Gå til innhold
Arkivverket

[#35572] Einar & Michael Heltzen Bentzen


Gjest Morten P. Mortensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten P. Mortensen

I DIS-Norges database over gravminner i Norge finner jeg på Møllendal kirkegård i Bergen Michael Heltzen Bentzen (06.01.1855 – 04.03.1916) og hustru Alida Johanne, født Smith (28.01.1854 – 19.01.1933). De er begge begravet i Christensen Smith’s familiegravsted.Det er flere familier ved navn Bentzen, men navnet Heltzen Bentzen burde bare forekomme i én av disse, hvor det allerede er to med samme navn. Hvem er denne Michael Heltzen Bentzen og hvem er hans forfedre? Årsaken til spørsmålet er en utarbeidelse av familiebok over Bentzen-slekten som stammer fra Linderud gård i Christiania og denne slektsgren er meg komplett ukjent.Ved hjelp av det eminente Digitalarkivet finner jeg en del:Under Døypte i Bergen 1816 – 1894: 6. januar 1855, født Michael Heldsen som sønn av Styrmand Einar Bentsen og hustru Karen Bertine, født Gullachsen.Ved søk i folketellingen for Bergen 1900 finner jeg Tandlæge Michael H. Bentzen, født 1855 og hustru Alida J. Bentzen, født 1860 (altså annet fødselsår enn ovenstående) og en datter, Ellen Bentzen, født 1895. Michael og Alida nevnes også i 1891-tellingen. Der finner jeg også fotograf (selvstendig) Hulda Bentzen, født 1859.Alida Johanne finner jeg for øvrig i 1865-tellingen som 12 år gammel datter av Blikkeslagermester Christen Smith, 40 år og hustru Oline Martine, født Olsen, 38 år.Samme steds finner jeg Kjøbmand i Manufaktur Einar Halzen Bentzen, født 1863 og hustru Elisa født 1872. Det indikerer jo sterkt slektskap, både pga fornavn og efternavn, riktig nok stavet noe annerledes.Michael H.B.s far, Einar Bentzen finner jeg også i folketellingen for Bergen 1875 som Skibscaptein, født i Christiania 1823, hans hustru Karen Bertine, som nevnt ovenfor samt datter ”af Faderen” Hulda Marie Bentzen født 1858 i Bergen og sønnene Einar B., født 1863 og Christian Smith B. født 1864.I 1865-tellingen er Karen enke, og barna er Hulda, født 1858, Thora født 1867 og Einar, født 1863. Han er handelsbetjent 1891-tellingen har datteren Hulda Marie som fotografistinde hos andre, datteren Thora er fotograflærling og Einar er handelsbetjent i manufaktur.Spørsmålet er: Hvem er Michael Heltzen Bentzens far Einar sønn av? – hva het hans første hustru (?) - og dernest: Er det i dag kjente efterkommere?Svært takknemlig for litt rettledning:Mvh Morten P. Mortensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Litt mer, om en mulig bror av Einar I . IGI-opplysning fra Eidsberg (1814-1848) :Dåp 17/2 1824 av Carl Adolf Mikkelsen. Far: Michael Heltzen, Mor: Thora Hansdatter.-Sant nok ! - Usikkert, men det er vel ikke umulig å kontrollere. – Artig forresten, - Thora Hansdatter er mor begge ganger, mens Bentzen og Michael Heltzen er fedre med 13 mnd. mellomrom.Man kan vel gjøre et kirkebokoppslag for Eidsberg, og får man treff, så bør vel faren til Einar den første kalles Michael Heltzen Bentzen. – Og det er vel i så fall neppe noen overraskelse.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten P. Mortensen

Først en stor takk til alle. Her var det god hjelp å finne.Til Berit (4) Korrekt, 1885 tellingen sier enke, ikke 1865, beklager, min feil; og (5) Det forundrer meg med Einar (senior) i Eidsberg da FT 1875 for Bergen sier han er født i Christiania. Er fornavnet til faren tilgjengelig ?Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten P. Mortensen

og la meg føye til Iver Mosvold (6) Ja, det er åpenbart samme far og samme mor. Michael Heltzen og Bentzen er samme mann.Mvh Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

