Gå til innhold
Arkivverket

[#36485] Helgesen fra Bergen.


Gjest Lindis Rokstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Lindis Rokstad

Er det noen som kjenner til familien Helgesen fra Bergen: Hans(Helje)Christian Helgesen f 1842 Maren D Bødtker f1847. Barn: Henning M f 1864 Bergen. Olaf j f 1866 Bergen. Lovise Henrikke f 1868 Bergen. Wilhelm A f 1871 Bergen. Hans Martin f 1873. Dorthea Marie f 1875. Henrik KMarkus f 1877. Alette f 1879.Alette kom på barnehjem da begge foreldrene døde i 1880 og 1887Lindis Rokstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Pedersen

hei Lindis ! Finner følgende til deg : Maren Bodtker f 1847 død 1880 foreldre : Johan Kobro Bodtker f 1818 gift 1846 med henrikke Olsen Sand Johan;s foreldre : Henning Arnt Schøning Bodtker gift med Dorotea Reutzer iflg Anectry Jan.P ( annlroe@online.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Pedersen

hei Lindis ! Finner følgende til deg : Maren Bodtker f 1847 død 1880 foreldre : Johan Kobro Bodtker f 1818 gift 1846 med henrikke Olsen Sand Johan;s foreldre : Henning Arnt Schøning Bodtker gift med Dorotea Reutzer iflg Anectry Jan.P ( annlroe@online.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Karlsen

Flere aner finnes her:Etterkommere etter Lauritz Mogensen Blixhttp://vestraat.net/ettersl/blix0001.htm288. Maren Leth SCHØNING, født i 1758. Hun giftet seg med Fredrik Adrian Bødtker, sønn av Henning Rasmussen Bødtker og Anna Dorothea Bremer, den 2 nov 1777.122 Hun døde den 19 des 1810 i Bergen, Hordaland. 508 iv. Henning Arent Schøning Bødtker ble født den 20 nov 1785. Han giftet seg med Dorotea Reutzer i 1812.125 Han døde den 23 nov 1865 80 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Karlsen

Bødker Hans Helge Kristian Helgesen f. 1842 giftet seg 2. gang Feb 24 1884 i Mariakirken, Bergen med Borni Martine Steffensdtr. Haugland fra Askøen Pg. f. 1857I 1885 ser familien slik ut:Værftsgaden 6, 2den etg. Hans Heljesen m 1842 Bergen Bøkkersvend Martine Heljesen m 1855 Florvåg pr. Bergen Hustru Henning M. Heljesen m 1863 Bergen Sømand Olaf J. Heljesen m 1865 Bergen Sømand Lovise H. Heljesen k 1867 Bergen Wilhelm A. Heljesen m 1870 Bergen Hans M. Heljesen m 1873 Bergen Alette Heljesen k 1878 Bergen Bernhard Heljesen m 1881 Bergen Maren D. Heljesen k 1883 Bergen Oliver A. Heljesen m 1885 BergenHer er 2. kone som enke i 1891: Kattesmuget 2 Martine Helges. E 64 Florvåg Sogn Askøen Fiske og Sildearbeide Delvis af Fattivæsenet Benhard Martin Helges. M S 81 Bergen Maren Helges. K D 83 Bergen By Oliver Helges. M S 84 Bergen By Sigurd Helges. M S 86 Bergen ByAndre søsken i 1891: Fredriksbergssmug 3 Olaf Johan Helges. M SH G 66 Bergen by Dampskibsfyrbøder fra Throndhjem til Bergen Raghild Helges. K HU G N 68 Lærdals Herred Olga Dortea Helges. K D 2/89 Bergen ByFredriksbergsgade 17 Lovise Helges. K TJ U 67 Bergen By Enepige hos Olaus Andrias Ols. fra Arendal By, Styrmand S.S. LindholmenVielse: Henning Martin Kristian Heljesen S/S maskinist Bergen 291064 & Ragna Kristine Johnsen Bergen K.K. 10873 Mai 22 1897 KKDød i Bergen: 1899 2101 begr. 3001 Ragna Kristine Helgesen f. Johnsen Gift Kvinde 1874 Bergen S. Blegevei 4 KKEmigrant fra Bergen 1914 Aug. 29 Henning Helgesen m g Maskinist 1864 Bergen Amk. New Orleans Louis. Som forhyret 2dn maskinist StjerneBergen i 1900: Martin Wahlsgade 5 Baarni Helgesen k b Husmoder e Løsarbeider Husevask 1856 Strudshavns S Florvaag SB n s Bernhard Helgesen m b S ug Søn 1882 t n s Maren Helgesen m b S ug Søn 1885 t n s Sigur Helgesen m b S ug Søn 1887 t nÅlesund i 1900: R. Rennebergs Gade Olaf Helgesen m b hf g Maskinist S.S 65 Bergen Ragnhild Helgesen k b hm g Hustru 67 Lærdal sogn NB Olga Helgesen k b d ug Datter 88 Bergen Hilmar Helgesen m b s ug Søn 95 Bergen Ragna Helgesen k b d ug Datter 97 Bergen Sverre Helgesen m b s ug Søn 100600 BergenDød i Bergen 1907: 0502 begr. 1102 Maren Dorthea Helgesen hjemmeværende, ugift 1884 Egedesg. 15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Karlsen

