Gå til innhold
Arkivverket

[#36501] Foreldre til Sara Andreasdtr., Beiarn, Nordland, ca. 1840


Gjest Trond Kristensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Kristensen

Jeg ønsker hjelp til å finne foreldrene til Sara Andreasdtr. som ble gift 26.08.1858 i Beiarn med Johan Christian Andreassen. Sara/Johan bosetter seg på gården Laksosnes.Ved ekteskapsinngåelsen blir det oppgitt at Johan er ungkarl, 25 år, bosted Laksosnes og farens navn er Andreas Pedersen. Sara er nevnt som pige, 21 år, bosatt Tverånes og farens navn Andreas Olsen.Anene til Johan er OK. Foreldrene er Andreas Pedersen (1793-1861), opprinnelig fra Kjelling – men bosatt Hemminghytt og Berethe Johanna Hansdtr. (1809-1887) fra Hemminghytt. Johan blir født på Hemminghytt 11.05.1834.Sara har jeg ikke funnet i Kirkebok for Beiarn hverken som døpt eller konfirmert. I Beiarn-boka (s.209) står det Tverånes med spørsmålstegn bak navnet hennes. Forøvrig er farsnavnet her nevnt som Anders – dvs. Andersdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er så fort gjort å dele en lenke når man skal skrive noe etter den er lagt inn. Ser hverken begynnelse eller slutt på lenka. Legg merke til at hun hele tiden blir kalt Andreasdt.Prøver igjen 1865 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Berit, tusen takk for korreksjonen. Jeg ser nå at jeg har letet på feil sted i kirkeboka. Tilsynelatende er Sara 7-8 år eldre enn Johan, og ikke som indikert ved ekteskapsinngåelsen 4 år yngre.Dette kan bli en spennende kveld foran microfichen.mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jo da, jeg fant henne i kirkeboken.Sara, f.23.09.1827, d.30.09.1827, uegte barn, som fader blev angivet dreng Peder Pedersen Molie - denne delen forøvrig overstreket av presten - og moder, pige, Ana Larsdtr. ... og tilføyd på høyre side i kirkeboken ... nu atter af barnemoderen angivet Andreas Olsen, dreng, Soløen.Fadderne var Peder Eliassen, Moljord, Christopher Pedersen, Soløen, Sussana Hansdtr. og Malena Larsdtr. Dochemoe.Kanskje noen drar kjensel på denne Ana Larsdtr. som muligens har en søster Malena. Likeså denne Andreas Olsen, hvor kom han fra, foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg har kikket litt mer i kirkeboken.Ana Larsdtr.I konfirmasjonslistene 1825/1826 fant jeg Ana Larsdtr. 'Strand'. Ingen foreldre er nevnt, men husmoder Ingebor Olsdtr. & Peder Olsen, Strand. Det står om Ana, hendes alder er 16 år.Jeg fant også Malena Larsdtr. Dochmoe (potensiell søster?), 17 år, konfirmert 1825, fader Lars Svendsen.I ekteskapsprotokollen (etter 1827) fant jeg følgende Ana Larsdtr.:Enkemand Christen Olsen, Selfors, gammel 28 år, og piige Ana Larsdtr., Navjord, gammel 29 år. Forlovere Christopher Olsen Vold & Søren Hansen Storjord. 1830 - den 30.09.Enkemand Peder Nielsen, Hammernes, gammel 39 år, og piige Ana Larsdtr., ibid, gammel 30 år. Forlovere Niels Christian Jensen, Liljord og Jon Jacobsen, Hammernæs. 1832 - 07.10.Andreas OlsenI konfirmasjonslistene for 1823 finner jeg Andreas Zeyferdt Soløen, 14 år, med far Ole Zeyferdt Soløen.I konfirmasjonslistene for 1825 finner jeg Andreas Olsen Dochemoe, 20 år, faderen Ole Hansen Dochemoe.Jeg finner ingen Andreas som gift i Beiarn i perioden 1827-1837.Jeg trenger eliminasjonshjelp av noen som kjenner gårdshistorien i Beiarn - her har vi 2 stk. Ana (eller 3 stk.) og 2 stk. Andreas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg har kikket litt rundt i 'Slektsbok for Beiarn' og likeså i skiftene uten å finne noen som kan passe som foreldre til Sara.Hvis du har adgang til å se i kirkeboken, ville det kanskje være faddere til Sara og Johans barn som kan sette deg på sporet. Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Takk for hjelpen, Inger. 'Slektsbok for Beiarn' dekker ikke barn født uekte - dessverre. Primærkildene er nok riktig vei å gå.Jeg har microfich for Gildeskål-Beiarn 1805-1826, men dessverre er kvaliteten umulig for å kunne utføre noe 'detektiv' arbeid. Jeg må til originalkilden på Statsarkivet i Trondheim.Denne Ana Larsdtr. som bodde i Strand ved konfirmasjonen i 1826 bør en jo absolutt se nærmere på. Muligens har hun mistet foreldrene sine på dette tidspunkt - siden kun husmoder/husfader er nevnt i KB.Mht. Andreas Olsen er det to alternativer. Jeg tenkte det skulle være mulig å eliminere den ene av disse - muligens vanskelig. Det flotte navnet Zeyferdt kan kanskje tyde på at dette var jektebygger slekt. Disse sto høyt på strå - over både lensmann og prest (har det vært skrevet) pga gode inntekter fra jektebyggingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei. Jeg blar og blar i denne boken - hvem er denne familien under Tverrånes: Peder Nilsen og Anne Larsdatter, står at familien er ukjent. De har et barn til dåpen i 1836 i Gildeskål - Anna Bredahl Scott Pedersdatter - foreldre Peder Nilsen og Ana Larsdatter. Og Sara oppgis å bo på Tverrånes ved ekteskapsinngåelsen i 1858 Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Hei igjen Inger. Det er en spennende sammenstilling som du gjør. Tenker du slik;Ana Larsdtr. får datteren Sara (uekte) i 1827. Samme Ana blir gift i 1832 med enkemann Peder Nielsen (ref. innlegg 6), og de får datteren Anna i 1836 i Gildeskål (det er to stk. PN i Gildeskål ved FT1801; en som er 1 år og en som er 9 år). Familien Peder/Ana bosetter seg på gården Tverrånes i Beiarn, og 'datter til Ana', Sara, oppgir også Tverrånes som bosted ved hennes egen ektskapsinngåelse i 1858. Dette rimer vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei. Vi kan jo ikke gi oss før alt er undersøkt. Til innlegg 6. Under Navjord:Lars Pedersen og Berit Moritsdatter(Nordland) gift 1803 får datteren Anna i 1802. Anna Larsdatter blir så gift 1830 med enkemann Kristen Olsen på Selfors i hans 3. ekteskap. Det er ikke ført opp barn i dette ekteskapet. Christen Olsen var i andre ekteskap gift med Malene Kristoffersdatter f 1794, fra Vold, og det ser ut til at det er hennes far som er forlover ved ekteskapsinngåelsen mellom Kristen og Anna.Om det er den riktige Anna vi har med å gjøre her, er fremdeles usikkert.Jeg ser på de andre senere, må i et møte. Spennende. Hvis du får sett på dåpsinnførslene til Saras barn, tror jeg det blir lettere å finne frem. Har du mer om Zeyferdt? Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Dette ekteparet på Tverrånes kan komme fra Gildeskål og da er det nærliggende å lete etter en Anna Larsdatter i dette området. Så gjennom dåpslistene for området i går kveld, kanskje var jeg ikke nøyaktig nok og vil derfor se gjennom ennå en gang.At ektparet lar datteren døpe i Gildeskål behøver ikke bety at de kommer derfra for det er andre fra Beiarn som døper barna sine i Gildeskål i samme tidsrom.Dette er jo vrient, men likevel interessant. Takker også for opplysningen om uekte barn som ikke er tatt med i 'Slektsboken'. Merkelig for barn med for eksempel tyske fedre født under siste verdenskrig, er jo nevnt. Og Sara var født for 150 år siden da boken kom ut.Skjønner ikke helt tankegangen selv om forfatteren nok har konferert med slekten når det gjelder sistnevnte eksempel. