Gå til innhold
Arkivverket

[#36411] Stavanger, Sandnes: Gunnes ?


Gjest Inger Bjørnaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Bjørnaas

Jeg leste nylig et gammelt brev der det ble opplyst at Gunnes-navnet skal forekomme ved Sannes eller Stavanger.Belle Gunnes, f. 1859, Selbu, massemorderske, ble ca. 1903 gift med en Peter Gunnes i Amerika. Han døde ca. 1904.Iflg. dette brevet skulle Peter Gunnes være fra Stavangerkanten.Er det noen som vet noe om Gunnes-navnet, og spesielt Peter, i dette området ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

God morgen til deg.Kan ikke det være en forkortelse,amerikanisering av navnet Gunnerius. Det finnes i Håland kommune, (Sola) utenfor Stavanger. Jeg hadde da for meg gårdene Risa, Tjelta, Byberg og Tananger.Har boka og kan kikke i løpet av helga om du vil.Hilsen Sol Kerry Johannessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Takk for innspill.Ja, hvem vet. Jeg har dessverre ikke andre opplysninger enn det som sto i brevet, og der var det bare sagt Gunnes. Har hele tiden lurt på om Peter var fra Rennebu, ettersom Gunnes-navnet forekommer her.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei IngerJeg har lest 2 bøker om Belle Gunnes, den ene er skrevet av Hans Melien og den andre leste jeg en gang i fjor... Som deg trodde jeg Gunnes-navnet kom fra Rennebu, men det gjorde det jo ikke. Dessverre husker jeg ikke navnet til Belles 'Gunnes-ektemann' eller hvor han kom fra.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Belle Gunnes var gift 1 Mads Sørensen som døde i 1900. 2 ekteskap 1 april 1902 med Peder Gunnes enkemann med to små jenter.Peder Gunnes var født i 1872 på Gunnes (gnr.55) i Sandsvær, Kongsbvberg(kilder:Bygdeboken for Sandsvær). Han var sønn av gårdbruker Simen Kjellsøn Gunnes og Anne Sofie Pedersdtr.Dette er hentet fra boka Belle Gunnes skrevet av Sylvia E. Shepherad.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.