Gå til innhold
Arkivverket

[#36001] Karl Gustav Strand, Modum (1872?-1947)


Gjest Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag T. Hoelseth

Jeg har stort sett konsentrert slektsforskingen min om etterslekt (for slektene Hoelseth, Ekeli, Trygsland, Ramstad, Viseth), men innimellom har jeg syslet litt med min egen anetavle også. Som regel har dette gått greit med hjelp av slektspapirer, kirkebøker m.m. Men jeg klarer ikke helt å finne ut av familien til min tippoldefar Karl Gustav Strand, som dere finner i folketellingen for Jevnaker her:LenkeIfølge folketellingen ble han født på Modum i 1871. Min oldemor (Astrid Mathea Hoelseth, f. Strand) skriver dog i sin egen oversikt at Karl Gustav Strand var 'født i Aamot på Modum den 10/3-1872, døde 22/9 1947'.Med andre ord stemmer ikke fødselsåret ift. folketellingen. Jeg har sett i kirkeboken for Modum (MINI 10 1865-1876) og har funnet 2 passende kandidater:- Carl Gustav, f. 22. april 1872, døpt 1. juli s.å., sønn av arbeidsmann Gulbrand Johannesen og hustru Anne Cathrine Thorstensd. - Carl Gustav, f. 8. november 1871, døpt 1. april (?) 1872, sønn av ... Gulbrand ... og hustru Karen (?) Mathea Olsdtr.Ingen match ift. oldemors opplysninger, og kirkeboken forteller heller ikke hvorfor familien het Strand. Bygdeboken for Modum gir ingen opplysninger om slekten så langt jeg kan se. (FT 1900 oppgir barna Astrid, Lars Gunnar, Aagot, Leif Herbjørn; det kom 4 barn til senere: Margot Gustava, Torolf Jarmann, Ragnhild Jacobine, Kristine Gulborg; de 3 siste født ved Krøderen.)Har jeg oversett noe i kirkeboken? Er det noen som sitter på opplysninger som kan bringe meg videre her?DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Folketelling Modum 1875 Krets 8 Vestre Spone, Jelstad krets i Heggen Liste 8 løpenr. 131 Strandtomta: Gudbrand Markussen, enkemann f. 1839 Otto Gudbrandsen, søn, f. 1863 Mathilde Gudbrandsd., datter f. 1864,alle Nykirke Andrea Gudbrandsd., datter f. 1867 Mina Karoline Gudbrandsd.,datter f. 1869 Carl Gustav Gudbrandsen, søn f. 1872 (8.mars) Hans Jørgen Gudbrandsen, søn, f.1874,alle Heggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Karen Mathea Olsd. Strandeie er død 4/5 1875.begr. 17/5. Viet 20/12 1861 Ungkarl Gudbrand Markussen Strandeie, 22 år og pige Karen Mathea Olsd. Døvig.Hun er 23 3/4 år født i Norderhov.Fedre Markus Madsen og Ole Mikkelsen. Gulbrand er f. 16/5 1839 døpt i Nykirke 25/7 1839.Foreldre Marcus Madsen og Marie Amundsd. ved Kongssaugene under Buskerud.Marcus Madsen er født 22/11 1813. Foreldre Mads Marcussen og Anne Hans Jørgensd. Kongssaugene. (Buskerudeie).Karen Mathea er født 17/12 1838 og døpt 10/3 1839 i Norderhaug, Foreldre Ole Mikkelsen Vestereneie? og hustru Maren Knudsd.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Oi! Dette var moro! Her er det ting som har gått meg forbi, men jeg må ha sett på feil filmrull (?). Sjekket Digitalarkivet, men finner ikke Buskerud for 1875...Det blir jo alltid litt roting og failing i begynnelsen når man skal bevege seg inn på et område innen slekten en ikke har jobbet så mye med tidligere. Nå har jeg jo et langt bedre utgangspunkt til å lete videre, så tusen takk skal du ha!DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.