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Når jeg ser på min oversikt over døpte i Gildeskål, finner jeg innført dåp: 1827 Sara Andreasdtr K Soløy, Beiarn U Andreas Hansen, Anna Larsdtr Beiarn. På side 401, under Soløy står følgende: Anne Hansdatter g m Andreas Hansen: barn Sara f 1827. Er ikke dette en og samme Sara? Er min avskrift gal siden faren til Sara oppgis å være Andreas Hansen? Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Trond. Skulle gjerne ha visst mer om denne Andreas Zeyferdt Soløen, 14 år, med far Ole Zeyferdt Soløen som du nevner i innlegg 6. Det er også merkelig at det er oppgitt to fedre for Sara og kan man være sikkert på at rettingene gir den rette faren.http://www.vigerust.net/immigrant/skien_mm.html Her nevnes en Benjamen Seifert (Seivert), bokbinder. Født i Goldberg i Schlesien Innvandret: Tok borgerskap som bokbinder 19.11 1717. Skattebetaler 1718-1721. Gift med Dorthe Sørensdatter, enke etter Johan Curtz, og 3 med Anders Sillienberg, levde ennå 1743. Er det etterkommere av denne Benjamin Seifert det er snakk om på Soløy?På Soløy i Beiarn er gjestgiver Niels Greve med kone Sisilia nevnt i folketellingen 1801. På Dokmo bor Svend Pedersen, bonde, gårdbruker og mesterjektebygger. Kan det være forbindelser mellom disse?Skal vi lage en ny debatt om Ole Zeyferdt på Soløy og etterlyse hans herkomst og etterkommere? Kanskje finner vi mer om Andreas? Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Inger, tusen takk for interessante innlegg. Jeg er pt. i Trondheim og har besøkt Statsarkivet i går/dag. Jeg letet først etter dåp av Ane Larsdtr. i perioden 1800-1813 både i Gildeskål og Beiarn (her har jeg sikkert hoppet over noen).1801 født uegte Anne fra Navjord, foreldre Lars Sørsen (?), Marite Persdtr., faddere Arendt Jonsen, Selfors, Peder Hansen Eiterjord, Mali Olsdtr. Selfors, Marithe Persdtr. Eiterjord, Anne Persdtr. Navjord.Jeg spekulerte en del på navnet Sørsen – jeg mener det var en ø (tødler over) – men det burde ha stått Sørensen. Kan presten ha ment ”Persen”. Året etter ble nemlig Lars Persen, Larsos, publice alsolveret. Han var gift – men jeg klarte ikke å lese meg til betydningen ”hvorfor”.I 1806 ble Ane Lavina født. Foreldre Lars Jacobsen, Finfors og Karen Olsen.Jeg skrev også opp Anne Pernelle, Askuslel. Foreldre Lars Hansen og Lisbet Persdtr. Her har jeg dessverre glemt å skrive årstallet.Så foretok jeg en gjennomgang av konfirmerte i perioden 1810-1826 (Gildeskål og Beiarn).1818 Ane Larsdtr. Navjord. OK, denne Ane er nå plassert via dåp i 1801, konfirmasjon i 1818 og ekteskap med EM Christen Olsen i 1832.1818 Ane Larsdtr., 19 år, Kelling (dette kan være datter til Lars Guldbrandsen/Kirsten Andersdtr., Killing Inder – 5 år ved FT1801).1820 Ana Lavina Larsdtr., Sund, 17 år. Dette må være samme Ana Lavina som ble født i 1806 – muligens har jeg lest 4-tallet som 7–tall, dog nytt bosted.1823 Ane Larsdtr. Oesback, 17 år. Henne må jeg ha hoppet over som døpt.Utfordringen i dette blir å finne riktig Ane. Faddere til Sara og Johans barn kan være til hjelp, likeså skiftene (Ane arver vel kun sin mor som uekte?). Jeg er i Trondheim i neste uke, så det blir noen dager til jeg kommer tilbake til microfich/Beiarn boka.Denne Beiarn boka trenger sårt en revisjon. Jeg ser nå i innlegg 7 at Ane plutselig har blitt ektebarn til Lars/Berit – som vi nå vet er feil – likeså fødselsår.Mht Zeyferdt så har jeg ikke mer om han på stående fot. Det blir å lese KB linje for linje – og noe kan nok dukke opp. Beiarn var kjent byggested for jekter på denne tiden – og navnet Zeyferdt kommer ”utenfra”. Ole Z. må tydeligvis ha bodd i Beiarn en tid siden sønnen gikk i konfirmasjonslære her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.