Gå til innhold
Arkivverket

[#35986] Norske indvandrere i Queensland Australien i det 19 Årh

Gjest Robert Ørsted Jensen Historiker
 Del

Recommended Posts

Hvis nogen søger norske slægtninge eller har en beretning at fortælle om nordmænd i Queensland er de velkomne til at skrive til mig.Jeg har en database med 23 000 entries på Skandinavere (Svenske, Danske, Nordmænd og Islændinge), herunder oplysninger om mange Nordmænd i Queensland og i enkelte tilfælde andre steder i Australien før 1914. Denne database er til brug for et studie og en bog om emnet som jeg har arbejdet på i nogen tid.Robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Kari Larsen

Jeg prøver å finne ut om noen med navn Langlo har emigrert til Queensland. Det er flere stedsnavn Langlo der, og forfatteren Morris Langlo West var fra Australia. Her er det Mike Wilson har funnet ut om ham (fra mail i dag):Had a look at the SA State Library records.Nothing exaxtly matches up but there may be more than just a hint in this:George Thomas West marries on 10/2/1880 Annie Maria Rasmussen in Queensland, AustraliaChildren:Charles Herbert 8/6/1890Frank 15/8/1891Fredrick Thomas 15/8/1893John Stewart 21/4/1895Oscar Thomas 6/1/1897William Percival 8/6/1900Albert Chlarence 8/4/1904In 1941 Morris Langlow West, born in St Kilda, marries Eliz(abeth) Eva HarveyPrior to thatCharles Langlo West married Flur Guilfoyle Handlon in 1913 at St Kila, Melbourne, Victoria, Australiabut Charles Langlo West is recorded as dying in 1935 at aged 45 (ie born in 1890 like Charles Herbert West above) has his fathers as being Henry George West though.Lots of Rasmussens in the Queensland records (1829 - 1888) too many to research today.I have so far found no others in the IGI, the above is the best match I can make. -----Noen linker om Morris Langlo West: [url="http://www.dinkumaussies.com/LITERATURE%2FMorris%20West.htm>Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jeg lige først spørge hvorfra du ved at Morris Langlo West havde norske aner?Dernæst må jeg tilstå at jeg ikke umiddelbart kan finde nogen indvandrere af navnet Langlo her i Queensland. Det betyder dog ikke at de ikke eksistere, blot at jeg enten har overset dem eller at deres navn er blevet fejlskrevet/fejlopfattet, samt at de ikke umiddelbart fremgår i den største og derfor mest oplagte periode for skandinavisk invandring til Queensland (og Australien) som er perioden 1870-1880Den nævnte Anne Marie Rasmussen, derimod, var med meget stor sansynlighed fra Lolland i Danmark og ankom til Nord Queensland i 1873 med en broder samt forældre.Morris udgør jo ellers en meget interesant skikkelse og historie.Der er ganske rigtigt et par Langlo stednavne i Tambo og Charleville området, som formodentlig har det samme origin, og det er bestemt sansynligt at der er tale om et sted opkaldt efter en person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Robert! Kanskje du kan hjelpe meg med å finne min oldemors bror?. Han het Bernhard Hansen og ble født 20 mai 1862 på Eiker i Buskrerud. I skiftet etter faren i 1893 står det at Bernhard på det tidspunktet bodde i Australia, men jeg tror han reiste en gang på 1880-tallet.Med hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Jeg vet ikke noe om Morris Langlo Wests aner, men Langlo er et navn som finnes på Stranda nær Ålesund i Norge, og min bestemor (og jeg selv) var født Langlo. På denne siden: Lenke kan du søke i 'Emigranter over Ålesund 1878-1930' og hvis du velger 'Etternamn Inneheld Langlo' vil du finne 57 emigranter der - men kanskje ingen til Australia. Søker du 'Reisemål Inneheld Austral' finner du 5 personer til Australia (ingen Langlo).De fleste emigrantene dro til USA, og 3 Langlo-brødre fant gull i Alaska. På den tiden dro øyensynlig gullgraverne verden rundt på rykter etter gull, og jeg vet det er funnet gull i Australia også.Men jeg har bare navnet Langlo som jeg var nysgjerrig etter å finne opphavet til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kære Kjell, Nej han var ikke på min liste, men ved du noget om hvor i Australian han var, fra 1890erne dro drog mange jo til West Australian, og vi er jo et meget stort kontinentadskillige gange større end det vesteuropa som mange hjemme jo finder stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok Kari, jo det er bestemt muligt og jeg vil prøve at tjekke muligheden og skal komme tilbage til det senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Edith M Toft

Hei Robert. Har nettopp hatt kontakt med et olderbarn av Hans Andreas Jonsson, kalte seg Hans Johnson i Australia f.1854 på Dyrland, Karmøy Kom. d. 1913.i Australia. Drev. Oxford Hotell i Cunnamulla Queensland.HHan hadde en bror som het Jon, f.1867 samme sted, som antagelig og utvandret til Australia.i 1889 Hun visste ikke om andre fra den familien som kom til Autralia. Kan du finne ut det og event. etterslekt.På forhånd takk.Edith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aaboe

