Gå til innhold
Arkivverket

[#35888] Johan Adam de Rochlinge (1651-1717)


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er mye å finne på nettet om denne mannen, men det ser ikke ut for at noen har funnet hans forfedre. Det er sagt at han var födt i Frankrike og var adelsmann:[url="http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/fylkesleksikon/2134596.html>LenkeEr det noen som har arbeidet med denne familien?Jeg har kikket rundt på franske adelsslekter som og var Hugenotter og det nærmeste jeg kommer er adelsfamilien de la Rochejacquelin i Vendé. De var som sagt Hugenotter og også militære, Johan Adam de Rochlinge var oberst-löytnant.Dette er sammenbundet med Lenke da Marie Dorthea Aslaksdtr Gasmann (1779-1847) var etterkommer av denne familien igjennom sin mor, Anna Dortea Meidel.Det skal være et bilde av hans våpenskjold på Slektsbiblioteket, men det ser ikke ut for at linken fungerer lenger:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Hei jeg har kun det jeg skrevet av fra boken om slekten Meidell. Johan Adam de Rochlenge f.ca.1651, Kurland, LatviaFar: Jacob de Roklenge f.ca.1605, Rochlenge, Frankrike (oberst) Mor: Marie von der BrinckenGift med Edel Dorothea Bjørn.Barn: Peter Nicolai f.1686, BergenEdel Dorothea Bjørn f.ca.1665Far: Mathias Bjørn,Admiral/toller død 1676, Halden, ØF Mor: Dorthe Nielsdatter Meng f.ca.1635,Fredrikstad, ØFGift med Johan Adam de Rochlenge. Barn: Peter Nicolai f.1686, BergenHilsen Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Pedersen

Det blir kanskje litt forvirring?? finner i Anectry : Johann Adam De Roechling f1650 Flensburg Dnmrk Foreldre : Werner Jacob De Roechling f 1630 flensburg Dnmrk gift med Catharina von der Brinchen f 1630 Flensburg DnmrkJan.p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk til dere begge-:) Det skal ikke være enkelt, skal det? Står det noe om våpenskjoldet i boka om familien Meidel?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Det er noen år siden jeg lånte boka, jeg ser ikke bort fra at der var noen våpenskjold i den. A. T. Gløersens framstilling SLÆGTEN MEIDELL I NORGE OG DANMARK MED NÆRSTAAENDE LINIER (Kristiania 1900)Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha, jeg får pröve og finne den til sommeren når jeg drar til Norge dersom ikke det dukker noe opp på nettet. Det var synd med den linken på S & F sitt arkiv som skulle vise til hans våpenskjold.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Målfrid Tofteberg Bjerke

