Gå til innhold
Arkivverket

[#36466] Brødrene Johannes og Peder Moe utvandret til USA - hvor ble de av?


Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

Mine grandonkler - brødrene Johannes Mattæus f. 02.03.1860 i Bergen og Peder Moe f. 02.05.1856 i Bergen av Rachel Oline Sunde og Peder Moe emigrerte til USA.Ifølge den da 100årige søsteren Rachel (!), fortelles i 1949 at de har gjort det bra som farmere i USA.Er det mulig å finne deres slekt?All hjelp mottas med stor takk!Med vennlig hilsen Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Dessverre, er helt blank. Men fant fra 1880 census en John Moe, 20 år i arbeid i hjemmet,husfader er Kitil Paterson som er stefar.Sted: Drayton, Pembina, Dakota, film 1254114.Fant også der en John Peter Moe født 1860 i Norge, hos en Jacoba Olson. Han er da 20 år og arbeider ved et sagbruk. Det finnes en Family History Library Film 1254597... Census place er 1st Ward, Muskegon, Michigan.Fant en Peter A. Moe (faren het evt. Peder Andreas) født 1856 i Norge. Stedsangivelse, Null, Minnehaha, Dakota.Fant en individual record på Peter A. Moe, født 1856 i Norge, bonde, som er sønn av Marit P. Moe. Bosatt Township 103, Minnehaha, Dakota- Film 1254113.Kanskje kan det være noe her, spesielt på den siste registreringen? Eller kanskje er det feil spor... Håper på hjelp videre. Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Kjønigsen

Ok, utifra innlegg 1 tolket jeg det som om rachel oline sunde og peder moe var foreldrene til Peder og Johannes. Her er familien i 1865-tellingen:LenkeJeg skal prøve å finne brødrene i USA.Mvh Lisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hjertens takk, Lisa. Det er riktig familie. Ialt tror jeg det ble 18 søsken (flere døde), hvorav kun Laura og senere min bestemor Anna fikk etterkommere! Derfor var denne opplysningen - som jeg fikk forleden via en avisartikkel fra 1949 - svært interessant. Rachel d.y. visste tydeligvis ikke mer om sine brødre annet enn at de hadde lykkes som farmere. Om faren Peder Moe (også omtalt som Peder Andreas Johannesen Moe) kan ha skilt seg fra Rachel d.e. - eller hun døde i Bergen, det vet jeg ikke. (Datteren sier for øvrig i artikkelen at moren het Sunden og var av danske slekt, men dette er litt usikkert, hun brukte tydeligvis Sunde uansett.) Er spent på hva som er mulig å finne!Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Tusen hjertelig takk!! Var ikke klar over at det fantes 'Vigde i Bergen' utenom de enkelte kirkesokn!!Min oldefars og hans første kones dødsfall var også nytt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Kjønigsen

Peder Johannesen Moe døde i 1889:LenkeLitt vanskelig å finne Peder og Johannes i USA. Har en kandidat her (men han kaller seg Moen):1900-telling fra Prairie Farm, Barron, Wisconsin:Peder Moen, f. mai 1856, emigrerte 1879.Gift med Anna f. feb 1866 i Norge.Ole P Moen, f. august 1883.Emma, f. oktober 1887.Karine B, april, 1890.Amania, januar 1894.Anna, juli 1896.Alman, 1898.Har prøvd å finne ut når Peder og Johannes emigrerte men har ikke funnet dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Kan jo være noe i dette?LenkeVet ikke om dette funker, men er et oppslag jeg fant på Ellis Island. Her står en Johannes Moe som hollender, men alder stemmer og at det var sjøfolk i familien, stemmer også, selv om jeg ikke vet noe om Johannes. Jeg får ikke snøring på manifestet, da navnene ikke kommer opp hos meg, men det står Nykirken et sted i manifestet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Ja, sikkert riktig. Har også vært innom Peder Pedersen, kunne jo vært en mulig kombinasjon. Men det ser litt svart ut...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Søsteren Rachel Oline (den eldste av 9) kaller i avisartikkelen broren Peder for Pedro. Hun forteller også at hun (de?) er født på Nordnes, like nedenfor Fredriksberg. Faren hadde kolonialforretning ved Nøstet og fiskebruk på Kinn, og 'var interessert i Nordlandshandelen'. (Dette skulle jeg gjerne visst mer om). Middelskolen tok hun på Lille Markevei, huset ble senere bedehus (eksisterer det?). Hun fikk guvernantestilling hos Nordmanns og hos Sokneprest Wille i Os., utdannet seg i København.. På Pariserutstillingen i 1889 fikk hun en ærespris for et arbeid i hår og gultråd. 99 år skrev hun 'sin siste' leilighetssang, hva det enn er. Hun mistet mange og kjære eiendeler da gamlehjemmet Solhaug på Nesttun ble påsatt av tyskerne. For å fylle tiden løser hun matematikkoppgaver. Morsom dame. Skriver dette ifall noen drar kjensel på noe av familiehistorien og kan fylle på, men håper primært at det er mulig å finne disse to familiene igjen i USA! Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Kjønigsen

