Gå til innhold
Arkivverket

[#36505] Avstamming fra gamle Blix'er (Gildeskål)


Gjest Frank Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Johansen

Viser til debatt nr. 33608 ( Lenke ) og starter en engen debatt ang. 'min' linje bakover til de gamle Blix'ene her.Min tipp-oldefar:1. Ludvig Mikael Hartvigsen Larsen, f. 03.09.1865 i Mevær (trolig på Skora), Gildeskål, dpt. 22.10.1865. Foreldre: Indst. Hartvig Martinus Olai Larsen og Maren Melchiorsdtr. på Mevær. Faddere: Eilert Andreasen Mevær, Peder Felle Mevær, Marcus Pedersen Luxö, Nicoline Melchorsdtr Sørvær, Barbraa Stavsengvig.Mine tipp-x2-oldeforeldre:2. Hartvig Martinus Olai Larsen3. Maren Anna MelchiorsdatterViet 16.10.1864 i Gildeskål Kirke: Ungk. Hartvig Martinus Olai Larsen, f. på Storvik, oph. Fleinvær, 28 år. Pike Maren Anna Melchiorsdtr, f. Nord-Arnö, 28 år gammel. Hans far: Lars Ellingsen Storvik. Hennes far: Melchior Thorkilsen. Forlovere: Chr. Ellingsen, Eilet Andreasen Fleinvær.Maren Anna, f. 05.09.1836, dpt 11.09.1836 i Gildeskål Kirke. Far: Ungkarl Melcher Torkildsen Nord-Arnöen. Mor: Pige Kristine Jacobsdtr ibid. Faddere: Lars Torkildsen Nord-Arnöen, Gudmund C. Pedersen, Madam Gjertrud Jörde, Sussanna Monsdtr Nord-Arnöen.Tipp-x3-oldeforeldre:6. Melcher Torkildsen7. Kirsten JacobsdatterViet 28.12.1836 i Gildeskål Kirke. Bosatt 1865 på Nord-Arnøy ( Lenke ). Kirsten døde 22.12.1906 på Nord-Arnøy. Da ble hun oppgitt til å være født 1816 på Lekanger (i Gildeskål) ( Lenke ), nr. 26. Jeg har dessverre ikke notert meg hva som sto som Kirstens bosted ved vielsen i 1836.I følge Arvid Støvers nedtengelser hadde Jacob Eliassen og Maren Samsonsdatter på Lekanger følgende barn: 1) Elias Jacobsen, 2) Karen Kierstina Jacobsdtr (08.04.1803-09.10.1803), 3) Peder Benoni Jacobsen, f. 19.03.1810, 4) Cassi Jacobsdtr, f. 19.03.1813, 5) N.N. Jacobsdtr (1815-08.10.1815).Men ifølge DIS-Saltens avskrift av skiftet etter Maren Samsonsdatter (åpnet 18.12.1817, internt skiftenr. 755), hadde de følgende barn: 1) Elias Jacobsen, 16 år, 2) Dorthes Jacobsdtr, 8 år, 3) Cassie Jacobsdtr, 3 år, 4) Kirsten Jacobsdtr, 1 år.Denne siste antar jeg for nå at er den Kirsten Jacobsdtr fra Lekanger som jeg stammer fra. En annen interessant opplysning, men kanskje litt på siden, er at Peder Christophersen Vaag som det ble skiftet etter i 1840 se - BlixBlog http://blixblog.blogspot.com/2004/12/skifte.html og Lenke - var verge for Kjersten og Cassie Jacobsdøtre Lekanger. Salige Peder var forøvrig far til Elias Blix.For å bli sikker på at det dreier seg om rette Kirsten Jacobsdatter Lekanger bør det vel sjekkes eksakt hva som står under vielsen i 1836 (bosted, faddere, etc.) og konfirmasjonen hennes omkring 1830 bør vel også slås opp.Tipp-x4-oldeforeldre:14. Jacob Eliassen, ca. 177215. Maren Somsonsdatter, f. ca. 1777Det ble skiftet etter Maron Samonsdatter på Lekanger 18.12.1817 (internt skiftenr. 