At Einar Den Eldre iflg FT1875 er født i Christiania, er ingen tungtveiende grunn til at Eidsberg-alternativet skal avvises (ennå). Det er mange slike feil i tellingene.Men jeg har et forslag til noe i forlengelsen av dette som forhåpentligvis kan sjekkes opp:Ble ikke Paul Frederik Michael Heltzen Lenke enkemann ganske tidlig etter ekteskapsinngåelsen med Gustave Henrice Ørum i Trondhjem i 1811. Noen kan vel vite om hans andre kone eventuelt kan ha vært denne Thora Hansdatter (event. fra Eidsberg)Og så et spørsmål til Morten P, siden han forbereder en slektsbok med utgangspunkt i Bentzen på Linderud gård i Oslo/Aker.Har denne (Linderud) Bentzen-slekta opphav på Kongsberg, - slik som Heltzen (den kjente bergverksfamilien) ??Jeg tror nemlig at navnkombinasjonen Heltzen-Bentzen oppsto på Kongsberg en gang på 1700-tallet, blant enkelte medlemmer av den kjente bergverksfamilien HeltzenHvorvidt Heltzen etter hvert blir et mellomnavn i kombinasjon med Bentzen (som vårt eksempel viser) eller forble et selvstendig slektsnavn, var vel avhengig av hvilken slektsgren man befant seg på ??IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten P. Mortensen

Korrekt. Mogens Lauritzen på Linderud var annen gang gift med Anne Bentsdatter. Eldste sønnen, Lauritz ble satt til side, sønn nr. 2, oppkallt efter svigerfar Bent ble prst og sønn nr. 3 Erich overtok. Dette er denne grenen som er knyttet til Eidsvold Verk.Sønn nr. 2, Bent Mogensen fikk igjen en sønn som ble borgermester i Skien og senere nr. 2 på Kongsberg i samarbeid med sin svoger Michael Heltzen. Altså gift med søsteren Sophie.Begge slektene Hellesen og Bentsen fikk da et litt mer fortysket navn Heltzen og Bentzen i dette gruvemiljøet.Derfor dukker denne navnekombinasjonen opp i slekten, og det er jo da meget som taler for at Michael og Einar, som jeg innledet med, tilhører 'vår' bentzen-slekt.Paul Heltzen, som du nevner, (jeg har ikke mine data tilgjengelig her) er så vidt jeg husker, sønn av Paul Heltzen, bror av Michael og Sophie. Denne Paul satt som en slags minister i København med ansvar for bergverk og skoger. Man kan derfor si at det var et familietriumvirat som hadde hånden på rattet i Kongsberg den gangen.Mvh Morten P. Mortensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Vet du noe om etterkommere 2 generasjoner etter Michael Heltzen (alias Mikkel Hellesen) og hans to ektefeller (Kirstine Elieson og Helle Margareta Lachmann) som kan knyttes til Bentzen-navnet ??Vår Einar (Den eldre) og hans mulige far (Michael) skal befinne seg kun 2-3-4 generasjoner etter bergamtsforvalteren, og Bentzen-kombinasjonen må ha oppstått først på slutten av 1700-tallet, så vidt jeg forstår.En pussighet som vedrører denne navn-kombinasjonen finner vi hos dette søskenparet her i FT 1801 Kongsberg. Lenke(NB: Det er verd å merke seg at det også var en direkte-import av Heltzen-navnet til Norge fra Danmark i den perioden vi operer i, – og som ikke var knyttet til Kongsberg. Men også jeg er rimelig overbevist om at vår mann må ha en eller annen Kongsberg-forbindelse.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten P. Mortensen

