Gå til innhold
Arkivverket

[#36412] Familie fra Voss


Gjest Svein Atle Stendal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Atle Stendal

13.mars 1860 ble det født en jente,Martine Dorthea Mikkelsdatter, på gården Tjønnen i daværende Fana. Moren, som var ugift, het Hansine Hansdatter. Hansine sin mor het Maria Nielsdatter. Hennes bakgrunn er foreløpig ukjent - kansje inntil nå - hvis noen kan gi meg et svar. På gården Tjønnen bodde det et ektepar, Ivar Olsen f. ca. 1809 og Cecilie Nielsdatter Hegg f. ca. 1814. De begge var fra Voss. De flyttet fra Tjønnen i 1861. Da hadde de barna Inga, Anna, Nils Olai og Andreas. Denne Cecilie Nielsdatter kan ha vært like gammel som den ukjente Maria Nielsdatter. Kunne de ha vært søstre ? Er det noen som kan finne eller kjenner bakgrunnen til Cecilie Nielsdatter fra Voss og hennes familie der. Jeg har ikke funnet gården Hegg på Voss. M.v.h. Svein Atle Stendal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Fam.search har ei Sisselja Eggjareid Nilsdtr. f. 27-8-1815 Hegg i Voss med foreldre Nils Eggjareid Larson og Anna Haakonsdtr. Reime. De gifter seg 1811 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vossVigd&gardpostnr=4414&merk=4414#ovre>LenkeDette er vel Nils i 1801 Lenkeog Anna LenkeAnna dør 1845 Lenkeog Nils 1871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Atle Stendal

Tusen takk for svarene. Er det mulig å finne ut om Nils og Anna hadde andre barn ? Helst en søster, Maria, som var eldre enn Cecilie (Sisselja). M.v.h. Svein Atle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

En god og en dårlig nyhet: Cecilia kjenner jeg til, for hun var min oldefars søster. Maria er ukjent.Innlegg 2 og 4 gir til sammen riktige data.Dessuten var Nils gift andre gangen 1846 med Dordei, søster til Anna. Familien bodde på Heggjahaugen. Nils og Anna hadde barna: Lars 1810, Håkon 1813, Sisselja 1815, Asle ca 1817, Anna 1821, Knut 1823, Synneva 1826, Anna 1828 og Ola 1831. Asle er forresten ikke innført blant de døpte i kirkeboka, men jeg tror likevel ikke det er noen særlig sjanse for at det finnes noen ukjent Marie her. Jeg har ikke funnet noe skifte etter Nils, Anna eller Dordei.Navneformene Maria/Marie er ikke typiske for Voss. Derimot finnes forma Marjo. Andre steder som f.eks. i Sunnhordland finnes mye Mari. Marie er en form som jeg ville forbinde med en by som Bergen. Du kan jo prøve å se på fordelingen av ulike varianter i 1801, noe jeg ikke har gjort nå. Kanskje du da får en indikasjon på hvor du kan lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Atle Stendal

Takk for svar! Vel, jeg må vel gi meg på den grenen. Jeg har i flere år prøvd å finne ut om denne Maria Nielsdatter- uten å ha lykkes. Jeg hadde håpet at Sisselja på Tjønnen var søsteren hennes. Jakten på Marie/Maria går videre. Mvh Svein Atle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Du kan i det minste få et Marie-navn å nøste i: Sissljas bror Asle bodde også på Tjønnen i Fana og var gift 1855 med Anna Marie Gjertsd Kringlen fra Fana f ca 1832.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Atle Stendal

Takk, men den Marie Nielsdatter jeg er ute etter ble født -etter alt å dømme - en gang mellom 1810 og 1815 (+-).Mvh Svein Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Norodd Hagenson

Jeg mente ikke at Anna Marie kunne være din Marie, men at det kunne tenkes en liten mulighet for at din Marie kunne ha en forbindelse med Anna Marie, og at du muligens kunne finne noe ved å grave rundt Anna Marie. Når Hansine Hansdatter og Anna Marie bor på Tjønnen samtidig, er det en viss mulighet for slektskap. Men sannsynligheten for at de ikke er i slekt, er jo stor.Den som nøster, han risikerer å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.