Gå til innhold
Arkivverket

[#35361] Elias Gotaas, f. 1829, Lade sogn, Trondheim


Gjest Anne-Rita Kolberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Rita Kolberg

Ønsker hjelp til flere opplysninger om min tipptippoldefat Elias Gotaas f. 17.12.1829, Lade sogn i Trondheim. Foreldre: Ole Gotaas f. 1803 og Marie Elisabeth Løvigen? f, 1799 og d. 17.12.1829. En til sønn Carl? f. 1827.Elias kom til Støtt i Meløy, hvor det var en handelsmann Bonsak Gotaas, mulig en slekning.Han fikk da sønnen Anton Olaus Petter Eliassen f. 14.9.1852 med Ane Marie Pedersdatter f. 1829 fra Sandvik i Meløy. Ane Marie flyttet hjem til foreldrene med sønnen og det var viss ikke mer kontakt. Er interessert i hvor Elias dro videre og om det er noen som kjenner mer til han.Anne-Rita Kolberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti  aamodt

Hei Jeg vet ikkke om dette er av interesse, men på Jessheim sentrum hetter det Gotaas aleen jeg tror den er oppkaldt etter en lege som virket på Jessheim. Jeg kjenner ikke til når den gaten fikk navnet. Kanskje dette kan hjelpe deg.Hilsen Kjersti Aamodt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Bonsak Anderssen Gotaas, handelsmann i Nord-Norge, var født på øya Tautra i Frosta, Trøndelag. Hans far, Anders Buttulsen Gotaas, var fra gården Gotås i Skogn, Trøndelag, hvorfra navnet skriver seg. (se O. M Skaanes: 'Frolslekten Gran', bind 1 (Verdal 1967), s. 149-150)Ole Gotaas kan jeg i farten ikke finne i denne boka, men man kan vel ikke se bort fra at han er av samme folket.-Arne-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Det ser ut som det er Gotaas flere plasser, men finner ingen Elias. I Trondheim er det en handelsmann ved navn Gotaas,i 1865, har ikke fornavn som kan passe, er det noen som kjenner til denne.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal®ister=etternavn&pgj=335&teljing=ft1865&filnamn=f61601.wc2&amt=16&funnenr=240>LenkeAnne-Ritai 1875 er han tydeligvis død, men dødrene står der, noen som kjenner til disse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Det ble viss feil med første lenken. Lenke Her er det noe rart. Det er ingen kone i 1865, men mor ved navn Brun i 1875?Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

!! Gotaas enke , 34 år , født i Størns prestegjeld (1865) må være den samme som Karen Brun født 1832 i Horrig (1875). Har ikke madamen giftet seg om igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Beklager, jeg overså nok e for enke, selvfølgelig er hun enke som gifter seg Brun, noen som kjenner til hennes avdøde manns navn?Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg fant ut følgende ved å se litt på FS/VRI:Kaja Serine Gotaas ble født 4/3 - 1857, døpt 13/4 i Vor Frue. Foreldre: Eliseus Gotaas og Karen Krogstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Takk skal du ha! Dette var interessant, kan Eliseus være Elias, eller er det bare ett skudd i blinde?Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Den Ole Gotaas som 'Studerer theologie' i 1801 er nok sønn på Gotås i Skogn, og onkel til nevnte Bonsak Anderssen Gotaas. Ole Gotaas (1779-1826) var sokneprest i Finnmark og Numedal. Hans foreldre var Buttul Anderssen (Hopla, Åsen) og Inger Hansdatter (Gotås, Skogn), brukere på Gotås. (Kilde: Skogn Historie XI-1, s. 251)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg kopierer dette fra FS: Kaja Serine Moller Sex: F--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth: 04 Mar 1857 Place: Christening: 13 Apr 1857 Place: Trondheim, Sor-Trondelag, Norway--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Eliseus GOTAAS Mother: Karen KROGSTAD--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: C426554 Source Dates: 1839 - 1859 Film or Fiche Number: 307033 Collection Details: Vor Frue; Den Norske Kirke Jeg kan ikke si om dette er et skudd i blinde eller ikke, men vel et spor verdt å følge og undersøke nærmere? Jeg kan tilføye at Krogstad er gårdsnavn i Horg, Og Karen Brun i FT 1875 sies å være født i Horg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Takk skal dere ha, skulle gjerne hatt riksarkivet i Trondheim nærmere. Vi har heller ikke noe utstyr slik at jeg kan lese mikrofilm her i kommunen. Det skal vel være mulig å finne Eliseus og Karen gift i Trondheim om det var der dem giftet seg da?Anne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Det var nok et skudd i blinde. Her gifter Karen og Eliseus seg -------------------------------------------------------------------------------- Karen KROGSTAD Sex:--------------------------------------------------------------------------------Marriage: Spouse: Elisaeus LARSEN Marriage: 25 May 1856 Place: Trondheim, Sor-Trondelag, Norway--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: M426554 Source Dates: 1840 - 1859 Collection Details: Vor Frue; Den Norske KirkeAnne-Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.