Dette er kanskje ikke hva du etterlyser men sender noen ord allikevel for å fortelle at det er spor etter Rochlengene i Østfold.Jeg er oppvokst i Østfold hvor nabogårdene Relingsholm ligger i Råde.I eldere tider het de Skinnarøy, så endret de navn til Rochlengsholm ca 1668, og gjennom tider har de igjen skiftet navn til et forenklet Reklingsholm. De opplysningene jeg har er i fra 'Råde slekter og gårder' - Reklingsholm G.nr. 74 År 1666 den 4 september ble det holdt en åbotsbesiktigelse på de tre Skinnarøygårder, nemlig vestre Skinnarøy som Gudmund og Torsten bebor, og østre Skinnarøy, som den nyss avdøde Oluf Hansen hadde bebodd. Besiktigelsen holtes etter begjæring av hr. Marquard de Rochlenge. han fikk skjøte av Knud Schinkel den 3/10 1667 og av Gabriel Acheleye den 28/1 1668 og ble eier av hele Skinnarøy med skyld 12 huder. Rochleng Holms gods nevnes første gang 1678, og i et dokument fra 1688 omtales Hans Torstensen som 'gaardsfouget oc fuldmechtig offer Rochlengsborg' Morten Jørgen de Rochlenge f 1631 i Kurland d. 1691, nevnes som eier og bruker av 'Rochlengshollum'. Han var 1658 skjef for Ryggeske kompani, kommandant i Fredrikstad 1670 - 1683 og benevnes oberst 1677. Han eide dessuten vestre Rør, nordre Lyby og Fredskjær i Rygge. I 1683 tilpantet han seg Flesjøsagen i Svinndal av toller Jørgen Pedersen i Krogstad, men pantet ble i 1702 av oberstinne de Rochlenge transportert til Helge Dinesen Rosenberg.Gift 1 g m. Jytte Banner Gift 2 g m, Margrete ElisabetBarn: Erich de Rochlenge - kaptein ved bergenske infanteriregiment Johan Adam de Rochlenge major ved samme regimentI året 1700 beboes og eies 'Rochlengsholmb' av velbaarne oberstinne de Rochlenge, men i 1711 nevnes ingen eier eller bruker på gården og ingen tjenestefolk. Gården ble solgt ca 1715 av Rochlengs arvinger Hvis det er av interesse kan du se de tre av de fire Reklingsholgårdene som er i dag. Rochlengen satt trolig nok på det bruket som har unet lengst ned mot elven Skinnerflod, og vanskeligst å se på dette bildet. http://www.of.fylkesbibl.no/flyfoto/rade/88377.jpgVennlig hilsen Målfrid Tofteberg Bjerke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var i hvertfall interessant å lese om dette. Takk skal du ha-:)Skal vi dömme etter alderen, så kan det jo tenkes at dette har vært en bror?Marquard er et gammelt fransk fornavn (fra latin,Marcus) med variasjoner Marquart, Marcuard. I dag tror jeg ikke det blir brukt, kjenner ihvertfall ingen, mens derimot er det et etternavn. Nok en antydning til at disse folka opprinnelig var franske?Det må vel være en 'link' mellom disse diverse personene og siden vi finner dem i samme regiment, nevö? söskenbarn?Hvor befinner Kurland seg?Synd at jeg ikke kan finne noe om deres slektsvåpen på Internet, den siden jeg fant (slektsbiblioteket), virker definitivt ikke.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tusen takk skal du ha Arne, dette var interessant. Så nå er det å jakte på slektsvåpen her i France.Fant og at Kurland var i Russland.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha-:)Jeg har nå funnet en familie som heter 'de Rocklenge' og deres våpenskjold er det samme ser det ut for: 'D'or, à une licorne saillante d'azur'Det er uten tvil rette familien.Stig Samuelsen sier om Jacob de Rochelenges våpen: 'Slektens våpen var en oppreist blå Enhjørning i gullfelt, over hjelmen en krone og over der igjen forparten av en oppreist blå enhjørning'Jeg har tatt kontakt med en franskmann som driver med heraldikforskning og håper på svar.Og så er ikke Rocklenge i Frankrike, men i Belgia: 'Rocklenge est un village au bord du Geer, rivière qui trouve sa source dans la région de Hesbay (à l'ouest de Liège) et se jette dans la Meuse à proximité de Maastricht.'Har ikke vært innom historien enda, det er mulig at dette hörte til Frankrike tidlig på 17hundre-talletmvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har nå fått svar: samme familien uten tvil.'Je vous remercie de faire appel à mes services. Dans l'armorial de J.B. Rietstap (que vous pouvez consulter librement sur le site de la BNF) la famille ROCKLENGE est dite installée en Courlande et semble donc correspondre à celle qui vous intéresse. L'article n'indique rien de plus.Le dessin correspond bien à votre description, puisque celle-ci indique un cimier comportant une tête et col de licorne.'Courlande heter vel da Kurland på norsk og da må de ha reist fra Rocklenge i Belgia (hörte til Frankrike på den tiden)og dit, og så siden ha kommet til Norge.M. Letellier skriver og videre (uten at jeg spurte om det) 'Pour la famille ROSENKRANTZ, installée au Danemark, les armes sont écartelées en partie des armes de ROCKLENGE, ce qui semble confirmer la ressemblance des noms.'Han mener altså at Rosenkrantz og Rocklenge hadde noe felles.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Såvidt jeg vet var nevnte Martin Jürgen de Rochlenge (f.1631), Barbara Marie von Rochlingen (f.1636) (g.Gabriel Sigvard Sigvardsen Akeleye), nevnte Johan Adam de Rochlenge (f.1651) (g. Edel Dorothea Bjørn) og kanskje Mette Maria von Rockling (f.ca.1661) (g. Niels Mogenssøn Krag) alle søsken (barn av Jacob d.R. og Marie von der Brincken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

HeiDette er kanskje litt på siden, men jeg har lett etter opphavet til Gjertrud Maria Rochling, enke etter Søren Jensen Edsche Grønnøya i Meløy. Ca. 1737 ble hun gift på nytt med Magnus (Mogens) Rydding (Røddeng), som jeg heller ikke har opphavet på.De fikk barna Maria Elisabeth f. ca. 1738 i Meløy og Magnus f. 1741 - også Meløy. Ca. 1744 kom de til Rossvika på Sømna. Der kom sønnen Erik Rochling f. ca. 1745. Ikke lenge etter døde Magnus, for det er skifte etter han i 1748. Den videre skjebne for de andre kjennes ikke, for det ser ut til at de har forlatt Sømna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hun har nok sikkert samme opphav. Johan Adam de Rochelenge hadde jo flere sönner: 'Ved manntallet 1701 var fylgjande personer busette i Dale (kvinner vart ikkje talde): 1) Oberstløytnant Rochlenge, 50 år. Søner: Matheis, fendrik 19 år, Peder Nichlaj, corporal, 15 år, Johan Jørgen, 14 år, Uldrich Fredrich, 10 år.'Hun kan være en etterkommer av en av disse. Se og innleg 7 der det nevnes en Eric som barn til Marquard de Rochelenge. Hun kaller jo en sönn for Erik.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har ikke kommet noe lengre med dette. Det ser ikke ut for at noen på Middelaldergruppen vet noe om disse heller.Men jeg fant noe som Vigerust har skrevet i 2004:Kopi: 'Riksarkivar H. J. Huitfeldt-Kaas’ liste over “Fremmede Adelsslekter uten anerkjennelse som dansk-norsk adel”, i hans artikkel “De nulevende Adelsslægter i Norge”, trykt i [Norsk] Historisk Tidsskrift, 2. rekke 5. bind (Kristiania 1886), s. 145-160: Rokling (Roclenge).'Kopi sluttEr det noen som har hatt eller har anledning til å lese dette?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.