Gå til innhold
Arkivverket

[#36490] Jorgin(e)a / Jørgin(e)a / Regina Dal(l)and, f. ca 1840 emigrert til USA


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

En Amerikaner har spurt om hjelp, men det er litt vanskelig ettersom han har få informasjoner om denne formoren sin.Jeg har sjekket födte i Manger og finner ikke noen som kan tilsvare henne der, men det kan jo tenkes at jeg har oversett noe.Dalland finnes jo og i Fusa og på Tysnes, men der finner jeg ikke database over dØpte, så om noen ville ha kikket i bygdebØkene over de forskjellige Dalland, hadde det vært fint.Hennes mann var Nils Nilson Økland (1828-1902)fra Økland i Sveio. Har funnet hans foreldre: Nils Pederson Tjernagel/Økland (1787-1847) og Gundvor Mattiasdtr Hovland (1788-1861)Hun fra Hovland på BØmloTakker for eventuell hjelp. mvh KjellaugHer er det han har (en god del er utelatt da det gjelder folk som fremdeles er i livet):'Regina (Daland) Ackland was born July 27, 1840 in Norway. She died June 9, 1901 in Manchester, MN. [Note that the Freeborn County History (1913) states that Regina died June 10, 1902 (p. 713)]. Her maiden name is subject to various spellings in various records.Nils and Regina were married and lived in Wisconsin.It appears that they may have married on March 19,1857 in Columbia County, Wisconsin (the Wisconsin Marriage Index lists the bride's name as 'Regina Dalandos' and the groom's name as 'Nelson Akland'.Note that this spelling of the surname can be found in Norway, whereas the Ackland surname can not be found in Norwegian sources. Also, this seems to prove that Nels was not using another last name.Nils and Regina had eight children and lived in Elba, Dodge County, Wisconsin.. Two of their daughters were born in Wisconsin (Annette was born in 1858 and Louisa [or Edaq Lousie] was born in 1860).Their other children were Charles G. (b. ca. 1867, born in Minnesota), Lewis (b. ca. 1867); Edward L. (b. ca. 1865); Mattahine (b. ca. 1861 in Wisconsin); and Eda Louise Ackland (b. 1860 in Wisconsin) (Source: 1870 and 1880 US Census).The 1870 Minnesota census shows an entry for 'Jorgine or a 'Jorgina' (born ca 1843) born in Norway as living with the Ackland family and 'keeping house' (Source:1870 Minnesota Census). I believe this entry refers to Regina, wife of Nils and mother of the children therein listed..Annette [Nettie] Ackland (1858- ? ) was born in Wisconsin. [she may have never married] (Source: 1870 Minnesota Census). Nettie was a longtime resident of Albert Lea and still lived there in 1913 (Source:Freeborn County History (1913), 713)Louisa [ida L.] Ackland (1860- ?) was born in Wisconsin (Source: 1870 Minnesota Census).. 'Addie' as she was known married E.O. Fossum and was still alive in 1913 (Source: Freeborn County History (1913), at 713).Matahine (Mattie) Ackland (1861-?) was born in Wisconsin ( Source: 1870 Minnesota Census).. Died before 1913 (Source: Freeborn County History (1913) , at 713).Edward L. Ackland (1865-?) was born in Wisconsin. [he may have died before 1910] (Source: 1870 Minnesota Census). Edward was not listed in the Freeborn County History (1913).Lewis Ackland (April 4, 1866-December 22, 1937) , son of Nels and Regina Ackland, was born in Manchester Township, Freeborn County. He was a lifetime farmer in Manchester. According to the Freeborn County History (1913), 'Louis Ackland, who farms in Manchester on the old Ackland homestead, was born April 5, 1866. He died at the age of 71. His wife's name was Clara Ackland, who predeceased him (Sources: 1870 Minnesota Census; Freeborn County History (1913); Lewis Ackland's Death certificate, 1937; Albert Lea Tribune, 1937).'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

HeiAkland ligger i Risør kommune, og her i strøket er Dalane et vanlig navn, kan Daland være en variant ?Eller kanskje det er slektskap til kaptein Daland ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dalland (Daland) er i hvert fall et gårdsnavn i Lyngdal, og det er jo et område der utvandring til Amerika har vært hyppig forekommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Kjønigsen

