Gå til innhold
Arkivverket

[#36478] Hammerfest, Bergen, Sundt, Sund, Christiansdatter, Hansdatter


Gjest Wenche Geitsund
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Geitsund

Disse to var mine tippoldeforeldre på morssiden. Indiana Dorothea Thoresdatter Sundt, f. 15. juni 1828 i Hammerfest. gift med Jens Olsen født 1822 i Steigen prestegj. i Nordland. Paret hadde syv barn hvorav en en pleiedatter. En av døttrene het Albertine Antonette Jensdatter og var min oldemor. Indiana og Jens giftet seg 16. april 1851 i Hammerfest. Som hennes far står oppført Thore Olsen Sundt, f. 3. januar 1801 og hans far er Ole Jensen, f. 1788 i Steigen.Thore Olsen Sundt var gift med Ane Helene Christiansdatter, fødselsår og fødested ukjent. Så langt kan jeg ikke finne bekreftelse på inngått ekteskap mellom disse to.Foreldre til Thore er Ole Olsen Sund og Gurina Hansdatter som ble viet 24. okt. 1790 i Bergen.Jeg lurer på om det er noen som vet mer om Ane Helene Christiansdatter og hennes foreldre.Det samme gjelder foreldrene til Thore Olsen Sundt. Takknemlig for svar. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Her er der vel noko som ikkje er rett:Du skriv fyrst at far til Thore Olsen Sundt (f. 1801) er Ole Jensen (f. i Steigen 1788). Deretter skriv du at foreldra til Thore er Ole Olsen Sund og Gurina Hansdatter (vigd i Bergen 1790). Kva er rett?Der er ein Ole Olsen Sunde i Bergen 1804-05 (militærliste), men han ser ikkje ut til å ha nokon son då.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

No ser eg at eg har lese innlegget ditt litt feil. Og då kan eg vera til litt hjelp, trur eg. Om du går inn på Bergen og der Militærvesen, vil du finne ein base over Undersøkelseskommisjonen 1804-05. I den basen ligg denne Ole Olsen Sund, som han skriv seg for i 1801, som berre Ole Olsen, smed. Han har tre søner: Ole, Berge og Thor (denne Thor er f. 3/1-01). Der står det at Ole Olsen er 49 år og fødd i Trondheim; i 1801 står det at han er 60 år. Eg har mest tru på at militærlista har rett.Elles står det òg at sonen Ole (f. 1791 og altså 14 år), er i Nordland hos bøkkermeister Ludolph. Så dei måtte tidleg ut i verda.Her har du direkte lenkje til kommisjonssida kor dei står: LenkeLukke til vidare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Mange tusen takk, Bjørn! Du har vært til god hjelp.På Family Search/Individul Record fant jeg ekteskap inngått mellom Ole Olsen Sundt og Gurina Hansdatter. De giftet seg i Korskirken i Bergen 24. okt. 1790.Når det gjelder hvor gammel han ble, er det jo nå kommet opp to forskjellige aldre. Når jeg ser på folketellingen 1801 er hans kone Gurina Hansdatter 38 år gammel og han 60 år. Det blir en alderfoskjell på 22 år. I følge Undersøkelseskommisjonen 1804-1805 er han 49 år. Da blir aldersforskjellen ca. 7 år.Enig med deg at militærlisten er riktig, men så lenge kan jeg jo ikke gjøre noe annet enn å notere meg begge oppgitte aldre.Det stemmer bra som du sier at Thor/Tore Olsen er født 3. jan. 1801. Jeg kom i skade for å sette opp hans dåpsdag som er 11. jan. 1801. Under begravde i Hammerfest står det at han døde på Spitsbergen 9. sept. 1837 og ble gravlagt 15. sept. 1837.Håper jeg klarer å finne ut mer om hans to brødre Ole Olsen (junior) f. 29. aug. 1791 i Bergen og Berge Olsen, f. 7. juni 1798 også i Bergen. Forstår jeg det riktig at Ole Olsen (junior) var hos Bødker Mæster Ludolph da han bodde i Bergen og sener dro til Nordland?Nå må jeg forsøke å finne ut mer om Ane Helene Christiansdatter, konen til Thor/Tore Olsen. Det samme gjelder Gurina Hansdatter, kone til Ole Olsen Sund.Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Der var ein bøkkersvenn Ludolphsen i Bergen 1801, men han er sidan borte vekk. Han kan sjølvsagt ha vorten meister og reist or byen, t.d. nordover. Finn han i alle høve ikkje att i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Geitsund

Takk Bjørn! Det er så interessant når personer i og rundt slekten får 'kjøtt på bena'. Det er ikke bare gleden av å finne flest av sine aner, men å kunne få et perspektiv over historien rundt dem, som driver meg til å fortsette. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Wenche Geitsund

Hei igjen! Jeg har ikke hatt tid til å arbeide så mye med akkurat dette de siste månedene, men er det noe bestemt du lurer på så spør iveg. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Wenche Geitsund

Hei igjen! Forsøker nå å komme litt videreOle Olsen Sundt er min t.t.t.t.oldefarOle Olsen Sundt, f. 1755 i Trondheim, Sør-Trøndelag, Norge, yrke Smedsven. Han giftet seg med Marthe Gurina Hansdatter, navn i folketelling Gurina Hansdatter, gift 01.10.1787 i Korskirken, Bergen, Hordaland, Norge, f. 1763. Barna: I. Berthe Marie Olsdatter Sundt. II. Ole Olsen Sundt. III. Hans Petter Olsen Sundt. IV. Berge Olsen Sundt. V. Thore Olsen Sundt, navn i folketelling Thor Olsen, f. 03.01.1801 i Bergen, Hordaland, Norge, d. 09.09.1837 i Spitsbergen, Norge, gravlagt 15.09.1837 i Hammerfest, Finnmark, Norge. Han giftet seg med Ane Helena Christiansdatter, gift 25.08.1823 i Hammerfest, Finnmark, Norge, (datter av Christian Svendsen og Ingeborg Michelsdatter) d. 30.04.1877 i Rovaldsvik, Loppa, Finnmark, Norge, gravlagt 17.05.1877 i Loppa, Finnmark, Norge. VI. Marthe Gurine Olsdatter Sundt.Jeg hat tatt en titt på TEMA nr. 22383, men har ikke gått så altfor dypt enda. Både Trondheim og Vestlandet er nevnt. Magefølelsen sier at her er det noe som henger sammen. Er det noen som kan hjelpe meg litt videre? Man kan ikke notere seg ”magefølelse” under kilder. Glad for litt hjelp. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.