Gå til innhold
Arkivverket

[#36464] Manntall 1663-66 Sunnhordaland og Hardanger prosti, hvor er Etne?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Ja. for etnepresten Hans Bugge registrerte alle i Stødle, Grindheim og Gjerde sokn som en del av Titus Bülches manntall i 1664.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er det jeg fant om denne klammen; 'I annen rubrikk er anført den inndeling av prestegjeldet som manntallet har. I en rekke tilfelle mangler imidlertid sogne- eller annen inndeling for prestegjeld og fogderier. For at dette ikke skal føre til misforståelse i tilfelle hvor for eksempel prestegjeldet bare er betegnet med hovedsognets navn, er inndelingen anført i klammer efter annen samtidig kilde. Inndeling (for et par fogderiers vedkommende bare utstrekning) er også angitt for de prestegjeld og fogderier som manntall mangler for.'Kan dette bety at det likevel mangler manntal for Etne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Manntallet for Etne datert 4. september 1664 finnes. Det er ført av kapellanen Hans Bugge i sin stefar Jacob Bondes sted.Grunnen til å soknene er satt i klamme, er vel at sokneinndelingen ikke framgår av manntallet, men er her hentet fra andre kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk for det Yngve, men er det slik at Prestegjeldet enda ikke er tatt inn i databasen her på DA?Mvh Arnfrid Mæland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er Historisk institutt, Bergen som i sin tid fikk registrert deler av materialet fra manntallene i 1660-årene. Fra Etne finnes det bare manntall fra 1664, ikke fra 1666, og det er rett observert at manntallet fra Etne fra 1664 ikke er å finne i det utlagte materialet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men det er ikke dokumentasjon vedlagt disse databasene. Finnes det opplysninger om hvilke prestegjeld og sokn som er med i det utlagte materialet noe annet sted? Det eneste jeg har funnet er dokumentasjon vedr mikrofilmeme, her om Prestemanntalet: LenkeMvh Arnfrid Mæland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi har lagt ut kataloginformasjonen om manntallene, og man kan gå inn i de ulike databasene og spørre etter alle prestegjeld, og vil da se at basen 'Prestemanntallet 1663-1664 for Sunnhordland, Hardanger': Eidfjord, Kinsarvik, Ulvik og Vikør og 'Manntall 1663-66 Sunnhordaland og Hardanger prosti': Finnås, Fjelberg, Skånevik, Strandebarm og Tysnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hjertelig takk for en nyttig oppklaring. Dette har jeg aldri vært klar over, og funksjonen 'alle termer' kan jeg altså benytte for å finne hva som er inkludert i ulike databaser, f eks 'Døypte Sogn og Fjordane 1669-1895'. Veldig bra!Mvh Arnfrid Mæland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Arnfrid Mæland

... men hvor i all verden har jeg funnet den skannede siden i (4). Fikk behov for dette manntallet igjen, men vet ikke hvor jeg har funnet det. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Barbara Lose

Ad innlegg 11 og 12: Jeg pleide å bruke den fine funksjonen 'alle termer' i mange år for å finne hva som er inkludert i ulike databaser. Nå ser det ut som om funksjonen er borte. Hva er skjedd?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.