Dåpsdata fra Digitalarkivet: 1866 Mai 26 Jul 15 Oluf Johan - 1868 Sep 06 Nov 01 Lovise Henrikke - 1871 Des 24 Jan 29 Wilhelm Adolph - 1873 Mar 09 Mai 04 Hans Martin - 1875 Jun 14 Aug 01 Dorthea Marie - 1877 Mar 10 Apr 29 Henrik Markus Bernhard - 1879 Mai 02 Jun 02 Aletta - 1884 Feb 05 Feb 24 Maren Dorthea - 1885 Sep 06 Okt 18 Oliver AndreasBlant døde i Bergen 1912-1972 finnes flere kandidater til andre slektninger:Helgesen Borgny Martine Jun 14 1929 Helgesen Bernhard Martin Lien 68 Mai 07 1957 Helgesen Oliver Andreas Apr 10 1956 Helgesen Henning Martin Krist Sep 17 1930 Helgesen Henrik Martin Sep 02 1922 Helgesen Henrik Martin Jul 03 1937 Helgesen Henrik Bernhard Mart Nov 26 1956I dødsannonsene i Bergens tidende, som er tilgjengelig på mikrofilm, og i adressefortegnelser kan du kanskje finne mer informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lindis Rokstad

Tusen takk Nina. Dette var flott. Nå har jeg det jeg manglet på denne genersjonen Helgesen. Da gjennstår det å løse gåten rundt foreldrene til Hans C Helgesen. En uløselig knute ser det ut til.Lindis Rokstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Karlsen

Vielse: Helje Christian Heljesen Uk bødkersvend Dk 210842 Maren Dorothea Bødtker Pige Dk 161047 Feb 26 1865 DKFødsel/dåp: 1842 Aug 21 Sep 11 Helje Christian m Ungk. og Matros Helje Larsen 11-122 Christine Andersdatter u DomkirkenSkikkelig nøtt, ja, siden foreldrene ikke var gift.Noen løse spekulasjoner på hvem foreldrene kan være:I 1865 finner jeg en 63 år gml. Helje Larsen på Hjølmo i Eidsfjord (Ulvik).Samme år i 162b 5 Nykirkens Sogn Bergen: Herman Crispinusen Olsen Lange Husfader Torghandler Rebslagersvend g 32 m Bergen Christine Andersdatter Husmoder g 48 k Dahls Prestegjeld LysterIntuisjonen sier at dette kan være vielsen deres, men året er jo i så fall helt feil: Herman Olsen Lange 2/rebslagermester DK 33 Kristine Olufine Lange husbestyrerinde KK 53 Feb 02 1902 NK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lindis Rokstad

Hei. Dorthea var gift med en Hans Binther Phil i 1811, og giftet seg med Henning A Schønning i 1812. For det første finner jeg ikke vielsen på Dorthea og Henning i Bergen og heller ikke dødsåret til Hans Phil. Merkelig!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Karlsen

Slektsbøker for Schønning og Bødker (snakk med biblioteket, her er mye av interesse for deg!):Finne-Grønn, S.H. (Stian Herlofsen), n., 1869-1953 Slekten Bødtker : biografisk-genealogiske meddelelser. - Oslo : Grundt Tanum, 1943. - 194 s. : ill., faks., port. + 2 fold. stamtavlerSchøning, Jakob Marius, n., 1856-1934 Nordlands-slegten Schøning i 360 år. - Oslo : Mallingske, 1928. - 180 s. : ill., port.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lindis Rokstad