Jeg må komme tilbake på detaljene her imorgen, da jeg ikke har detaljene på denne PCenImidlertid er det klart at Heltzen Bentzen kommer fra ekteskapet mellem Heltzen og Bentzen på Kongsberg som nevnt i forrige innlegg.Jeg har forøvrig to andre Michael Heltzen Bentzen registrert og jeg vil over natten se om den av disse kan være den MHB som er far til Einar.Michael Heltzen på Kongsberg efterlot seg ingen arvingerHelge Hellesen Bentzen (Helge er en måte å skrive mannsnavnet Helle på) er slektning. Detaljer følger imorgenMvh Morten P. Mortensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Personlig stoler jeg mere på kirkeboka fra Bergen enn FT 1875 som jeg forøvrig har funnet veldig mange feil i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg beklager at jeg til nå har oversett ekteskapet mellom Mogens Bentzen (1715-1770) og Sofie Hellesen (Heltzen) 1720-1798.Både Sofie og Mikkel stammer fra samme Christiania-kjøpmannsfamilie, og Mogens som ble rådmann i Skien og borgmester på Kongsberg før han ble justisråd.Det er her navnkombinasjonen oppstår, og IKKE fra etterkommere av Mikkel Hellesen (alias Michael Heltzen).IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten P. Mortensen

Først svar på famileforholdet til Anne-Cathrine Gotbergsdatter Bentzen nevnt i (11) Hun er enke efter Helle Bentzen som igjen var sønn av Mogens Bentzen og Sophie Hellesdatter (Heltzen)Så en kommentar til (9) Paul Frederik Michael Heltzen døde i 1838, hans enke, Gustave Henrice Ørum, døde i 1849, altså omtrent 11 år senere.Denne Paul F. M. Heltzen var sønn av Christian Ernst Heltzen (1745 - 1825) som igjen var sønn av Paul Heltzen, altså sønnesønn og ikke sønn som jeg i farten antydet.Men tilbake til hoved temaet: Michael Heltzen Bentzen. Jeg har, som tidligere nevnt, bare registrert to:Michael Heltzen Bentzen (1788 - 1842), gift med Olava Krog i 1837, altså i 'voksen' alder. det er ingen barn i ekteskapet. Denne MHB er sønn av Bent Mogens Bentzen som overtok som borgermester i Skien after at faren, Mogens Bentzen reiste til Kongsberg.Den andre MHB var født så sent som i 1869 og døde i USA i 1950. Han var sønn av boktrykker og forlegger Bent Mogens Bentzen i Christiania.Da vet vi altså at tannlege Michael Heltzen Bentzen i bergen var sønn av Einar Bentzen som i sin tur var sønn av Michael Heltzen BentzenMEN, da står vi fremdeles igjen med et spørsmål: Hvem var han sønn av?Mvh Morten P. Mortensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dette kan være Pauline's datter Mabel: Født av norske foreldre; første barn etter 1920, bor tett ved:Name: Mabel Johnson Age: 26 Estimated birth year: abt 1904 Relation to head-of-house: Wife Spouse's Name: Carl Johnson Home in 1930: Eagle Grove, Wright, IowaForøvrig en korreksjon til (11) iflg Census 1920 var det flere barn: Mabel, Freda, Annie, Nellie??, Wallace og Lucille.Skal sende deg image'n nevnt her ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå skjønner jeg ingen ting. Det er ikke jeg som har lagt inn innlegg (17). Jeg har 2 ganger lagt inn et innlegg som ikke har kommet med : FS VRI Anne Dorthea f.12/2 dpt. 16/7 1829 Aker Garnisonekrk., død 17/7 1829, foreldre Michael Bentzen og Thora Hansdt.Lurer på om dette kommer inn nå, eller blir blandet med et annet innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Einar d.e. , broren, Carl Adolf og søsteren Anne Dorthea har felles mor og far !! Navnene har vi . De er av en ellers vel-dokumentert Heltzen/Bentzen-slekt. MER VET VI IKKE.Hvis det ikke finnes flere farskandidater til Einar d.e. som kan kalles Michael Heltzen Bentzen (1788 - 1842) , så er det vel grunn til å tro at han har hatt et ekteskap med Thora Hansdatter før han inngikk ekteskapet med Olava Krog i 1837.En eller flere kirkebøker eller biografi må da fortelle hva som egentlig har skjedd.Morten: Takk for kommentar vedr. Paul F M Heltzen. Den var oppklarende. – Men hvis du skulle sanke sammen primærdokumentasjon (kirkebøker) vedr. noen i dette persongalleriet - kan du ikke ta en titt på Carl Heltzen LenkeDet skulle ikke forundre meg om han var adoptert.Det er ytterst sjelden man opplever slike gåter i en såpass avgrenset familie når man befinner seg på 1800-tallet. – Og det er grunn til å spørre seg om det foreligger noen skillsmisse, adopsjon, navnforandring, emmigrasjon, eller annet som kan kaste lys over saken.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten P. Mortensen

