Gå til innhold
Arkivverket

[#35360] Skifte etter Gudmund Larsen - Fjelberg


Gjest Harald Kvale
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Kvale

Skifteregister Sunnhordland 1668-1859:10879 Gudmund Larsen Aarvik, Fjelberg, side 987, protokoll A.a.7d, 1768-1773Jeg ønsker å få vite hvem som var arvinger og ev. personpplysninger om avdøde.Tilleggspørsmål: Jeg har en ide om at avdøde viet dattera til forrige gardbruker på Aarvik, men det er litt langt mellom tilgjengelige kilder. Finnes det kilder(fra Fjelberg)i perioden 1705-1740 som kan bekrefte/avkrefte min ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Gudmund Larsen Årvik (ca. 1692 - 1769) kom fra Ile i Vikedal Prestegj. Han var gift første gangen med Gjertrud Johannesdtr. (ca. 1692 - 1753) som var enke etter Anders Ottesen Brose Årvik. Gudmund bygslet Årvik i 1720. Garden hørte til Halsnøykloster godset. I 1758 kjøpte han Årvik og nabogarden Fossøl. Han ble gift andre gang i 1756 med Turi Tollaksdtr. Kvamme (ca. 1730 - 1818). Det var 3 barn i første ekteskap og 5 i andre. En sønn fra første ekteskap døde før foreldrene. Jeg har ikke klart å finne opphavet til Gjertrud Johannesdtr.Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 18. september 1769 og nevner enken Thuri Tollachsdtr og hans barn av to ekteskap. Fra første ekteskap hadde han døtrene Marie, gift med Zacharias Johansen og Magrethe, g.m. Hans Engelsen Echeland, Strandvik, fra siste ekteskap Lars, 11, Anders, 9, Giertrud, 13, Abigel, 7, Massi, 3 og Christine 1/2.Det er nevnt jordegods i Søre Wigenes og i Hesby i Finnøy. Det er vist til skjøte 11. september 1731.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Tusen takk for hjelpen - Arne og Yngve!Til Arne: Jeg trodde ikke at Gudmund var så gammel, derfor regnet jeg med at han var gift med Anders Otteson's datter første gang.Du skulle vel ikke vite noe om Turi Tollaksdtr.s foreldre?Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Turi Tollaksdtr. var datter av Tollak Torbjørnsen (ca. 1698 - 1782) og Abigal Mikkelsdtr. (ca. 1710 - 1782) de hadde et bruk på Kvamme i Vikebygd. Tollak var sønn av Torbjørn Tørressen og Synneva Tollaksdtr. på Haugen eller Underhaugen i Ølen (Se Ølen 1A, side 147, nr. 8) Abigal sine foreldre var Mikkel Eivindsen (ca. 1661 - ca. 1732) og Anna Jørgensdtr. (ca. 1669 - 1742). Mikkel fikk skjøte på Kvamme i 1690. Han kom fra Tveit i skjold. Anna var datter av Jørgen Kolbeinsen som drev gjestgiveri ved Sagen under Årvik til ca. 1701.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.