Gå til innhold
Arkivverket

[#36413] Grettelandengen Tune/Rolvsøy


Gjest Pål Andresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Pål Andresen

Hei! Jeg prøver å finne detaljer om min tippoldefar Syver Olsen født ca 1832 bosatt på Grettelandengen gård i Tune/Rolvsøy. Setter pris på all hjelp.---Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Hei Pål !Jeg sitter her med boken :Rolvsøy 1500- 1994 av Sven G.Eliassen. På s.143 er det et bilde av skredder Syver Olsen 1832 - 1910 og hustru Marie fra Grettelandengen.Tar med det som står ved bilde : Otto Eriksen (f.1904) fortalte at morforeldrene hadde et lite bruk med en ku,en gris og noen høner. Når folk trengte skredder, kom de med hest og vogn og hentet Syver og tråsymaskinen. Når han skulle sy en dress, ble han på gården en ukes tid og hadde kost og losji på stedet.Før århundreskiftet fikk han fire kroner for å sy en dress. ' Det skulle ikke så mye til den gangen. Fire kroner kunne en få mye for ', sa Otto. Morfaren tok ' skreddertimer '. De hadde ikke råd til å ha lyset på før det ble ordentlig mørkt.Da var det for lite lys til å sy.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Boken kan lånes på biblioteket.På s.75 er det et flyfoto ( 1956 )over Gretteland-området med Grettelandengen i forgrunnen. - Utdrag av bildeteksten : Otto Eriksen og hustru Astrid eide Grettelandengen. Eriksens oldefar Syver Olsen,kjøpte gården i 1848.Eiendommen er på 30 dekar. Da Otto Eriksen (f. 1904) var barn var det mye mer samkvem mellom naboene enn i dag. Søsteren til moren var gift på naboeiendommen og bestefaren bodde lenger opp på Ramsjøveien.Det ser ut som Otto Eriksen født 1904 har et oldebarn med samme navn,Otto Eriksen.Dette er det jeg fant om Grettelandengen, men det er jo mulig at det kan stå noe om forfedrene deres. Det står en del om Gretteland. Dette er ikke en gårdshistoriebok.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andresen

Takk igjen! Står det at Otto Eriksen var oldebarn av Syver Olsen? For ifølge det jeg vet var han barnebarn. Hans mor Jakobine Syversen var datter av Syver Olsen. Jeg får prøve å få lånt boken selv....---Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

(4)side 75 : Det står: Otto Eriksen og hustru Astrid eide Grettelandengen....Eriksens OLDEFAR, Syver Olsen kjøpte gården i 1848... Da Otto Eriksen (f.1904)var barn...(2)side 143 : Otto Eriksen (f.1904)fortalte at MORFORELDRENE....Jeg trodde det var snakk om 2 generasjoner Otto Eriksen ? Men det med oldefar er vel feilskrevet.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.