Gå til innhold
Arkivverket

[#36441] Foreldre til Martin Monsen Berge fra Indre Luster


Gjest Asbjørn Schjølberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Asbjørn Schjølberg

Jeg søker opplysninger om foreldrene til Martin Monsen Berge, angivelig fra Hillesdal i Indre Luster i h t KB for Meløy. Født ca 1845.Martin dro hjemmefra en eller annen gang på 1860/70-tallet. Giftet seg med Petra Iversdatter fra Frosta. Endte opp i Holandsfjorden i Meløy på 1880-tallet. Jeg har bra oversikt over deres skjebne men mangler noe om opphavet deres.Jeg er spesielt interessert i:- Martins fødsel og dåp?- Martins foreldre og deres bopel?- når forlot Martin Luster?Kona Petra Iversdatter skal Martin ha truffet i Trøndelag, Frosta. Hun er født ca 1848. Har noen noe mer om henne? Fødsel, foreldre og deres bopel?Asbjørn Schjølberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Hei og takk for rask reaksjon til Berit. Det er riktig folk du har funnet i 1875 og 1900. Ekteparet Berge var så langt jeg har funnet ut på farten langs vår kyst. Martin fant sin kone i Trøndelag, men så langt jeg vet fikk de ingen barn selv. Derimot tok de til seg Martin Hammer og han ble med dem nordover. Hans forfedre og etterkommere har jeg også god oversikt over og den slekten ble stor og deri inngår også noen av min slekt.M v h Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Asbjørn Schjølberg