Hei. Tusen takk for all hjelp. Men jeg tror dette er en uløselig oppgave.Se innlegg nr 36630-34890-36322- arkivforum. Faddere pleier å gi ett spor, men ikke her. Hadde et håp med Peder lange som fadder på Henning Helgesen 1864, men uansett hvordan jeg kobler så blir det ingen rette koblinger. Synd at det er så lite i kirkebøker, hadde jeg hatt alder på foreldrene til Helge c , så hadde det vært enklere.Lindis Rokstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lindis rokstad

Hei. Jeg har fått ett tips om at røttene til Hans C Helgesen og Maren D kommer fra gården Skulstad i Haus. Ser at mange heter Helgesen til etternavn. Er det noen som har noen tips? Lindis Rokstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest lindis rokstad

Hei. Henter frem dette temaet i håp om at noen kan hjelpe å løse denne nøtten. Noe mer opplysninger har jeg ikke å komme med.Hilsen Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest lindis rokstad

Hei. Prøver igjen.Med et håp om at noen kan lede rett vei ang Hans C Helgesen F 1842 i Bergen. Hadde det vært mulig å funnet ut hvor Hans C oppholdt seg fra 1842 og frem til 1865 så hadde dette vært løst, men det er vel en umulig oppgave,,,,,,,?. Alle innspill mottas med stor takk.Hilsen Lindis Rokstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
Gjest lindis rokstad

Hei. Er det noen som har noen tips om hvordan jeg kan finne ut hvor Hans C helgesen oppholdt seg mellom 1842 og 1865. Er det noen tellinger eller registreringer i Bergen på den tiden?Lindis Rokstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lindis rokstad

Hei. Dette var flott. Skal tro om det i original papirene pleide å stå noe bostedsaresse og årsak til fengselsoppholdet. Jeg tar imot all opplysning medet stort takk. For jeg leter og leter, men møter veggen:Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Lindis Rokstad

Hei.Etter nitidig søking etter foreldrene til Hans Christian Helgesen er jeg like langt, ingenting.Lette frem navnene til fadderne til alle barna til Hans for å finne noen navn som kunne kobles, men etter det jeg kan se er det ingen.Etter mye leting fant jeg konfirmasjonen til Hans helgesen, den var i 1857 dk Bergen. da bodde han på adressen: 18R-no 114. Lette på 1865 tellingen og finner da en Nils Nilsen som huseier på denne adressen, denne Nils Nilsen står også som fadder til et av barna døpt i 1873 KK. Om det da er samme Nils Nilsen.Men jeg finner ikke vaksinasjonen til Hans Helgesen, den er datert til 18.2.1845 av prest Muller/Møller.Noen som kan hjelpe meg litt på vei med både det ene og andre.På forhånd takkLindis Rokstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Har sjekket ut paret som får datteren Andrina Larsina Helgesdtr., f. 29.8.1846, døpt i Hamre 13.9?Foreldre: Helge Larsen Øvre-Vaage af Tysnæs Præstegjeld og Pigen Christi Andersdtr af Bergen & Eidsvaag. Fadre er Ole Rasmus. Eidsvaag, Mons Mons. ibid, Thomas Pedersen af Bergen, Olina Jensdtr. Eidsvåg og Pernille Zachariasdtr. Eidsvaag. Nr. 38: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1909&idx_id=1909&uid=ny&idx_side=-87>LenkeDenne Helge fra Tysnes var iallefall en litt av en 'rønner', er skrevet i annet innlegg. I bygdebok for Tysnes nevnes det at han var født 1820 og utflyttet til Bergen i 1837. Han skal ha fått en sønn, Lars f.d. 1846, med Anna Olsd. Mæland br. 1 (f. 1798!?!). Ved dåpen til Lars, som var f. 24.4.1846, døpt 26.4. er fadderne: Lars Torbjørns. Øvre Vaage, Anders Ols. Mæland, Ole Larsen Øvre-Vaage, Sophie Andersdtr. ibid og Cecelia Larsdtr. ibid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Kanskje hvis du fant konfirmasjonen til Andrina, så ser du om hun bodde på samme adresse som Helge Christian?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Lindis rokstad

Hei. Drar dette temaet frem igjen med håp om nye tråder å løse. Jeg finner ikke vaksinasjonen til Hans C Helgesen. Den skal ha dato i februar 1845, men finner den ikke.En Møller/Muller var presten som signerte attesten. Alt kan tyde på at Hans C bodde hos Nils Nielsen siden han hadde samme adr under konfirmasjonen. Men er det mulig å finne ut om Nils Nielsen var fosterfar?Noen som kan hjelpe??Hilsen Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.