Gå til innhold
Arkivverket

[#36380] Alexander Hansen og Kirstine Olsdatter på Nesodden, Akershus


Gjest E. Tjernshaugen
 Del

Recommended Posts

Gjest E. Tjernshaugen

Hei, Alexander Hansen og Kirstine Olsdatter får 1794 datteren Sibylle på plassen Ødegården under Myklerud (Møkkerud), i 1797 får de sønnen Ole på plassen Kløfta (Klyften)under Munkerud.Familien er ikke å finne i 1801 og har ikke funnet noen av dem før i 1820 da det står i Nesoddens Historie bind 2 at Ole ble innbragt for løsgjengeri av lensmannen.Han opplyste da at han hadde vært i tjeneste Østfold, og innrømmet å ha sittet tre mnd. på tukthus for tyveri. Videre berettet han at han nå hadde begitt seg tilbake til hjembygda til sin mor og søster.Det endte med at han fikk bli i bygda og presten førte ham inn i kirkeboka som tilbakeflyttet fra Råde Prestegjeld. Han ble gift på Nesodden og fikk mange etterkommere.Når han ikke nevnte sin far Alexander, regner jeg med at han da var død, Moren Kirstine dør på Granerudplass i 1841,87 år gml. og enke, og hans søster Sibylle dør i november 1820 på gården Storerud.Det som er spørmålet er, hvem var Alexander og Kirstine og hvor ble det av Alexander etter 1797 ? Han er ikke registrert i begravelseslistene for Nesodden og jeg har ikke funnet ham noe annet sted.Så om noen skulle ha dumpet borti en Alexander Hansen som kan passe med dette, så ville jeg vært glad for å hør om det.Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det mest nærliggende er å anta at familien er uteglemt av tellingen, hvis du altså ikke finner noen av dem. Jeg har diverse eksempler på dette fra min egen slekt. Har du sett på konfirmantlister for Nesodden for evt. å lokalisere Sibylle eller Ole i området i årene før 1820?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest E. Tjernshaugen

Hei, Ja, jeg tror faktisk at plassen Kløfta som var Oles fødested i 1797 ikke er med i tellingen, så det er sannsynlig at de er der.Har ikke sjekket kirkeboken personlig, men jeg kjente for noen år siden en person som gjorde det, og han fant ingenting.Begravelslistene for Nesodden 1793-1868 har jeg i trykt utgave fra RHD, og den er på Digitalarkivet. Alexander er som før nevnt ikke å finne der, Sibylle døde ugift.Boka Nesoddens Historie b 2, forteller at Ole hadde vært mange år i tjeneste i Smaalenene, og at han var konfirmert i Moss, forfatteren konkluderer med at han da hadde vært ute i tjeneste før konfirmasjon.Har ikke funnet noe som tyder på at moren og søsteren har vært utenbygds. Jeg har en mistanke om at Alexander har dødd utenbygds en gang mellom 1800-20 og at Ole har reist ut for å tjene mens søster og mor har blitt igjen på Nesodden. Dette er bare en teori fra min side.For alt jeg vet kan Alexander ha vært soldat eller sjømann, og det er noen gamle familietradisjoner som går ut på at han var av taterblod, Så mulighetene for hvor han kan ha blitt av er mange.Han som sjekket i kirkebøkene dengang kunne heller ikke finne Alexander og Kirstines vielse på Nesodden,og jeg vet at dette var skikkelig 'nøtt' for han.Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Siden Ole ble konfirmert i Moss, og også tjente i Moss eller andre steder i Smaalenene, kan det tenkes at foreldrene kommer fra den kanten eller har giftet seg der. Jeg vet i hvert fall om eksempler fra min egen slekt at barn har reist til foreldrenes opphavssted for å tjene. Ut over dette ville jeg vel lett i nabosognene til Nesodden og deretter i videre sirkler utover for å finne vielsen til Alexander og Kirstine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.