Gå til innhold
Arkivverket

[#36438] Vigde i Bergen 1810


Gjest Hans Gangstø
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Gangstø

Jørgen Martinusen gifter seg med Inge Marie Jansen den 17.jun 1810 i Korskirken. Jørgen er oppført som ungkarl og matros på kanonbåden. Er det mulig å få vite om det står noen flere opplysninger om disse, deriblant fødested og foreldrenes navn ? Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Takk Bjørn ! Interessante opplysninger. Flere opplysninger klarlegger familiesammenhenger. Har enda en usikkerhet. Har funnet at Jørgen og Inger Marie får flere barn, også hun som var utgangspunktet for letingen, Bornie Christine som var fødd på Laksevåg. Men jeg tror at hun hadde en bror Peter Martinus Jørgensen som er fadder når hun døper barnet Gustav Adolph 17 okt 1854. Han er feiersvend i Bergen og gifter seg den 3.12.1841 i DK med Stine Bergithe Schrøder. Det opplyses da at han er fra Nordland, er 23 år ( mao f. ca. 1817-1818) og sønn av Jørgen Martinusen. Peder og Stine får 4 barn som ser ut til å bli oppkalt etter foreldrene på begge sider. Jeg har ikke funnet hans fødsel eller dåp i tilknytning til disse Jørgen og Inger Marie. Hvis ikke han er bror til Bornie Christine, hva gjør han da som faddet og hvor kommer han fra.Jørgen Martinussen gifter seg med Inger Marie Jansen ( fra Bergen) den 17.jun 1810 i Korskirken. Jørgen er da oppført som ungkarl og matros på kanonbåten. Desverre inneholder ikke kirkeboken opplysninger om foreldrene og fødested i denne perioden. Ekteparet får flere barn i Bergen og Askøy i perioden,og Jørgen dør i Bergen av Cholera 31.12.1848. Setter pris på flere innspill her. Mbh Hans G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Beklager. Jo jeg så denne og er enig at det er en sannsynlig kandidat. Det jeg ikke får helt sammenhengen i er om Feiersvenden Peter Martinus Jørgensen f. ca 1817 er sønn av denne Jørgen. Mye tyder på det, men finner ikke hans fødsel/dåp.Når han gifter seg med Stine Bergithe Schrøder, er det oppført at han er fra Nordland. Ser ikke at Jørgen Martinusen har tilknytning til Nordland (foreløpig) og er usikker på hva innføringen indikerer. Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her dør vel den samme Peter/Peder, men der er ingen opplysninger som sier noe om fødested.Kanskje kirkeboka kan inneholde flere opplysninger.LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Har du forøvrig sjekket om der er en dødsmelding/skifte etter Jørgen Martinussen i 1848? Det kan kanskje også kaste nytt lys over saken. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.