Gå til innhold
Arkivverket

[#36468] Hva er forskjellen på begravet og Jordfestet?


Gjest Alf Thore Skinstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Thore Skinstad

Jeg lurer på hva som er forskjell på begravelse og jordfestelse.Jeg har et eksempel fra kirkeboken for 1923 hvor dødsdatoen var 12 januar, begravet 21 januar og jordfestet 11 februar.I andre tilfeller er dato bregravelse og jordfeste den samme. Den neste på listen har dato for begravelse og jordfeste 27 januar.Jeg ser av kirkebokmal fra 1877 så skal det føres dødsdato, når begravet og når jordfestet.Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Jordfestelse er når presten legger jord på kisten og sier 'av jord er du kommet, til jord skal du bli, av jorden skal du igjen oppstå.' Dersom presten ikke var tilstede ved begravelsen ble jordfestelsen foretatt seinere. I hvertfall her i distriktet satte man en stokk på kistelokket som stakk opp av jorden etter begravelsen. Ved jordfestelsen ble stokken dratt opp, så presten kunne helle jord ned på kisten.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Ein liten kommentar til jordfestinga: det skjedde ikkje alltid dagen kista var gravd ned. I avsidesliggjande strøk der det kunne gå lang tid mellom messesøndagane og dei ikkje kunne vente på presten, vart kista gravd ned og det vart sett ein staur ned på kistelokket. Når så presten var til stades trakk dei så opp stauren og presten gjennomførte jordpåkastinga. I kyrkjeboka er det nok denne siste dagen som evt. er ført inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Frem til slutten av 1800 - tallet foregikk begravelsen fra hjemmet. Begravelsesfølget fulgte kisten til kirkegården, hvor graveren hadde kastet opp en grav. Begravelsesfølget senket kisten i jorden og kastet selv igjen graven, mens det ble sunget salmer. Graveren hadde plassert en mengde spader ved gravstedet til dette formålet. Senere ble det bestemt at graveren også skulle kaste igjen graven (dersom noen ønsket det). I 1936 ble en person her i distriktet begravet fra kirken - dvs det ble holdt sermoni/taler inne i kirken - dette var så uvanlig at det ble kommentert i lokalavisen.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Takk for svarene.Ved begravelser i dag foregår både begravelse og jordfestelsen på samme dag. Jeg har også deltatt i begravelse hvor jordpåkastelsen har forgått inne i kirken, men jeg har aldri koblet jordfeste og jordpåkastelse som presten normalt foretar etter kisten er kommet til graven.Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I eldre tider var selve begravelsen en privat sak, og jordfestelsen eller jordpåkastelsen som presten foretok, og som var en offentlig handling, kunne komme forekomme svært lang tid etterpå. Der det bare er én dato i kirkeboka, 'begravelsen', må man regne med at dette dreier seg om jordfestelsen. Den kunne komme tre uker eller mer etter det som er innført som dødsdagen, har jeg sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.