1920-telling fra Oscar, Otter Tail, Minnesota: Peder A. Moe, 64 år, emigrerte i 1886. Gift med Thea, 69 år, emigrerte i 1886. Magnus, 30 år (født i Minnesota) Oscar, 25 år (født i Minnesota)1930-telling fra Oscar, Otter Tail, Minnesota: Peder Moe (står oppført som Peder Mae), enkemann. Her bor også Magnus, 41 år og kona Petra H. med deres sønn Melford på 3 måneder. Oscar, 36 år og singel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Vel, jeg fant en Melford P. Moe i Fergus Falls Minnesota. Men det er vel et langt shot? Kanskje jeg gjør et telefonisk fremstøt om en times tid :-). Kan du gi meg linkene til funnene dine, Lisa? Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Jeg fant riktig Melford i det minste :-). Han hadde hørt om Bergen, men trodde at Peder kom over sammen md en bror ved navn Alfred ;-)... Kanskje hadde familien hett Andersen, sa han da jeg spurte om hva initialet A stod for. Dog lite å stole på.. F.ø. hadde han ikke peiling og har gitt meg lite å gå på videre. Men han mente at hans bestefar Peder døde ca 1938, pluss minus. Kona Thea skal ha gått bort ca 1930 - litt mer usikkert. Er det mulig å søke på dødsfall der borte?(Denne PMs gård skulle ha ligget ved Route 1, Rotsay, Minnesota og står fremdeles.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Håper på hjelp med å finne Peder og Johannes Moe fra Bergen som utvandret til USA.Et spor var å sjekke opp dødsfallet til en Peder i Minnesota ca 1838. Eventuelt finnes det kanskje en Peder Moe i Dakota? Eller Pedro.Johannes kan ha skiftet navn til John?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Lill Juelsen

Jeg takker for innlegget nr 15 - som virket lovende - men dessverre var feil.Har noen adgang til Ancestry.com eller lignende og kan sjekke aktuelle personer, hadde det vært helt fantastisk. Dette er faktisk barnebarna til Andreas Ouzen i innlegg nr 37379.Peder og Johannes hadde 16 søsken, men kun to har kjent etterslekt. Derfor hadde det vært utrolig morsom å ha funnet etterkommerne etter de som utvandret, som tilsynelatende helt mistet kontakten med Norge. Håper på noens hjelp!Mvh Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Sorry, Peder og Johannes var oldebarn til 'Outz' og Marta - som oldeforeldrene ble kalt lokalt i Hammerfest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei! Jeg leter fremdeles etter Peder og Johannes Moe i USA som utvandret - håper noen kan hjelpe til med det!Men har fått brev fra Melford Moe, se nr 15, etterkommer av Peder Moe, fra Hadeland, født i 1855,November 26. Han ber pent om hjelp til å finne familien her. Kan noen bistå?Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.