Name: Andreas DALANSex: MBirth: ABT 1814 in NorwayDeath: BEF 1860Note: arrived in late 1840s1850-US Elba (Dodge) WI Andrew DAYLAND, 36, farmer, $1000, NorwayLouisa, 42, NorwayChristina, 12, NorwayRegana, 10, NorwayTolena, 8, NorwayAnna, 5, NorwayEllen, 2, b. WI1860 DAILAND LOUISA Dodge County WI 281 Elba $1500/$1000 (post office i s Danville)A.M. (Male) ', 22, Farmer, b. NorwayTobina, 18, Domestic, b. NorwayAnn A., 16, b. NorwayDieta, 11, b. Wisconsin1870 DELAND LOUISA Freeborn County MN 1037 Change Date: 5 JAN 2002Marriage 1 Louisa BELAND b: ABT 1808 in NorwayChildren: Regina DALAND b: 27 JUL 1840 in Norway Anna DALAND b: 7 SEP 1845 in Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Först hjertelig takk til Lisa, det ser ut for at du har funnet den rette familien hennes. Men nå spörs det om det er mulig å finne hvilket Dal(l)and det gjelder, ser det er flere enn jeg trodde.Til Knut, jeg uttrykte meg ikke helt klart. Far til Nils har vi, han fant han i papir som Nils Pedersen Tjernagel og da var det ikke vanskelig å finne at han kom fra Ökland i Sveio.Til Oddbjörn, ja det visste jeg ikke! Da er det jo mulig at det er enda flere steder. Det ser ut for at dette paret da var gift i Norge (Louise og Anders), da skulle en vel tro at Daland og Beland ikke var så langt fra hverandre.Jeg får ta en titt på gårder...Takk for hjelp, jeg har sendt dette av gårde til Chris, han kommer til å bli glad!mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finner Belland i Lyngdal og, så det ser ut for at Oddbjörn er på rett spor.Fant denne gården: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11032&gardpostnr=162&personpostnr=1934&merk=1934#ovre>LenkeMange rare fornavn her og!!Litt lengre ute fant jeg en Louise Belland, men hun var 4 år i 1801 og alt for gammel. Denne Louisa må nok være födt senere.Fant ikke Dal(l)and i Lyngdal, men i Vanse og Valle.Her er navnet Anders brukt: Lenke Daland i Valle gir ikke noen navn som over:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant denne på FS: LenkeStemmer med at hun var födt i juli 1840 og foreldra stemmer jo og. Far: Andreas Johannes ChristiansenMor: Elene Lovise TobiasdtrNå skulle det bli litt lettere tenker jeg. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant mer på FS: LenkeSer at Brinch blir brukt som mellom og etternavn i Vest Agder, men finner ikke noen Christian Det må være foreldra til Andreas for året stemmer her og. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det har nok ingenting med navnet Brinch å gjøre. Her er det FS-ortografien som spiller oss et puss. Det skal nok være Bringsjordneset - altså 'neset' ved/under gården Bringsjord, som er et gårdsnavn i Lyngdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Christian's foreldre på samme side og dette er vel Stine's dåp: LenkeHåper fremdeles at noen har bygdeböker og kan sjekke. Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kan det være Reginas far som emigrerer her (fra Farsund til New York) i 1849: http://www.norwayheritage.com/p_list.asp?jo=810? Han kalles riktignok Andreas Draland, og - selv om det er flere med samme gårdsnavn med - så stemmer vel ikke navnene med kone og barn. Nå var det jo ikke så uvanlig blant de første emigrantene at familiefaren reiste i forveien, og så kom familien litt senere når han hadde fått orientert seg og ordnet med et sted å bo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Lenken virket ikke. Dersom du går inn på www.norwayheritage.com, kan du søke etter ham selv. Still fornavnssøket på 'contains', og skriv inn 'Andreas'. Patronymsøket stiller du så inn på 'show all', men lar søkefeltet være tomt. Så kan du til slutt stille gårds-/familienavnsøket inn på 'contains' og skrive 'Draland' i søkefeltet. Da skulle Andreas Draland komme opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg fant han, men denne karen var bare 24 år i 1849 og 'vår' Andreas var födt i 1810, så han er nok 15 år for ung-:(Takk for at du forsökte allikevel.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Baklager! Her skrev jeg nok fortere enn jeg tenkte. Den karen jeg fant ville jo også bare ha vært 14 år da Regina ble født. Sannsynligvis er det nok i hvert fall en slektnig - kanskje en fetter av Regina? Jeg tror nemlig at Draland er feilskrift for Daland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha, men jeg er litt i tvil hvordan slektskaper virker her?LenkeDet er vel disse som er foreldra til Andreas.Må kikke nærmere på dette i morgen-:) mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg finner ikke dåp til Elene Lovise Tobiasdtr Belland f. ca 1808 på FS.Den eneste Tobias jeg finner i FT 1801 for Lyndal, er og på Bringsjord. Tobias Christensen (41 år) gift for andre gang mes Sidsel Johnsdtr (43)Fant han gift med Aase Anstensdtr i 1787 og hun er da mor til de barna som står i FT.Kan han og Sissel ha fått en datter i 1808? Litt seint for henne for da må hun ha vært over 50!!På Belland finner jeg heller ingen Tobias.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kanskje du burde starte en ny tråd der Lyngdal spesifikt er nevnt i temaoverskriften. Jeg ser ikke bort fra at det er noen Lyngdals-eksperter som ikke har oppdaget etterlysningen din ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.