Jeg skal sjekke ditt Heltzen-spørsmål. Jeg har et nært samarbeid med denne slekten og har antagelig all info du trenger på file, hjemme.Det som gjør MHB (gift med Olava Krog) så besnærende er at han var offiser i Bergen. Imidlertid skal han ha vært ugift inntil dette sene ekteskapet. Jeg skal studere Bent Mogens Bentzen's opptegnelser (boktrykkeren)i week-enden, så skal vi se om vi kan trekke noen konklusjoner på basis av dennes omtaler av MHB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dere vet det kanskje, men jeg kan ikke finne at det er nevnt her hvor Michael og Olava ble gift så jeg skriver det jeg fant på FS VRI: Michael Hettzero Bentzen (49) far Bent Mogens Bentzen, ble gift 22/8 1837 Trondheim Domkrk. med Olava Juline Krog (25) far Peter Gustav Krog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

ET STEG VIDERE.På FS fant Berit det tredje barnet (innlegg 18) til Michael/Thora. – ANNE DORTHEA. Og så fant jeg en digitalisert utskrift fra denne kirkeboka. LenkeMen livet ble kort for denne jenta !Einar d.e., Carl Adolf og Anne Dorthea var alle født utenfor ekteskap, men av samme mor og samme far. Man kan sikkert mye om Michael Bentzen, og hans lange ungdom før han inngikk et standsmessig ”riktig” ekteskap (innlegget over), men det ser ut til at han i alle fall holdt seg til EN og samme kvinne, både i Eidsberg og Oslo.Dersom man en gang skal skrive en slekts-krønike om dette er det antakelig rett å bruke ordet SAMBOER,IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten P. Mortensen

Aj, aj, aj, Se det!!Dette forklarer hvorfor dette forhold ikke omtales av hans nevø Bent Mogens Bentzen(boktrykkeren) som hadde meget med sin onkel å gjøre i Bergen mens han gikk i boktrykkerlære.Jeg kommer tilbake til Heltzen-spørsmålet mandag.Jeg har nu fått det svaret jeg trenger. Jeg bukker og takker for innsats og hjelp.Ha en fortsatt fin week-endmvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Selv om du har fått det svaret du trenger, og vi kanskje burde satt stopp , så tror jeg denne fortsettelsen indikerer at vi er inne i en norsk utgave av Forsyte-sagaen. Se bare på denne:Også moren (Thora Hansdatter) til Einar d.e. dukker opp i BERGEN (!!) på FT 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61301&gardpostnr=34&personpostnr=339&merk=339#ovre>Lenke . Hun bærer her etternavnet Kaulum, - altså ektemannens gårds-/slekts-navn fra Nes på Hedemarken. Snaut to år etter at hun fødte det tredje og siste barnet med Michael Bentzen i Christiania, inngår hun ekteskap med Hans Jørgen Jensen Kaulum i Garnisonsmenigheten i Christiania 29/10 1830.Sammen med Hans Jørgen Kaulum får hun barna: Anne Dorthea (1838), Caroline Christine Mathilde (1831), Sophie Dorothea (1833), og Paul Emil (1836)Lenke Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.