Gå til innhold
Arkivverket

[#36463] Reklame?


Gjest Ellef Ellefsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellef Ellefsen

Mener jeg for en tid siden så et innlegg (fra en ansatt i Digitalarkivet?) hvor vi ble gjort oppmerksom på at reklame ikke var tillatt i dette forumet. Finner ikke igjen debatten, hvor innlegget ble lagt inn. Kan noen hjelpe?Spør fordi jeg ikke helt fikk med meg hvor strenge regler som nå gjelder. Dersom vi henviser til ei bok eller et hefte i at svar -, er det da brudd på reglene å legge ut lenket som viser hvor boka/heftet er å få kjøpt? Eller må vi gå som katta rundt den varme grøten. D.v.s., forklare hvor det kan søkes, uten å legge ut direkte lenke til forlag eller forening?Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Dersom du sjølv (eller dine nærmaste) ikkje har kommersielle interesser av at boka/heftet blir seld kan det umogeleg vere reklame å vise til boka/heftet og kor det er å få kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er helt greit å gjøre oppmerksom på hefter og bøker, nettsider og hjelpemidler, men når det får form av ren markedsføring av kommersielle produkter mener jeg det går for langt. Det må også være greit å legge lenker til nettsider som informerer om produkter som har relevanse for Digitalarkivets brukere qva brukere av Digitalarkivets brukere.Vi har enkelte ganger påpekt at innlegg ligger i grenseland, og enkelte ganger er det tilbudt tjenester av en art som vi har oppfattet å ligge utenfor sømmelighetens grenser. De er fjernet av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Kunne det være en ide for Digitalarkivet å opprette en base for tilgjengelig stoff som kan være til nytte for slektsinteresserte, slik som bygdebøker, slektshistorier o.a.? - altså stoff som ikke finnes i arkivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Ved å manøvrere videre, kan vi se noe av litteraturen som dekker f.eks. Ringerike. (Bøker er forresten kun en liten del av hva som er tatt med under hver enkelt kommune. Prøv dere fram).Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei Ellef. Om du har tilgang på kirkerullene døpt Hønefoss/Norderhov fra 1842: Karen Martha Olsdatter født i Hønefoss i 1842. Jeg skal på biblioteket i Drammen i morgen, men tenkte at om du hadde tilgang så ville det ha hjulpet fint.Det er en amerikaner jeg holder på å hjelpe.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei Tormod (10). Har rullefilm HF 413 på hjemmelån nå i helga. Den inneholder bl.a. kirkebok nr. 23 for Norderhov, hvor jeg fant følgende. Side 96 viser at Karen Mathea var f. 1.nov.1842 og døpt 18.des. Hennes foreldre var Snedker Ole Mikkelsen og hustru Anne Olsd. (Denne prest skrev sine små 'k' på et noget spesiellt vis. Jeg tolker etternavnet som Mikkelsen. men legger ved et utsnitt av skjermen slik at du sjøl kan avgjøre).Samme ynkelige små k ved vielsen på side 361 i samme bok og rull:Viet 27.Dec.1841 i N.haug - Ungk. Ole Mikkelsen søndre Hønefos 30 Aar og Pige Anne Olsd Hønenei. 21 Aar.Brudgommens fader: Mikkel Frantzen. Brudens fader: Ole Ellingsen. - Forlovere Anders Andersen Ringen og Christ. Knudsen Hønefos.Dette paret finner vi 1865 i Hnf. Karen Mathea er nok forlengst ute av redet. Mvh EllefLenke

bilete0503.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til Andreas (9): Den linken har jeg lett lenge etter. Flott.Til Ola (8): Mange 'private' slektsbøker/slektshefter kommer nok aldri med i noen samlet oversikt. Sjøl om endel av disse er et utmerket hjelpemiddel for lokal slektsgransking. Grunnen er vel at mange av disse aldri er registrert eller avlevert til Nationalbiblioteket.Neppe mange tjener noe på utgi slektsbøker. Er vel heller fornøyde dersom ikke underskuddet blir for stort. Forstår godt de som ikke vil sende fra seg 5 gratis eksemplarer, og på toppen betale porto for dette. Men er vi heldige finner vi noen av dissse på lokale bibliotek, eller får lånt av utgiver eller eier. Noen komplett oversikt kan vi nok aldri vente å få se.Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Reklame, eller : ( De neste møtene i DIS- Vestfold: (se også Møteplan på menyen) )Lørdag 4. februar, kl. 14:00-17:00 Sted: Nauen Slektsenter DIS Vestfold og Vestfold Slektshistorielags brukergruppe for Brothers Keeper har vært så heldig å få den danske representant for Brothers Keeper, Chris Gade Oxholm Sørensen, hit til Norge. Han vil holde en presentasjon av Brothers Keeper samt gjennomgå den nyeste versjon. Chris Gade Oxholm Sørensen i Danmark og Otto Jørgensen her i Norge er de personer som kjenner programmet best. Chris har også vært i USA og besøkt programutvikleren, John Steed, og vil også kunne fortelle oss fra dette møtet, så dette vil være en unik mulighet til å få den aller beste informasjon. Chris vil også ha med seg lisenser, så hvis det er noen som vil kjøpe programmet så er det anledning til det der og da.Senteret er åpent fra kl. 12.00 La ikke denne sjansen gå i fra deg – møt opp på Nauen.hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.