Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Erling Myrbostad

[#36457] Gurine Adamsdatter Nypen fra Leinstrand

Recommended Posts

Gjest Erling Myrbostad

Trenger hjelp til å finne opplysninger om en person jeg ikke kommer videre på, dette er Gurine Adamsdatter Nypen som skulle være født i Leinstrand, årstall ukjent. Ho ble gift med Tjøstel Guttormsen Engeli, f. 1814, opprinnelig fra Dovre i Gudbrandsdalen. Etter å ha fått en datter Henrikke i 1848, ble de visstnok gift i 1849 i Vår Frues kirke i Trondheim.De endte etterhvert opp på Nordmøre (Aure, Tustna, Halsa), der Tjøstel arbeidet kortere og lengre tider på gårdsarbeide og annet tilfeldig arbeide. I FT 1801 finnes en person Adam Petterson Nypan, f. cirka 1787, men uten en sikker forbindelse til Gurine. Skulle gjerne funnet foreldre/evt søsken til Gurine, og hvor hun var fra. Alle opplysninger om slekt er av interesse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Grethe Flood

Iflg. FS/IGI fikk de en datter Johanna i Melhus i 1858:Johanna Christening: 24 MAY 1858 Melhus, Sor Trondelag, NorwayParents: Father: Tjostel Guttormsen Mother: Gurine Adamsdatter -------------------------------------------------Kan dette være Tjøstel?TJOSTEL GUTTORMSEN Birth: 22 SEP 1815 Christening: 01 OCT 1815 Lesja, Oppland, NorwayFather: GUTTORM TORESEN Mother: MARIT TIOSTELSDR

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Astrid Ryen

Hei!Den Adam Pettersen 14 år og tjenestekar som du nevner står ikke med Nypan som etter navn i FT 1801. Han kunne forresten passe inn i denne familien i Melhus 1801 Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Erling Myrbostad

Hei igjen. Til inlegg (2): Takk for opplysningene, Grethe. Jeg visste at de hadde en datter Johanna, men ikke at ho var født i Melhus, og årstallet var også feil.Det er nok riktig Tjøstel Guttormsen som er døpt på Lesja, både farsnavn og morsnavn stemmer.Faren Guttorm T. var etter mine notater født på Høye, visstnok i Dovre, cirka 1788 og mora Marit T. født på en plass under Ruste, visstnok også Dovre, cirka 1794. Jeg vet ikke om Tjøstel hadde søsken, så finner noen opplysninger om dette,er det fint.Kommentar til innlegg (3): Dette var veldig interessant, Astrid. Etter tradisjonelle oppkallingsregler så skulle en jo forvente at det foreligger 2 eldre sønner med navn Sivert og Adam.Jeg får prøve å finne ut mer ut fra dette. Takk skal du ha.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Erling Myrbostad

Dette ble en nøtt. Jeg lurer på om noen har kilder som kan passere hvor Gurine Adamsd. Nypen er født, og som kan identifisere navn på mor og fullt navn på far. Jeg har ikke klart å finne fødselsår, men hun var gift med Tjøstel Guttormsen Engeli fra Dovre, f. 1815, i rundt 1849 (kilde sier i 1869 for omtrent 20 år siden), og var på Nypan, Leinstrand da de ble kjent og fikk første barn, Henrikke i 1848 (før ekteskapet).Tjøstel arbeidet på Leinstrand rundt 1847-1850, bl.a. hos Ole O Lilleleer og Ole L. Klet. Antar at nøkkelen kan ligge i kirkebøker eller bygdebøker i Leinstrand. Har noen tilgang til dette, ville det være til hjelp, håper jeg!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.