Hei, Robert, Har i mange år lett etter denne personen i Australia. Kan det tenkes at du kan ha noen opplysninger om han? http://www.kktv.no/gammel/mik/jensmik.htm I tillegg har jeg endel opplysinger og bilder av denne familien som reiste til Queensland:Side: 4 Nr. 2 Flyttedato: 31.03.1871 Etternavn: Thorsdatter Fornavn: Anne Marie Født/alder: 19 år Fødested: Bosted: Kragerø Sivilstand: Ugift Stilling: Bestemmelsessted: Queensland, Australien Med skip: Merknader:Side: 4 Nr. 4 Flyttedato: 13.04.1871 Etternavn: Jensen Fornavn: Ole Født/alder: 57 ½ år Fødested: Bosted: Kragerø Sivilstand: Gift Stilling: Arbeider Bestemmelsessted: Queensland, Australien Med skip: Merknader: Gift med Else Olsdatter.Side: 4 Nr. 5 Flyttedato: 13.04.1871 Etternavn: Olsdatter Fornavn: Else Født/alder: 57 år Fødested: Bosted: Kragerø Sivilstand: Gift Stilling: Bestemmelsessted: Queensland, Australien Med skip: Merknader: Gift med Ole Jensen.Side: 4 Nr. 6 Flyttedato: 13.04.1871 Etternavn: Olsen Fornavn: Ole Født/alder: 26 år Fødested: Bosted: Kragerø Sivilstand: Ugift Stilling: Bestemmelsessted: Queensland, Australien Med skip: Merknader: Sønn av Ole Jensen og Else Olsdatter.Side: 4 Nr. 7 Flyttedato: 13.04.1871 Etternavn: Fornavn: Ellevine Olette Født/alder: 18 år Fødested: Bosted: Kragerø Sivilstand: Ugift Stilling: Bestemmelsessted: Queensland, Australien Med skip: Merknader: Datter av Ole Jensen og Else Olsdatter.Side: 4 Nr. 8 Flyttedato: 13.04.1871 Etternavn: Fornavn: Anund Hartvig Født/alder: 14 år Fødested: Bosted: Kragerø Sivilstand: Barn Stilling: Bestemmelsessted: Queensland, Australien Med skip: Merknader: Sønn av Ole Jensen og Else Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kære Edith, Har du flere detaljer om hans liv. Jeg har har hans naturalisering i 1899, men hans alder er her som født i 1860, hvad givet er en fejl, for der er ikke tvivl om at det er den samme person vi taler om. JOHNSON, Hans Andrias, male (occupation)Carrier born about 1860, Norge, Skudaenæs, near Stavanger. naturalisation 1899 Cunnamulla (jeg har den nøjagtige date i et andet register og jeg har ham muligvis også som Jonnson) Dine oplysninger tyder på at han kom hertil som sømand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kære Gunnar, Ole jene ankom med hans familie til Rockhampton med skibet Lammershagen fra Hmaburg, han var gammel for en udvandrer, jeg skal slå de øvrige op også, jeg har dem næsten 100% sikkert alle, hvor mange yderluige oplysninger jeg har ved jeg ikke endnu, men jeg vil som minimum kunne fortælle hvornår de lanede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aaboe

Hei, Robert. Mange takk for svar. Det var Jens Michalsen som jeg primært var interessert i. Om du eventuellt kunne ha noen opplysninger om ham eller hans familie. Jeg har lett etter dette i en årrekke.Når det gjelder denne andre familien som kom til Rockhampton og Charters Towers, så jeg en mengde opplysninger om deres forfedre og etterkommere også i Australia. Jeg har også bilde av Ole Jensen og hans kone Else. Deres eldste datter, Gunhild ble igjen i Norge og min kone er en etterkommer etter henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kære Gunnar, Alle de nævnte personer ankom til Rockhampton med det tremastede Hamburg skip Lammershagen den 7 September 1871. Der er mange norske på dette skib og der var også andre fra Krageø bla andet en Ole Olsen 25 som er på listen ved siden af Elevine Olette der er også en Ellef Aslaksen 27 år og andre fra Krageø. Krageø er i Telemark ikke sandt? Der er også en del fra telemark.her er mine noter på skibet og dets passagerer du vil notere dig at der hovedsaglig var skandinavere ombord på dette skib:LAMMERSHAGEN Captain P.E. Jórgensen. departed Hamburg 16. Maj. 1871 arrival Port Curtis (Rockhampton) 7. Sep. 1871 On ship 16 weeks and 2 days or 3 month & 22 days (114 days). 368 passengers at departure: 251 males, 117 females, 296 adults, 58 child¬ren less than ten years of age, 14 less than one year of age. Nationalities: 161 Danes (incl. 34 from Slesvig), 11 Swedes, 85 Norwegians, 14 Swiss & 97 Germans (incl. 2 from Elsas and 8 from Sleswig & 16 from Holstein). Number of married couples among the Scandinavians. Danes: 17. Norwegians: 12. Swedes: 0. Number of pas¬sengers at arrival: 368. Number died on voyage 2: 1 adult 1 child. Knud Olsen, 22yr Labourer from Aker, Norge (bronchitis), Number born on voyage. Passengers accounted as adult according to immigration Act: 324.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kære Gunnar, Det ligger lidt tungt med Jens Michaelsen. hvad som nævnt ikke er så overraskende da mine oplysninger er bedst hvad angår Queensland. Materialet jeg samler vedrører jo en bog om skandinaverne i Queensland. Jeg ville derfor være meget interesseret i at vide hvad der skete med Ole Jensen og hans familie, og hvis du vil være mig behjælpelig med flere oplysninger skal jeg se hvad jeg kan gøre ved Michaelsen. Jeg har nu puttet ham ind i min database med sdamt din adresse som slægtning i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Bill

