Gå til innhold
Arkivverket

[#36398] Engebret (Ingebrigt) Olsen f. 1777 i Gausdal, Oppland


Gjest Eva Helene Erntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Helene Erntsen

Gift 29. feb 1807 med Marthe Mikkelsen, f. 1777 i Gausdal.Hennes far er oppgitt til Mikkel Christensen. Engebret Olsens far er oppgitt til Ole Engebretsen. Jeg er interessert i opplysninger om foreldre og aner for Engebret og Marthe.Engebret Olsen døde 29. mars 1856 i Gausdal. Antagelig var han husmann e.l. De to eldste barna er oppgitt født på Gausdal prstegård i 1804 og 1806. Deres tredje barn Martin Engebretsen, dro tydeligvis til Kristiania hvor han traff Caroline Olsdatter fra Bjørnør. De fikk to barn mens de var der og giftet seg 7. des 1835. Senere dro de til Trøndelag og Bjørnør. Dette paret er min manns tippoldeforeldre.Jeg savner forøvrig også opplysninger om Caroline Olsdatter og hennes opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Jeg skrev over at Engebrets to første barn var født i Gausdal Prestegård. Barn nr tre er født i Avernum, Gausdal. Han døde også der. Ettersom navnet Avernum høres litt unorsk ut, spørs det om ikke det er blitt litt amerikanisert (oppl fra FS) kanskje det skal være Øvrum e.l. noe lignende.Er det noen som nå kan finne noe for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Erntsen

Jeg tror ikke det er denne gården. Jeg har fått opp på FS at faren skulle hete Ole Engebretsen. Det er to Oler på denne gården som nok aldersmessig kunne vært Engebrets far. Men ingen av dem heter Engebretsen. Jeg får lete videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om du ser videre på FS så finner du en OE som ble f. 1/6 1777, foreldre Ole Engebretsen og Mari Olsen. Og så finner du en OE f. 1777 på Hullsrud Ø.Gausdal - død 29/3 1856.Men ikke glem at opplysningene herfra ikke alltid er å stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Den eneste Ole Engebretsen og Mari Ols. jeg kunne finne i 1801. Lurer litt på om ikke alderen kan være litt feil her. LenkeVidere på FS Ole Engebretsen gift 19/3 1779 Gausdal med Mari Ols.Men faren eller begge foreldrene til Engebret kan jo være døde før 1801, og da blir de ikke lette å finne da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Erntsen

Dey her var nok bingo! Alderen passer med Marte som var født 1777, henne og Engebrets yngste sønn heter Christian og er født 19 aug 1818, så der passer også alderen.Til innlegg 7, jeg har også sett på dette paret. Selv om de giftet seg i 1779 kan de godt være Engebrets foreldre. Kanskje hans alder skal være 52 som hennes? (en skrivefeil?)Så er det bare å håpe at noen har en bygdebok fra Gausdal og kan bla litt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.