Gå til innhold
Arkivverket

[#35618] Johan Wibe


Gjest Maria Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Maria Jørgensen

Noen som kan hjelpe meg med opplysninger om visestattholder Johan Wibe? Hvem var hans foreldre?Han må være født en gang på 1600-tallet. Gift med Margrethe Garman.De fikk iallefall en datter, Margrethe Maria, gift med Iver von Ahnen året 1719.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria Jørgensen

Hei!Har vært innom denne Johan Wibe på Simon Ellefsens slektsider, men kan det være den Johan, jeg er ute etter?Denne Johan er gift med Nicolaia Meng, og de er uten livsarvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Gunnar Arntzen

Visestattholder Johan Vibe var født 16.4.1637 som sønn av rentemester Peder Wibe (ca. 1596-1658) og en mor hvis navn vi ikke kjenner. Han var gift to ganger: 1) med Johanna Maria von Sandrart (død etter 1685), ekteskapet oppløst 1680; 2) 23.1.1683 med Margrethe Marie Garmann (27.6.1663-8.1.1690), datter av av landkommissarius Johan Garmann (1610-73) og Margrethe Jespersdatter. Johan Vibe døde 20.2.1710 i Christiania, begravet i Nidarosdomen. Mer om Vibe kan du lese i bind 9 av det nye Norsk biografisk leksikon (utkom 2004).Med vennlig hilsen Jon Gunnar Arntzen hovedredaktør Norsk biografisk leksikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria Jørgensen

Tusen takk! Da er jo det mysteriet om hans opphav avklart.Er det mulig at både mor og datter het Margrethe Maria/e? I Svein Tore Dahls embetsmenn i midt-norge 1660-1700, står datteren oppført som Margrethe Maria, og hennes mor som Margrethe.Og vet man om noen flere barn fra Johan Wibes siste ekteskap med Margrethe Garman?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Wibe-ætti er omskrivi i Danmarks Adels Aarbog, eg trur det er årgang 1948. Eg ættar sjølv frå Johan Wibe si søster, Antoinette Wibe Jessen (1624-1726) og skulle likt og visst kven som var mor til desse søskeni. Oppkalling kan tyda på at denne ''hoffdama'' til Louis XIII hadde namnet Isabelle...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria Jørgensen

Denne står oppført som Peder Wibes andre kone,gift 1641, og kan dermed ikke være mor til Antonette og Johan Wibe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Høst

I heftet Familien Vibe (Fr. Thaarup, Kristiania 1890) er det en stamtavle der disse barna er ført opp under ekteskapet mellom visestattholder Johan Vibe og Margrethe Maria Gaarman:Margrethe Vibe, født 10.11 1683 død 1763, gift med kommandant i Trondjem F. von der Osten. Margrethe Marie Vibe død 1750, gift med Iver v. AhnenChristian Vibe (kapteinøytnant, skutt i Brabant) Ulrik Gustav Vibe (oberstløytnant, skutt i Brabant)Marie VibeDet er også to døtre som ikke er knyttet til noen av ektefellene: Marie Vibe 1688-1702 og Anne Christine Vibe.Siden mine forfedre kom fra en annen gren av slekten, har jeg ikke sjekket disse opplysningene nærmere. Rent umiddelbart synes jeg imidlertid at det ble vel mange som heter Marie og Margrethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

I siste innlegg er det uklart for meg hva som menes med 'to døtre som ikke er knyttet til noen av ektefellene'. Døtre av hvem ?(Innlegg 6:) Når det gjelder barna til rentemester Peder Wibe, så er det vel ikke gitt at Antoinette og Johan var helsøsken ? Førstnevnte skal være datter av 'en ukjent fransk kvinne' (denne hoffdamen ?). Er det mulig at 'kaptein ved infanteriregimentet' Christian Wibe også var Peder's sønn ? Peder giftet seg altså (såvidt jeg vet for første gang !) med Anne Cathrine Budde i 1641 (24 Okt 1639 ?) og fikk i 1647 sønnen Christian med henne. Han ble kaptein, og døde i 1697 ved Skogn (?) skanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Høst

Omtalen av de siste døtrene ble uklar. De er oppført som døtre av Johan Vibe, men det er ikke angitt om de stammer fra hans første eller andre ekteskap.I den slektstavlen jeg viste til, er 'Nermos' Christian Vibe (c. 1647-1697) oppført som sønn av Peder Vibe. Ser imidlertid at opplysningene i slektstavlen ikke stemmer helt med de opplysningene Ovenstad har om offiserene Vibe, så her er det nødvendig å sjekke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria Jørgensen

Ifølge Simon Ellefsen's slektside må Peder Wibe ha vært gift (iallefall en gang) før han gifter seg med Anna Cathrine Budde i 1641.Peder Wibe's barn med NN:Antonette Pedersdatter Wibe, f.1624 d.1727. Dersom årstallene her stemmer, må hun ha blitt en veldig gammel dame, men det er jo selvfølgelig meget mulig.Johan Pedersen Wibe, f.1637 d.1710.Med Anna Cathrine Budde fikk Peder Wibe, sønnen Christian Pedersen Wibe, f.1647 d.1692. Til innlegg 9: Ja, det ble en del Margrethe her:-). Ifølge Svein Tore Dahl, så ble en datter av Margrethe Garman og Johan Wibe, nemlig Margrethe Maria Wibe, gift med Iver Von Ahnen i 1719.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Litt på kanten kanskje, men se tema 16713 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe>http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe Det ser ut som dette er en vanskelig sak. Men jeg fikk i alle fall vite at Antoinette hadde en bror Johan som ikke jeg kjente til. Når det gjelder A. C. Buddes forfedre så er det en lang anerekke delvis knyttet til Ösel/Saaremaa http://en.wikipedia.org/wiki/Danish_Estonia, finner ikke en side som lå på nettet før om Axel Urup og Helle Marsvin, og til Danmarhttp://sv.wikipedia.org/wiki/Axel_UrupHer er opplysninger om Budde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Rita Hole

Det har også vært Wibe i Aremark ( Østfold ):Viet 1754 Christian Pedersen Wibe fra Aspestrand med Boel Ingemorsdatter Hallesby.1754 døpt Christian Wibes sønn, Petter Christian.Død 1754 Christian Wibe 39 år ( f.1715 )Christian hadde også en uækte sønn :1736 uækte barn, Peder. Moderen Kari Hansdatter fra Aspestrand, barnefader officer ved Captein Kÿhns Compani af General Rappes Regiment, Christian Wibe.Det ser ut som Christian Wibe har en søster her også : Viet 1743, Niels Toresen Aspestrand og Anne Catharina Wibe ,Aspestrand.Barn : Pernille f. 1746, Else f.1747, Pernille, f. 1749 og Ingri f. 1751.Død 1754 Anne Catharina Aspestrand 34 år. (f.1720) - Både Christian Anne Catharina Wibe døde 1754.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.