Gå til innhold
Arkivverket

[#36458] Lars Thomassen og Wiviche Hansdtr, Helgeland omkring 1730


Gjest Trond Bergstrøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Bergstrøm

I januar 1730 ble det holdt skifte etter lensmannsenka Mali Larsdatter Vold på Stjørdal. Hun etterlot seg ingen barn slik at det var hennes hel- og halvsøsken samt deres barn og barnebarn som arvet henne. Deriblant brorsønnen Lars Thomassen som var død da og derfor oppgis hans barn: a. Thomas Larsen, 20 år b. Ole Larsen, 16 år c. Joen Larsen, 14 år d. ’datteren, som arvingene mener ved nafn Else Larsdatter 10 a 11 aar gammel, findes hos sin moder Wiviche Hansd paa Helgeland i Nordlandene’.Jeg håper noen kan fortelle meg hvor på Helgeland Lars Thomassen og Wiviche Hansdatter bodde, samt gi flere biografiske opplysninger om dem og deres barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg finner iallefall ikke noe på Wivicke foreløbig i Svein Edvardsens skifter 1686-1780 for Nesna, Dønna,Herøy, Rødøy, Meløy, Lurøy og Træna. Jeg har jo også Stjørdalsboka bind 2, men det som står der har du kanskje sett:På side 638 bind 2 del 2 av Stjørdalsboka finner jeg: Torstein Hågensen Vold født 1671 og gravlagt 23.04.1725. Han var lensmann i Stjørdal. Hun var faster til Lars Danielsen Sve(Skatval). I Skatvalsbokas bind 2 under Sve finner jeg på side 157: Lars Danielsen Sve født i Åsen i 1714, og han ble gravlagt 06.07.1798. Han bygslet Sve i Skatval i 1742, og fikk skjøte 18.04.1763. Her står det også at han var skyss-skaffer, og han var lensmann i Stjørdal 1769-1770. Han kjøte gnr. 48 Hammer på auksjon 23.03. 1743, og drev denne sammen med Holan som underbruk til Sve. Skjøte fikk han 26.08.1743. Han drev hele denne gården som underbruk til Svee, inntil han den 07.02.1747 solgte halve gården til Ivar Greissen Forbord. Den andre halvdelen drev han frem til 1770, da han solgte den til Lars Olsen HammerGården Holan på Skatval kjøpte han som i 1755, og drev den som underbruk i mange år. I 1788 solgte han den ene halvparten til Peder Ivarsen Holan.I bygdeboka for Åsen finner jeg under Vold og i bind 4 side 17: Daniel Larsessen født i Stjørdal i ca 1721, og dette var vel bror til Mali som du spør etter. Daniel var gift med Anne Holgersdatter som døde etter 1730, og de hadde barna Ingeborg født 1712, og Lars født 1714 og død 1798. Lars var gift med enken Marit Ingvaldsdatter Sve født 1698Det står en del om Daniel i bygdeboka for Åsen bind 4, men det har du kanskje sett? Hvis du er interessert kan jeg skrive mer om det senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Lars Tomassens bosted var Flagholmen seinere Oppsjon Velfjorden. Han d. 1718 50 aar (34 aar Flagholmen Velf. 1701). g. ca. 1695 Vivike Olsdtr. Kruse (se Somnaboka Skaaren Vennusend:1e)f. ca. 1674 d. 1735. Hun g. II 1722 Lars Kristensen fra Tomaslia store 1:4b Somna. Bosted Oppsjoen. Barna: Tomas f. 1696 d. ca. 1739 Se Sund 1:3 Somna. Tomas f. 1697 d. 4 mnd. og tvill Ole d. 4 dager; jente f. 1698 d. ung; barn 1699 dod, Maria f. 1700 (navn fra skifte) gift Ole Torkilsen Gravset Namdal; Ole f. 1702 d. 1775 g. 1730 Doret Tomasdtr., bosted Skomo ytre Bronnoy gbr.; Jens f. 1705 tjener Donnes 1736; dodf 1709; Sissel Marie f. 1714 ugift paa Oppsjon 1736. Skifter=1736 Vivike Olsdtr. Kruse i Velfjord og 1682 Ole Hansen Kruse. Lars hadde trolig ei soster Sara Tomasdtr. f. ca. 1652 d. 1720 g. ca. 1675 Nils Ellingsen Navernes (d. 1692) Hun g. II 1693 Tomas Paulsen Oyen Somna, bosted Navernes Velf. Takk for et interessant sporsmaal! Vil gjerne vite foreldrene til Lars Tomassen! Vivike var dtr. av Ole Hansen Kruse og h. Kirsten Larsdtr. Gren Vennesund Somna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Bergstrøm

