne Beret eller Betsey Thomasen sin utreise fra Norge, og siden hun har giftet seg som 20 åring, skjønner jeg at hun har emigrert i ung alder.Over Trondhjems havn finner jeg ei Beret Tomasdatter fra Sælbu på utreise 3.mai 1881, med oppgitt alder til 9 år.En vet jo at + - et år ikke er noe uvanlig.Men jeg klarer ikke å finne at denne Beret drar over havet med familie, og er dermed usikker på om hun er den rette. GODE RÅD SØKES.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takk Carsten og gått nyttår, det er nok hele familien ja, fant de omtrent samtidig med at du svarte i går.Vart litt opphengt i ei Beret som drog over havet to år senere.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takk for ditt tips Knut, etter å ha kjørt igjennom boken på nettet, er jeg like blank. Muligens kan det skyldes min måte å søke på. Spørsmålet er jo da heller om noen vet hvilket bind der omtalest om gården Kulseth i, og en muligens husmannsplass kallet Djuphullet(Plads)? Kansje en bør ta seg bryet med å fjernlåne noen bind.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Djupholet er nevnt på side 238 i Bind 6 av Selbubøkene. I følge boken dro Berets familie til Amerika i 1879. Det er vel faren du finner her: 17012 5 1879 14 24 440 1 07.05.1879 08.05.1879 Tomas Johanness. Jordbruger m 50 Selbo Windom Minn Allan de tre første barna finnes på samme side som han, mens resten finnes på neste.Eller linken: LenkeDu må vel bruke copy and paste her.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takk for hjelpen, finner du kansje også gårdsnavnet Kulseth, Beret(Berit) Tomasdatter bruker nemmelig dette etternavnet ved sitt giftermål i Windom MN i 1890.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Fra bygdeboka ser jeg at navnet skrives både Kolset og Kulset, og dermed kommer også navnene Kolseth og Kulseth. Djupholet var en plass under Kulset.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne Hildrum

Thomas dy Jonsen Kulset, son of Jon Tomassen Engan and Berit Tomasdotter Grøtem, was born in 1829. Another name for Thomas was Tomas dy Jonsen Engan. Thomas giftet seg med Gjertrud Pålsdotter Amdal, daughter of Pål Olsen Stamnes and Gunnhild Tomasdotter Amdal, in 1863. Gjertrud was born in 1841. De hadde 8 barn. Jon Tomassen Engan, son of Tomas Jonsen Stamnes and Siri Olsdotter Slind, was born in 1791 and died in 1858 at age 67.Gjertrud Pålsdotter Amdal, daughter of Pål Olsen Stamnes and Gunnhild Tomasdotter Amdal, was born in 1841Pål Olsen Stamnes was born in 1812 and died in 1855 at age 43.Pål giftet seg med Gunnhild Tomasdotter Amdal in 1839. Gunnhild was born in 1810 and died in 1894 at age 84 Gunnhild Tomasdotter Amdal, daughter of Tomas Andersen Amdal and Brynhild Jonsdotter Velvewas born in 1810 and died in 1894 at age 84 Tomas Andersen Amdal, son of Anders Bersvensen Eidem and Gunhild Tomasdotter Grøtem, was born in 1777 and died in 1851 at age 74.Tomas giftet seg med Brynhild Jonsdotter Velve in 1807. Brynhild was born in 1779 and died in 1850 at age 71.Anene til disse to finnes i Bygdebøkene fra Selbu. Noe finnes på internett, men ikke alle bøkene ligger der.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.