Gå til innhold
Arkivverket

[#36377] Hans Knudsen Moskvild i Borre, Vestfold


Gjest Einar Lillebye
 Del

Recommended Posts

Gjest Einar Lillebye

Jeg søker etter anene til Hans Knudsen Moskvild og Ingeborg Olsdatter i Borre, Vestfold. Førstnevnte giftet seg 1799 med Live Nielsdatter Moskvild, datter på Moskvild, og overtok gården etter svigerfaren Niels Jonsen ca 1802. Han drev gården til sin død i 1850. I Ft 1801 er han oppført på gården som artellerist, 23 år gammel. Omk 1814 døde Live Nielsdatter. Hans giftet seg i 1815 med Ingeborg Olsdatter, i kirkeboka omtalt som 'pige', 24 år gammel (dvs født ca 1791). I Borre bygdebok står det at Ingeborg var født i 1779 og kom fra Holmestrand som enke og med sønnen Johan Christian Larssen. Sistnevnte skal være født 1818. Dette stemmer dårlig iom at hun giftet seg i 1815 med Hans Knudsen. Ingeborg hadde sansynligvis en søster med navn Gunhild som går igjen i flere barnedåper. Ingeborg døde i 1855. Jeg er på søk etter aner til både Hans Knudsen og Ingeborg Knudsdatter. Er meget takknelig for opplysninger som kan gi svar på dette. Beste hilsner,Einar Lillebye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Lillebye

Hei!Ja, jeg mener selvfølgelig Hans Knudsen og Ingeborg Olsdatter, som begge er et mysterium for meg. Tror vel at ingen av dem er født i Borre; kanskje Hans kom som soldat?Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Ei Gunhild Olsdatter gifter seg i Borre 30. november 1811 i Borre med Halvor Ingebretsen. Kanskje Ingeborgs søster? (Barn: Gunhild 1817, Ingeborg 1818, Ingebret 1820 Ingeborg Marie 1821, Birthe Marie 1824).Det er sannsynligvis skifte etter Live, siden hun hadde mange mindreårige barn. Kanskje skiftet inneholder opplysninger om Hans Knudsens slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Dette er henta fra mine notater med tillegg/ rettelser til Borre bygdebok:Hans Knutsen Brekke øvre i Våle 1779 (1777)-1850,g.1.1799 osv.,g.2.1815 osv. enka osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Lillebye

Jon Erik Berg-Hansen! Betyr dette at Hans Knutsen kom fra Brekke i Våle, født 1779? Tilleggene/ rettelsene har ikke fått med meg dette i Borre bygdebok som jeg har studert nøye. Hans' datter Helle Johanne ble, så vidt jeg husker, gift med en Jørgen Olsen, også på Brekke i Våle. Overtok han et bruk etter svigerfaren?Mvh,Einar L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Så langt jeg har fått med meg er svaret ja på begge spørsmål. Digitalisering av Borre Bygdebok er underveis (Lokalhistorisk arkiv i Horten). Mine rettelser/tilføyelser (ca.500 sider i Word) vil bli innarbeidet i den utgivelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Pedersen

hei Einar ! jeg kan prøve å scanne de aktuelle sidene fra Våle boka til deg hvis du er interessert ??? Da må du sende E-mail adressen dinMvh Jan.P annlroe@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Lillebye

Hei!Mange takk for innlegg. Det ønsker jeg svært gjerne! Min e-post adresse er einar@lillebye.no.Vennlig hilsen,Einar L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.