Gå til innhold
Arkivverket

[#36465] Folvell, Nes, Akershus, giftemål Engebret Erlandsen og Anne Olsdatter 6.11.1816.


Gjest Karen Østvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Karen Østvik

Jeg har funnet Engebret Erlandsen og Anne Olsdatters giftemål 6.11.1816 i kirkeboka. Her står det at begge bodde på Folveldseie. Nå fikk dette paret et barn, Ole, døpt 21.4.1816 (funnet i FS).Mitt store spørsmål er om noen har mulighet til å se i kirkeboka etter hans dåp/fødsel, og om dette paret hadde en forlovelsesdato. Er interessert i alle mulige opplysninger som kan føre til at Anne Olsdatters opphav kan finnes.Jeg har ikke funnet noen flere opplysninger om disse i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I kirkeboka for Nes står det at Engebret Erlandsen døpt i Nes 19. mars 1794, sønn av Erland Olsen og Karen Eriksdatter. Her er han og foreldrene i folketellingen 1801 for Nes Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner flere barn av Engebret og Anne i FS/IGI:Karen Andrea, døpt 27.12.1818, Birthe Maria, døpt 18.3.1821; Kristen, døpt 12.10.1823; Martea, døpt 29.10.1825; Engebret, døpt 27.1.1828; Engebret, døpt 12.9.1830; Engebret, døpt 28.2.1836.Eldstedatteren kan være oppkalt etter farmor Karen. To av de andre barna heter Kristen og Martea. Det som følger nå kan være et rent blindspor, men i FS/IGI finner jeg en Anne Olsdatter, døpt i Nes i 1794, datter Ole KRISTENsen og MARTE Jacobsdatter. Anne Olsdatter er det ellers flere som heter i det tidsrommet Anne kan være født/døpt.ANNE OLSEN Christening: 05 OCT 1794 Nes, Akershus, NorwayFather: OLE CHRISTENSENMother: MARTHE JACOBSDR--------------------------------------------------Her er Ole og Marte i folketellingen 1801 LenkeDet finnes også en Anne Olsdatter døpt 3.3.1793, datter av Ole Hansen og Berthe (datteren Birthe Maria) Amundsdatter…Som sagt kan dette være skudd i blinde…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Takk skal du ha. Som du sier, er ikke dette en enkel sak, da det finnes mange Anne Olsdøtre å velge mellom, men bare en kan være rett. Derfor håpet jeg på noen opplysninger fra evt. forlovelse eller ved den førstefødtes dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Karen. Fostår jeg deg rett så er du ute etter Ole´s dåp fra kirkebok? Nes Mini I 5 1815 - 1835 Kort 1/10,dåp nr.32, s.20Ole f.16/4, dpt.: 21/4 1816. Engebret Erlands. og Ane Olsd. FolveldE. Faddere: Helle Lars. Folveld, Lars Lars.ib., Ole Xtens.ib., Ane Erlandsd.ib., Kari Andersd. Grue. Inført i det almindelige Jevnførelses Register 678 No 59 Anmerkninger: Lyst til Ægteskab af 21.april - ?? den 5.maj. Introd.I det almindelige Jevn.Reg. står Ole Engebrets. FolveldE., s.20Kan ikke finne at det er innskrevet trolovelse på denne tiden, men i vielsen 6/11 1816 står det at det er lyst for dem 19 april....i dåpen sto 21 april, men det ble vel lyst tre ganger i kirken for de fleste.Kanskje du finner ut av det ved hjelp av fadderne?mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Østvik

Tusen takk, nå har jeg ihvertfall litt mer å tygge på! Akkurat det jeg spurte etter. Av fadderne ser jeg ihvertfall ei søster av Engebret. :o)Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.