Hei Robert,Bror til min oldemor skal ha reist til Australia ca 1900. Hans navn er Rasmus Rugland. Har du noe på han i databasen din ??Mvh, Bjørn Bill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da Bjørn, Rasmus Rugland var født i 1881 eller deromkring og han ankom til Brisbane fra London den 11 Juni 1900 med postskibet Ophir ss, 6910t. Hvad der skete med ham sidenhen ved jeg ikke, men jeg høre gerne om du måtte have flere oplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith M Toft

Tusen takk for ditt svar Robert.Jeg vet ikke om du misforstod, men jeg etterlyste Hans Johnson's bror, Jon. Jeg vet ikke annet om Jon enn at han var yngst av 9 søsken. Født i 1867 Dyrland,Ferkingstad, Karmøy. Antagelig til Australia i 1889.Foreldre til guttene: Mor: Ingeborg Marie Olsdtr. f.1821 Falnes, Skudenes. død 1889 Dyrland. Falnes, Karmøy. Far: Jon Johannessen født 1815 Kaggestad, Nedstrand, Rogaland. død 1877 Dyrland.Av de 9 søskene reiste antagelig 4 til Amerika. og 2 til Australia. 1 søster ble igjen i Norge.På forhånd takkEdith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benedicte Hauge Kulø

Hei RobertJeg har i flere år lett etter min oldemors bror, John Crowe. Han ble født i Helsingfors i 1862 av mor Selma Augusta Krook, Stockholm og Henry Woodfall Crowe, født i Kåfjord, Finmark. De flyttet til Kristiania i 1865, og der døde faren hans da han var 3 år gammel. Jeg har ikke noe mere å gå ut i fra enn at min mor syntes å huske at de en gang på 30 tallet hadde besøk fra Australia. Min oldefar har skrevet i sine memoarer at hans kones bror emigrerte i ung alder til Australia. Dersom du tilfeldigvis skulle ha ham i ditt arkiv, ville jeg bli veldig glad.På forhånd takk. Benedicte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kære Benedicte, Jeg havde ham ikke umiddelbart men det er jo også et usædvanligt britisk klingene navn som let forsvinder, hans fas familie må vel have været indvandret på et tidspunkt?Jeg ser i listerne over assisted immigrants at der er en John Crowe, den eneste i det 19 århundrede som er officiel indvandrer til staten Queensland, på listerne er en fyr der ankommer til Queensland med ss Quetta fra London 24c September 1884 som 21 årig, det kan være ham, men jeg har ingen yderligere oplysninger for nærværende. Jeg vil putte ham i kartoteket med din adresse og se om han skulle dukke op.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kære Benedicte, Kan du forklare forældrernes position lidt mere, jeg går ud fra at de var gift, og hvorfo Helsingfors?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AE Ferner

Vi leter etter nordmannen Alfred Margido Hansen som antagelig reiste til Australia. Han var født 07.08.1880, og var ifølge folketellingen i Norge 1900, sjømann. Han var ihvertfall hjemmon 1910 da han fikk en datter der. Ingen vet hvor det ble av ham, så jeg håper at du Robert kan ha noe på ham? Vennlig hilsen Anne Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til at skuffe, jeg har ikke set ham hernede. det betyder imidlertid ikke at han ikke var her kun at jeg ikke har stødt på ham. Han er jo lidt sent for mit system som udløber i 1914, og der er givet flere jeg ikke har set i denne periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Peter MICHELSEN - Naturalization

National Archives of Australia have a record of a Jens Peter MICHELSEN being Naturalized in 1910 -1915 period. Is it the same person as No. 2628 at Kragerø in 1865 Lenke I have yet to work out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mike Wilson

Nore records from Nat Archives: HANSEN Alfred Magado - Nationality: Norwegian - Arrived Port Melbourne per Chestinmarik 6 November 1926 Access status: Open Locationn: Melbourne Barcode no 4133284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.