Gå til innhold
Arkivverket

[#36387] Dannemand Hans Justesen, Vestnes, Møre og Romsdal


Gjest Kjartan Brastad
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjartan Brastad

Da min 3xtippoldefar i 1796 kjøpte en del av futegarden Gjermundnes i Vestnes ble han titulert som 'velagte Dannemand Hans Justesen'. Hans Justesen Vikåsen var i følge lokale bygdebøker, samt opplysninger fra kirkebøker fra samme område tippoldebarn av Jørgen Villa som i følge bygdebok for Vestnes (Olav Rekdal) var bror til romsdalsfuten Morten Parkmann. Dannemand ble så vidt jeg vet brukt i to betydninger; enten som betegnelse på en danske, eller som betegnelse på en hedersmann. Opphavet til tippoldefaren er jeg fremdeles usikker på, men jeg regner med at om tippoldefaren til Hans skulle ha vært dansk så ville ikke det hefte ved Hans ca 200 år senere. Det jeg da lurer på er hva som skulle til for at betegnelsen 'Dannemand' ble brukt om en mann på slutten av 1700-tallet. Kunne dette brukes om hvem som helst som oppførte seg respektabelt, eller sa dette først og fremst noe om en manns opphav? Hilsen Kjartan B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Historisk leksikon:'Dannemann/-kvinne (gammelnorsk dándi madr), dugende, dyktig mann), generelt brukt om aktverdige, hederlige mennesker.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.