Gå til innhold
Arkivverket

[#36428] Borger Trondsen Sør-Gjerøy m/familie, Rødøy/Hemnes, ca. 1700


Gjest Jan Sjåvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Sjåvik

I manntallet fra 1701 står Borger Trondsen oppført som oppsitter på gården Sør-Gjerøy i Rødøy. Etter alderen er han født ca. 1652. Han står oppført med sønnen Peder, som er 4 år. I tillegg har jeg funnet fire andre barn:1. Elen, gift med Peder Hermandsen, f. ca. 1700 og død på Sør-Gjerøy ca. 1748;2. Ane, gift med Jens Andersen; de bodde først i Rønvika og senere i Sjåvika, hvor Ane døde i 1771, 71 år gammel;3. Kirsten, f. 1707, som bodde på Høyneset i Hemnes, hvor det var skifte etter henne i 1755;4. Tron, som døde på Sør-Gjerøy ca 1748; han ble gift med Margrethe Michelsdatter i Rødøy i 1740.Peder døde før 1755, men hadde sønnen Lars, som døde i Kvalvika i 1792 og er nevnt i skiftet etter sin tante i 1755.Etter skattematrikkelen fra 1647 tilhørte en vog i Sør-Gjerøy Rødøy prestebol mens en vog var statseiendom. En vog, med en oppsitter som het Olluff, var klokkerjord; det var vel den vogen som tilhørte prestebolet. Den andre vogen hadde en oppsitter som het Harald, og ham finner vi igjen på samme gårdparten i manntallet fra 1666. På den delen som var klokkerjord bor det i 1666 imidlertid en kar som heter Hans Nielsen, som er 35 år, mens Harald er 62.Jeg kan tenke meg at Borger Trondsen kanskje har kommet til Rødøy som klokker. Både fornavn og etternavn tyder iallfall på at var innflytter. Av en eller annen grunn greide svigersønnen Peder Hermandsen (av slekten Norum, mener jeg) å holde på gårdparten, for ca. 1730 søker daværende klokker i Rødøy, Jacob Abrahamsen And, om å få kaste leilendingen på Gjessøya ut slik at Gjessøya kan bli klokkergård.Er det noen som sitter inne med opplysninger om hva som skjedde med bøkselen på Sør-Gjerøy mellom ca. 1650 og 1750? Er det noen som har peiling på hvor Borger Trondsen kom fra, eller hvem han var gift med? Er det noen som har andre relevante opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Til Jan Sjåvik: Jeg er lokalhistoriker og har skrevet mye fra/om Rødøy. Det er ønskelig med direkte e-postkontakt med deg. Mvh Trond Aakvik taakvi@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

I prestemanntalet 1665 er det ein Trond Borgersen som er husmann på Onøya i Lurøy. Han er 40 år og er ikkje oppført med barn. Sidan Borger og Trond er temmeleg sjeldne namn på denne tida, er det ikkje urimeleg å tenkje seg at Borger Trondsen er son til denne Trond Borgersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.