Gå til innhold
Arkivverket

[#36450] Kongsberg landdistrikt, Aassiden Landsogn. m. fl.


Gjest Espen Grønna Brataker
 Del

Recommended Posts

Gjest Espen Grønna Brataker

Hei. Jeg holder på å lage en oversikt over kommunene i Buskerud. Derfor lurer jeg på hvilket tidsrom disse var egne kommuner, og hvilke kommuner de ble utskilte fra ved start og sammenslått med ved nedlegging. De er begge nevnt i FT1865. Takknemlig for svar! Espen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Stokke

Åssiden lå under Lier kommune frem til ca 1952/3 om jeg ikke tar feil, kommunalt sett. Geistlig, fra oversikt over arkivmateriale: Åssiden hørte inn under Lier, men ble i 1774 lagt til Bragernes i geistlig henseende. Fra 01.01.1967 ble Åssiden eget prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Stokke

Fra Drammen Byleksikon s 458: Åssiden. Fra gammelt av sogn under Lier kommune. Det er uvisst om navnet henspiller på ås-siden eller å-siden (å=elv). Befolkningen brukte gjerne navnet Åssia. I sognet bygget arbeidere og enkelte håndverkere seg hus på Hotvet, Øren og Landfall. De bebygde deler av disse eiendommer ble 1.1.1870 innlemmet i Drammen ved en byutvidelse. Omtrentsamtidig ble det anlagt 3 sagbruk her; Myre (1868), Berskaug (1870) og Kiøsterud (1872). Inntil 1880 ble det utskilt ca 30 hustomter og noen få småbruk, i tillegg ble det bygget på noen festetomter. I 1880- og 1890 årne ble det utskilt 24 tomter, deretter frem til 1914 ytterligere 32 tomter. Rundt 1920 tok utparselleringen til for alvor, hovedsakelig nær den daværende bygrense. Den 1. juli 1951 ble åssiden innelmmet i Drammen som bydel og utbyggingen skjøt fart. Navnet Åssiden på bydelen ble formelt vedtatt av bystyret først i 1954.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Mange takk! Da var altså ikke Åssiden noe kommune. Men jeg lurer fremdeles på Kongsberg landdistrikt. Var det en kommune?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Kongsberg landdistrikt er vel identisk med Jondalen, som i geistlig henseende dels soknet til Sandsvær, dels til Kongsberg og dels til Flesberg, samt dels til Gransherad.Administrativt lå vel den del av Jondalen som soknet til Buskerud, før 1964 til Sandsvær, men etter den tid innlemmet i Kongsberg, hvis jeg husker riktig.Resultatet er i hvert fall at gårdene her har havnet i et 'ingenmannsland', i det de hverken er medtatt i gårdshistoriene for Sandsvær eller Flesberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Takk for svar. Men i FT1865 ligger ikke Kongsberg landdistrikt hverken under Sandsvær eller Kongsberg, men har sin egen telling. Det sokner geistlig til Kongsberg sogn i Kongsberg pr. gj. Hvis det hørte til Sandsvær herred, ville vel området blitt telt under Sandsvær. Det er dette jeg ikke får til å stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg tror det har variert litt etter som tiden har gått. I 1801 soknet området til Sandsvær, etter det jeg kan skjønne.Hvis man i kirkebøkene ønsker å finne folk som bodde i Jondalen, må man innom de kirkebøkene jeg nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Jeg lager en oversikt over kommunene i Buskerud, så kirkebøkene og den geistlige inndelingen er uinterressant for meg. Det jeg ønsker å finne ut, er om Jondalen har vært eget herred, hvorfor den var telt i en egen telling i 1865. Jondalen hørte til under Kongsberg sogn/pr. gj. i 1865, så det var ikke prestegjeldsgrensen som gjorde at Jondalen ble telt i egen telling.Håper noen vet noe om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg kan ikke tenke meg at Kongsberg landdistrikt, i den grad det er identisk med Jondalen eller evt. andre områder rundt, skulle ha vært en egen kommune noen gang. Området må ha vært altfor lite.Den geistlige inndelingen har åpenbart hatt betydning i forhold til de enkelte tellingene, derfor er det nevnt av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Takk skal du ha! Det må vel ha vært et ønske om å skille by og land i 1865-tellingen som gjorde at Jondalen ble skilt fra Kongsberg i denne tellingen. Jeg kan ikke skjønne annet enn at området må ha tilhørt Kongsberg kommune på dette tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I Store Norske Leksikon finner jeg dette, av det som det er mulig å lese gratis:Ytre Sandsvær: tidligere kommune i Buskerud, opprettet 1908 ved deling av daværende Sandsvær (Kongsberg landdistrikt) i hhv. Ytre og Øvre Sandsvær, fra ...Dette tyder vel på at distriktet lå under Sandsvær kommune i hvert fall i 1908.Forøvrig vil jeg anbefale at du kontakter Statsarkivet i Kongsberg, der burde de jo kjenne til historikken til Kongsberg landdistrikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg tror ellers at Kongsberg landdistrikt i hvert fall opprinnelig må ha vært noe mindre enn identisk med hele Sandsvær, men jeg kan ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Espen, går du så detaljert til verks at du skal ha med de forskjellige byggningskommunene som kunne være i en kommune?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.