Da jeg hittil ikke har fått noen svar på spørsmålene i(1) prøver jeg å ta frem temaet en gang til.Opplysningen om Martin Berges fødested varierer noe så jeg prøver å presisere litt. I følge folketellingen 1900 for Meløy er han født i Hillesdahl, IL, i 1845.I 1892 melder både han og kona seg ut av statskirken og da er fødselen, i h t kirkeboken; 1844 i Ladevik. Dette er et sted jeg ikke finner i mitt Norgesatlas, men i en utredning: 'tvangs-og straffeanstalt for første gang i 1866 i Bergen'; nevnes det personer som er født i Ladevik. I følge kirkeboken fra 1892 skal Martin også være konfirmert her.Er det noen som kan hjelpe meg videre?Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei!Ladevik, skal vel vere Lavik (kommunenr. 1415 i S&F).Kan dette vere den same personen du leiter etter, Martinus Monss. Skorpa, f. 20.06.1844 ? [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbflytte&page=2&sql=+low%5Fforenamn+like+%27mart%25%27++AND+low%5Fetternamn+like+%27mo%25%27+++ORDER+BY+forenamn%2C+etternamn+&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=0>Lenke, og at han er frå Hyllestad (kommunenr. 1413)? Eg kan i alle fall sjekke bygdebok for Hyllestad i kveld om han står nemnd der!I 1865 er han sagt å vere frå Ytre Sogn, det same i 1875 (d.v.s. Hyllestad). Det at han benytta Berge som etternamn kan evt ha noko med Berge i Hyllestad å gjere, sjølv om det truleg er same karen som er skreven Skorpa ved utflytting til Bergen. Vil tippe denne kan vere aktuell:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Hjertelig takk så langt til Gisle! Ja jeg har nok også endt opp med Ytre Sogn og Hyllestad og Lavik etter diverse runder, så dette ser svært bra ut. Jeg håper du kan gi meg litt om geografien (hvor Skorpa er til dømes) når du evt kommer opp igjen. Er svært takknemlig for at du vil sjekke litt til og ser frem til svaret.Takk så langt, dette var flott!Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Her er litt, skulle du føle deg sikker på at dette er rett mann så er det berre å gi beskjed om du treng noko meir info frå bygdebøkene (Hyllestad, Gulen). Men eg er ikkje heilt med på kvifor han skulle kalle seg Berge (om han ikkje tok namnet etter han vart gift) og at han skulle vere frå ”Hillesdahl IL” om dette då ikkje er ”Hyllestad” (men kva er IL?).*** Indre Skorpa, G.nr. 42 i Øn sokn, Hyllestad ***Husmannsfolk, plassen Børneset:1. Mons Klausson, plassmann 1837-63, f. 1804 Austgulen [i Gulen], d. 1864. Gift 1834 med Anne Bendiksdotter, f. 1810, d. 1851. Gift igjen 1852 med Halfrid Trulsdotter Øvre Grinde, Gulen, f. 1810, d. 1888.6 barn i første ekteskapet, 1 i det andre. Eldste sonen overtok plassen. Barn nr. 4 er Martinus, f. 1844, til Bergen 1873 [det er alt som står om han]Litt geografi: Skorpa er den største øya i Hyllestad og er karakterisert med stupbratte fjellsider og det er ikkje mange plasser som er eigna for å ta seg i land. På vestsida ligg Ytre Skorpa, medan Indre Skorpa ligg midt på austsida. Oldemor mi kom frå Indre Skorpa. Gå til http://www.visveg.no og søk på Stedsnavn SKORPA og Kommune HYLLESTAD.*** Austgulen Øvre, Gulen ***Der finn vi Mons, f. 3.1.1804 og g. 2.7.1829 m. Anne Bendiksdotter Høyvik Nordre (til Askvoll i 1837). Mons er son til Claus Monsson Austgulen (1770-1828) og Guri Larsdtr. Hantveit [Gulen] (1762-1850).*** Høyvik Nordre, Gulen ***Anne, f. 8.7.1804 g. 7.7.1829 [litt avvik i dato] m. Mons Clausson Austgulen. Anne er dotter til Bendiks Jensen Haukheller, f. 1789 uvisst kvar, voks truleg opp på plassen Bashaugen i Høyvik, g. 12.7.1786 m. Brita Andersdtr Høyvik Nordre (f. ca. 1767-d. 1850). Bendiks d. 1848.*********Søk på www.fylkesarkiv.no gir desse søskena til Martinus. Han sjølv klarer eg ikkje å søke opp der, heller ikkje det eine bornet (Klaus, d. 1885) i andre giftet til faren.Namn År Foreldre Gard/bustadClaus Monss. 1829 Mons Clauss. Steene, Anne Bendixd. SteineClaus Monss. 1832 Mons Clauss. Stene, Anne Bendixd. SteineBendix Monss. 1834 Mons Clauss. Bashaugen, Anne Bendixd. Høvik nordreGregorius Monss. 1837 Mons Clauss. Øvreøstgulen, Anne Bendixd. Øst-Gulen øvreGuri Monsd. 1840 Mons Clauss., Anne Bendixd. KalvebottenBertel Monss. 1847 Mons Clauss., Anne Bendixd. KalvebottenAndreas Monss. 1849 Mons Clauss., Anne Bendixd. SkorpaKalvebotten (staden hadde vore nytta til beite) er eit namn på Indre Skorpa som vart nytta etter at Indre Skorpa vart skilt ut frå Storakjen i 1660-åra.I tillegg manglar også ein Elling, f. 1838 (nemnd i Hyllestad-boka). Guri d. 1888, g. 1878 m. Peder Olson Ytrefjorden. Bertel d. 1847. Bendik d. 1900 og var g. to gonger og fekk i alle fall 10 (8+2) born. Dei to Claus’ane d. unge, det same gjeld nok Gregorius også.M.v.h. Gisle Hersvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Gisle, du har gjort en kjempejobb og jeg sier tusen takk for at du tok deg tid til dette. Jeg er overveldet og svært fornøyd.Som du antyder kan en ikke være helt sikker på at det er rett mann, men jeg skal se litt mer på Hillestad og IL (som jeg tok for Indre Luster). Ellers er det nok av steder som heter Berge i S&F så det passer nesten overalt. Sikkert er det imidlertid at alle anvisninger utenom folketellingen i 1900 dreier seg om Ytre Sogn, Ladevik og kanskje Hyllestad (for Hillestad).Ellers håper jeg å finne giftermålet (i Trondheim?) og der kanskje få enda en angivelse.Jeg takker for hjelpen og for tilbudet om mer, dersom det blir ønskelig.Mvh Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.