Gå til innhold
Arkivverket

[#36443] Rebslagergaten i Bergen-hvilket kirkesogn tilhørte gaten?Finns der oversikter?


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Rebslagergaden -hvilket kirkesogn i Bergen ca.1900 tilhørte gaten? Finnes der oversikter oover hvilke gater som tilhørte hvilke kirker? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Døving

Mariakirken var vel dei tyske hanseatane si kyrkje, såvidt eg hugsar var det tysktalande prest til ca 1860. Repslagergaten ligg på Ladegården i Sandviken og eg skulle tru Repslagergaten sokna til Sandvikskirken. Det også tenkast at det høyrde til Mariakirken (som i dag ikkje er del av Domkirkens sogn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Maria sokn: 'Den tyske menigheten opphørte formelt 1867, og et nytt sokn ble opprettet 1875. Grensen ble trukket mot Sandviken fra Nils Klims gate over Stølegaten, vestover Wesenbergsmuget og sørover Øvregaten til Nikolaikirkealmenning og Vågen. I 1885 ble strøket mellom Wesenbergsmuget, Øvregaten, Nikolaikirkealmenning og Steinkjellergaten overført fra Korskikens sogn. Ny grense mot Sandviken ble 1919 trukket fra Skuteviken i rett linje nord for Sverresborg til Helgesens gate, og videre til Ladgårdgaten og Breistølveien. Fra 1926 var dette grensen mot en nyopprettet St. Olavs menighet' (fra 1982 sammensluttet med Maria). Står det å lesa i Bergen byleksikon.Dette var ikkje så mykje å bli klok av. Men ser ein på vigde i Bergen 1816-1911, vil ein finne at dei som budde i Reipslagergata (kring 1900) vart vigde i Mariakyrkja - Reipslagergata vart utbygd sist på 1890-talet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Døving

Eg trur eg skreiv feil i forrige melding: Mariakirken tilhøyrer no Domkirkens sogn.Grensene som Byleksikonet oppgir var ikkje heilt lette å forstå: grensa frå 1919 betyr at Repslagergaten tilhøyrte Sandviken.Øvre Sandviken (Geble Pedersøns gate) tilhøyrer no Mariakirken såvidt eg veit. Sjølv bor eg sør for Nikolaikirkeallmenningen og soknar til Korskirken.Dette var vanskelegare enn eg trudde, kanskje du bør ta kontakt med bispekontoret for å få eit klart svar.Bjørn Davidsens oppslag tyder nok på Repslagergaten sokna til Mariakirken allereie då den vart utbygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Pedersen

Jeg hadde flere klassekamerater som bodde i Repslagergt og Hans Haugesgate, men kan ikke huske at jeg sto konfirmant sammen med dem da jeg ble konfirmert i Mariakirken i 1954. St. Olav menhighets grense lå slik jeg husker i Breistølsveien/Ladegårdsgaten. De hadde tror jeg egen sogneprest og eget menighetshus og hadde planer om egen kirke på en gammel gravplass, Fredens Bolig, rett nord for Krohnengen skole, men dette ble det aldri noe av. Er enig med Erik Døving (6), ta kontakt med bispekontoret eller sognepresten i Mariakirken eller Sandvikskirken de vet nok mer om dette. Erik Døvre: Det har nok skjedd mye i Bergen siden jeg vokste opp der, men det kan vel ikke være tilfelle at Mariakirken hører til Domkirken sogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Pedersen

Jeg hadde flere klassekamerater som bodde i Repslagergt og Hans Haugesgate, men kan ikke huske at jeg sto konfirmant sammen med dem da jeg ble konfirmert i Mariakirken i 1954. St. Olav menhighets grense lå slik jeg husker i Breistølsveien/Ladegårdsgaten. De hadde, tror jeg, egen sogneprest og eget menighetshus og hadde planer om egen kirke på en gammel gravplass, Fredens Bolig, rett nord for Krohnengen skole, men dette ble det aldri noe av. Er enig med Erik Døving (innlegg 6), ta kontakt med bispekontoret eller sognepresten i Mariakirken eller Sandvikskirken de vet nok mer om dette. Erik Døvre: Det har nok skjedd mye i Bergen siden jeg vokste opp der, men det kan vel ikke være tilfelle at Mariakirken hører til Domkirken sogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Repslagergaten har hørt til Sandviken sokn. I 2000 ble de gamle soknene nedlagt, og Bergen sentrum ble lagt til det nye 'Bergen domkirken menighet', slik sett er det altså riktig at Mariakirken i dag ligger til 'Domkirken sogn', eller rettere 'Bergen domkirken menighet'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.