Gå til innhold
Arkivverket

[#36422] Ole, Kari og Paul Hansen fra Dovre. Hvem var de?


Gjest Vivian Jakobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vivian Jakobsen

Søsknene Ole f 1852, Kari f 1856 og Paul f 1860 Hanssen fra (Dombås?) Dovre flyttet før 1875 nordover til Espenes i Tranøy (dagens Dyrøy). I bygdeboka for Dyrøy er faren deres oppgitt å være husmann HANS PEDERSEN. Famiien forteller at det var søsken igjen på Dombås.På familysearch sider for Dovre finner vi: Kari Hansdtr f 21 des 1856, døpt 8 febr 1857 Paul Hanssen f 19 mai 1860, døpt 1 jul 1860 Hans Hanssen f 12 des 1862, døpt 16 mai 1863 Deres foreldre er oppgitt å være HANS PAULSEN og MARIT OLSDATTER.I 1865-tellinga er ikke familien samlet. Marit Olsdatter, enke, bor sammen med sønnene Ole og Hans på Bergejordet: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60511&gardpostnr=41&personpostnr=230&merk=230#ovre>LenkeJeg tror dette er Kari: LenkeOg at dette er Paul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Rudiløkken

Hei!Du finner noe om denne familien i Bygdebok for Dovre bind 1, side 312. Stedet heter Nedre Gråberget under Lie. Hans og Marit hadde 5 barnMvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Morken

Hei ! Ser ut som faren het Paulsen, ikke Pedersen. Her er Hans i FT1900: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00511&gardpostnr=16&personpostnr=108&merk=108#ovre>LenkeHer er en nyttig link: http://www.arkivnett.ol.no/dbsok/nkb.asp Vær oppmerksom på at før 1861 var Dovre under Lesja prestegjeld. Her er dåpen til Ole: Lenke Kari: Lenke Paul: Lenke Hans: Lenke Her er vielsen til foreldrene : Lenke Begravelsen til Hans: Lenke Vielsen til Hans Paulsens foreldre: Lenke Dåpen til Hans Paulsen: Lenke Vielsen til Marit Olsdtrs foreldre: Lenke Dåpen til Marit Olsdtr.: Lenke Dåpen til Marit Olsdtrs. far: Lenke Dåpen til Marit Olsdtrs. mor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian Jakobsen

Tusen takk, Harald og Lisa! Det var mye og verdifull informasjon for meg!Jeg ser på vielsen for Hans Paulsen og Marith Olsdatter i 1849. Da er hans sivilstand oppgitt å være UK. Hva betyr det? Det står at hennes fødested er LHS. Hva kan den forkortelsen stå for? På en av de andre lenkene står det at hun v født på Orderløkken.Mvh Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian Jakobsen

Hei!Ja, det virker jo logisk:)Takk!Jeg prøver nå å finne ut mer om Hans Paulsen sine foreldre. De, Paul Eriksen og Ingri Larsdatter, giftet seg i 1816 og på henne står plassen ULLEKLEV opplyst og på han står det GRAABERGET.Mvh Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Rudiløkken

Om slekta til Ingrid Larsdatter Ulekleiv (1789) finner du mye i bygdebok for Dovre, bind 2, side 39-40, under Ulekleiv 20/2. Lykke til.Mvh Harald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian Jakobsen

Jeg har ikke tilgang på bygdebøkene her, men jeg skal prøve å fa tak i dem, Harald. Det står sikkert mye interessant der! Ser at du skriver gårdsnavnet som en del av navnet til Ingrid. Brukte ho det, eller er det kanskje normal praksis der sør å bruke gårdsnavnet til etternavn i tillegg til det patronyme navnet?Ser på FT der Poul Ericsen er 10 år. Der er jo også farfar og farmor hans oppført som føderaadsmann/kvinne!Tusen takk for all hjelpa!!!Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Rudiløkken

Hei!Hans Hanssen f 12.12.1862 ble i Dovre, han var gift men fikk ingen barn. Bygdebøkene får du vel låne på biblioteket.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian Jakobsen

Hei Harald!Jeg har store planer om å låne disse bøkene. Jeg visste ikke at det fantes bygdebøker herfra, de må være ganske nye.Tusen takk for all hjelpa!Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.