Gå til innhold
Arkivverket

[#36429] Tatere/romanifolk


Gjest Anja Øren
 Del

Recommended Posts

Gjest Anja Øren

Hei!En ny, stor utstilling med navnet Latjo Drom skal denne våren åpne på Glomdalsmuseet på Elverum. Dette vil bli ei fast utstilling som tar for seg taternes/romanifolkets kultur og historie.I den forbindelse arbeider jeg med å lage en landsdekkende oversikt over:- Leirplasser, teltbakker, holmer, viker, naust og andre steder i landskapet både på innlandet og langs kysten der romanifolket/taterne slo seg ned.- Noen av disse stedene har fått navn etter romanifolket/taterne.- Overnattingssteder og hus der romaniifolket/taterne fikk husly for kortere eller lengre tid.- Slekters reiseveier. Forskjellige slekter hadde sine reiseruter i ulike deler av landet. Vi ønsker at så mange som mulig av disse skal avmerkes på kart. Tidsrom må her være med, endringer avtegnes, forskjell på sommer og vinterveier.- Fredete hus. Oversikt over det som finnes av fredete hus som har hatt forbindelse med dette folket.- God historiere, bilder etc. som kan knyttes opp til steder, reiseveier, fredete steder, stedsnavn etc.På grunn av den reisende tilpasningen og at bare et fåtall av romanifolket/taterne var bofaste fram til 1950-60-tallet er det relativt få materielle kulturminner etter dem. Det finnes heller ikke noen bygnigstyper eller andre anlegg som er spesielle for denne gruppa. Derimot er en rekke immaterielle kulturminner knyttet til de stedene der de pleide å slå seg ned. Pga at de ikke var bofaste er det lite skrevet om dem i bygdebøker ol på tross av at de var viktige innslag i mange bygder med sine håndtverksmessige kunnskaper. Mange hadde et forhold til romanifolket/taterne på godt og vondt.Spørsmålet mitt da er om noen har mulighet til å hjelpe meg å framskaffe informasjon om disse temaene? Eller har dere noen tips om hvor jeg kan lete? Noen jeg kan ta kontakt med? Det er meninga at denne informasjonen skal inn på digitale kart som skal være en del av utstillinga, ...Og tida fram mot åpning begynner å bli knapp... Derfor hadde jeg satt enormt stor pris på hjelp! Uansett er dette også av stor lokalhistorisk betydning, og et område som det hittil ikke er skrevet mye om.Lurer dere på noe er det bare å sende en mail/ringe meg!Med vennlig hilsenAnja Øren, Tlf: 97 12 11 34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg har skrevet av tingbøker, og husker godt historiene som omtalte reisende. Du finner en historie her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/DA/INDERoy1690.htm>http://digitalarkivet.uib.no/DA/INDERoy1690.htm datert 21. mai 1690, og en annen her: http://digitalarkivet.uib.no/DA/tb17291705.htm datert 1. juli 1705.Jeg har klippet ut historiene til deg, så hvis du sender din mailadresse til meg på sisselbs@online.no kan du få utklippene.Det hender også at det dukker opp reisende i kirkebøkene. Jeg har sendt en oversikt over alle som ikke er fra bygda, til Norsk Slektshistorisk Forening, som har en samlet oversikt over strays her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei fint tiltak!Jeg har samla en del historier med kildehenv. som jeg har lagt ut inne på dette forum.Henviser også litt til andre kilder som finnes. Men du må lete mellom mange innlegg på slekter.Under hver debatt.17386.Børresen..17840.Hartman..17722.Palm.17476.'Fant Karl'Rosenberg...Videre 18019.Kari med Kjeften Nystu..13406.Grisilla.Du finner vel noen kilder under 32008 Reinholtætta. Eide. og 18071.Omstreifere i Tugthus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Et spennende prosjekt dere driver med på Glomdalsmuseet!Har nå lagt ved en del linker til debatter jeg har startet om reisende. Stort sett er det forfedre jeg har startet temaer om! Mye interesant har kommet frem, men i noen tilfeller har også temaene sporet av litt!En liten smakebit (det lar seg også gjøre å søke på mitt navn,, da får man opp flere temaer): 35158, Snuggerud/Vardal: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=35158&sok=Kai+S&startnr=&antall=&spraak=&nr=6&antinnlegg=16#anker>Lenke 35092, Meijer: Lenke 34288, Brun: Lenke 31291, Vakre-folket: Lenke 26098, Stor-Stina/Svarte-Stina: Lenke 21862, Lysgård: Lenke 18071, Omstreifere i tukthus og fenglser: Lenke 18195, Lover innført for tatere, omstreifere, sigøynere: Lenke 17840, Anna Kristine Lindwall: Lenke 16084, Alting: Lenke 14645, De første taterne?: Lenke 14644, Wigardt: Lenke 13423, Trondhjemmer: Lenke 13403, Bodin: Lenke 13402, Selling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Grøthe

Ludvik Karlsen som startet Evangeliesentrene har snakket mye om at han er tater. Det virket som han visste mye om folket sitt. Han er desverre død nå, men han har i alle fall en bror, Daniel, som lever. Kanskje du har noe å hente der. Mvh Trine G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Ludvig Wallentin Karlsen var min mors far! Daniel Karlsen har hatt en periode på sykehus, men er oppegående nå. Om man tar kontakt med han ville han synes det var koselig! Om man tar kontakt med meg skal du få adresse og telefonnr.Min morfar har 9 søsken som fortsatt lever, mange har flotte historier å fortelle. De mest gripende er fra krigens dager når de måtte flykte fra tyskerne og rømme til Sverige. Da tok de farmorens slektsnavn Wigardt for å skjule seg i nabolandet. Ellers bodde denne familien på et sted kalt Furua på Gardermoen. Huset hvor min morfar's farfar og hans kone bodde fikk min morfar flyttet, da man skulle bygge Oslo lufthavn Gardermoen! Huset skulle rives, men nå er det i Ullensaker historielags varetekt, altså i trygge hender får vi tro!Ta gjerne kontakt. Hørte ikke noe etter forrige mail heller, kanskje hører jeg fra deg denne gangen Anja?Min mormor har lånt bort alle bildene til Glomdalsmusset og dere fikk kopi av disse. De bildene er vel de som finnes fra vår slekt!Hilsen Kai Samuel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.