Gå til innhold
Arkivverket

[#36423] Averøy, M&R, Sundsvall, Sverige - gården Hov - Skanke ætten


Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heen

Jeg lurer på om noen vet en forbindelse mellom Hans Eriksen Hoff, født ca. 1629 i Sverige og Skanke ætten fra gården Hov ved Sundsvall i Sverige. I bygdeboken for Averøy er det nevnt at han trolig er fra gården Hov i Selånger sogn ved Sundsvall. Han ble i 1664 'kronolensmann' for Østre Jemtlands sogn. Reiste til Norge i 1677 da han hadde hjulpet noen Norske soldater under krigen. Han var gift med Marit Davidsdatter Munsåker, og de hadde så lang det er nevnt i boken 6 barn ved navn Erik, David, Anna, Peder, Maren og Kari.Jeg holder nå på med boken Skanke ætten av Roger de Robelin og har en mistanke om at dette kan være den samme Hov gården som er nevnt i de bøkene. Da veldig mange fra den gården ble lensmann og den også befinner seg i Sundsvall området. Har så langt jeg har sett ikke funnet navnet hans i den boken, men mener allikevel at det muligens kan være en forbindelse. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei AstridTakk for den opplysningen. Jeg var jo på riktig retning da, ikke så veldig langt unna :)). Men finnes det da en gård Hov /Hoff i Selånger ved Sundsvall ? I og med at han brukte det etternavnet når han kom til Norge for så lenge siden og at han i tillegg var lensmann, så virket det litt som om det skulle kunne være en sammenheng. Det var jo flere av den slekten som også ble bosatt i Ragunda området så langt som jeg har sett til nå.Finnes det noen gode kart over Sverige som noen kjenner til, muligens også med gårdsnavn ? Har ikke funnet Selånger heller enda på mitt kart. Men jeg leter fortsatt. :))Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

I en utgave fra 1981 av boken 'Cappelens bilatlas NORDEN' står Selånger avmerket med kirketegn i nordvestenden av Sundsvall ca. 6-7 km fra sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.