Takk til Anne Lise og Margaret!Jeg er klar over det som står i Stjørdalsbøkene og i bygdeboka for Åsen. Anne Lise: Daniel Larsen Vold, Åsen ble født i Stjørdal ca 1662 (iflg manntall 1666 4 år da).Margaret, dette var det jeg var på jakt etter. Tusen takk.Jeg vet ikke hvem som var mor til Lars Thomassen. Faren Thomas Larsen var høyst sannsynlig fra gården Hilan på Skatval i Stjørdal. Han er antagelig identisk med den Thomas Hilan som ble overfalt i 1662 'med hug og slag' (Skatvalsboka s.92).Jeg ser at det er store sprik i aldersangivelsen av barna i forhold til det skiftet jeg har studert. Men dine tall er nok sikrere.Ifølge skiftet fra 1730 hadde Lars Thomassen søstrene Berit, Mali, Karen og Elli (Eli). Ingen Sara er nevnt. Kan du gi noen holdepunkter for hvorfor du mener at Lars og Sara er søsken?Margaret, du navngir Vivike som Vivike Olsdtr, mens i skiftet jeg har studert står det Wiviche Hansd! Det kan være skiftet som angir hennes patronymikon feil for jeg har funnet andre feil i skiftet også.Den Ole Hansen Kruse du nevner er formodentlig den samme som det er skiftet etter 1682.11.03 og som er gjengitt i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, bd XVI s.295.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Na at jeg ser naermere hadde jeg Sara som soster med '?' Jeg skal tar dette ut. Jeg ser ikke faddere som passer godt og Sara er eldre. Takk for hjelpen! Kan barnet Maria vaere Sissel Marie? Har du muligheten aa se paa Vikna boker under Gravseth gaard? 'Maria' skal vaere gift med Ole Torkilsen Gravset Namdal. Ja interessant at det er store sprik i aldersangivelsen av barna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Bergstrøm

Var en tur på biblioteket i ettermiddag og i Viknaboka bd II av Bjarne Borgan står følgende under gården Gravset (gnr 34, s.201): 'Ole Thorkilsen var født i Binnerøy 1697. Hans far var Torkil Bjørnarøy. I 1722 ble Ole g.m. Marie Larsdtr. Vi vet ikke hvor hun var ætta fra. Av barna deres kjenner vi til tvillingene Kirsten og Wivice, f.1723. Wivice døde som barn, men Kirsten Olsdtr ble g.m. Gunbjørn Jonsen Lysøya (se Drag). - Sønnen Gabriel Olsen var f.1725.'Dessuten er det nevnt at Ole Torkildsen ble bruker på Gravset ca 1723 og var bygselmann på gården i omlag 40 år. Marie Larsdtr døde i 1760. Gabriel Olsen ble i 1754 g.m. Nille Nilsdtr Kvaløy f.1727. Gabriel ble bruker sammen med faren ca 1755 og bygsla hele Gravset fram til 1790-åra. Han døde 1795.Ut fra dette må Maria/Marie og Sissel Marie være to forskjellige personer da Maria/Marie ble gift allerede i 1722.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.