755). Formuen var 101 daler 1 ort 8 skilling, gjelda var 52 daler 0 ort 14 skilling.I 1801 ( Lenke ) var begge i tjenste hos sogneprest Hans Brunn på Gildeskål Prestegård.Tipp-x5-oldeforeldre:28. Elias Nilsen29. Kierstine JacobsdatterSkiftet etter Kierstine Jacobsdatter Lekanger ble åpnet 29.05.1780 (nr. 5610). Ektefelle var Elias Nilsen. Barn var 1) Berithe Eliasdtr 10 år, 2) Karen Eliasdtr 7 år, 3) Jacob Eliasen 6 år, 4) Niels Eliasen 4 år, 5) Jan Eliasen 1 år og 6) Kiersten Eliasdtr 1 år. Formue var 1042 daler 4 ort 15 skilling, gjeld var 482 daler 0 ort 1 skilling. Boets innhold var 'Jordegods, mye sølv, gull'. Disse var altås 'rike' etter lokale forhold.Skiftet etter Elias Nilsen Lekanger ble åpnet 29.06.1795 (nr. 3697 & 6031). Ektefelle: Dorthea Andersdtr. Barn: 1) Berrit Kristina Eliasdtr 25 år, 2) Karen Eliasdtr 23 år, 3) Jacob Eliasen 20 år, 4) Niels Eliasen 19 år, 5) Johannes (Jan?) Eliasen 15 år, og 6)Kierstina Eliasdtr 15 år. Verger var Jacob Isachsen Miønes, Peder Isachsen Horsdahl og Hartvig Jensen Huustad. Formue var 944 daler 4 ort 6 skilling, gjeld var 669 daler 1 ort 15 skilling. Boet inneholdt bl.a. 1 guldring mrk. E:M:L, 1 ditto J:L:S, 1 skje merket T:A:S, 1 sølvskål A:C:D:A:O:S, 1 signet E:N:S, 1 forgylt beger H:O:S M:A:D 1667, 1 beger E:H:D Henrich Franche 1711, 1 sølvbeger A:C:S M:S:D 1688, 1 sølvbeger E:A:S E:S:D. Jordegods var 1 våg i Ljønes i Skjerstad.Tipp-x6-oldeforeldre:56. Nils Blix Johansen, på Hustad i Gildeskål.57. Berithe JacobsdatterDisse har jeg ikke funnet noe skifte etter, med ifølge Arvid Støver var skipper Niels Blix Johansen på Hustad gift med Berite Jacobsdatter som døde i 1764. Deres barn var: 1) Jacob Nilsen Hustad, f. 1715, 2) Elisabeth Nilsdtr Hustad, 3) Elias Nilsen Lekanger, f. 1725. Hans far var Johan Johansen Fore.Tipp-x7-oldeforeldre:112. Johan Johansen, på Fore113. Karen Svendsdatter BlixKaren Svendsdater Blix var g. 1 m. Christen Jacobsen Øvre Fore, d. 1723, skifte 13.05.1723. Deres sønn var Svend Christensen Øvre Fore.I følge Arvid Støver: bonde Johan Johansen Fore, g.m. Karen Svendsdatter Blix. Barn: 1) Niels Johansen Hustad, 2) Christence Johansdtr, f. 1714, g.m. Christen Olsen Myklebostad i Bodø, 3) Anna Benedicte Johansdtr, g.m. Ingebrigt Aas på Torstad i Evenes, 4) Ingeborg Johansdtr, g.m. Christen Augustinussen Horsdal. Svigerfar var Svend Hansen Blix.Tipp-x8-oldeforeldre:226. Svend Hansen Blix.227. En av konene. Jeg har forstått det slik at det er uklart hvilken av konene som var Karens mor.Tipp-x-oldeforeldre:452. Hans Lauritsen Blix, sogneprest i Bodø, prost i Salten. Problemstillingen til slutt: Jeg synes denne linjen virker troverdig - nesten 'vanntett'. Synes dere andre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Pedersen

Hei Frank ! Iflg : Blixene i det Nordafjelske, kan du våge deg litt videre : Hans lauritsen Blix f 1596 død1666 gift med Ingeborg Svendsdtr Hans foreldre : Laurits Mogenssøn Blix f 1545 død 1621 Rødøn Ingeborg foreldre : Sven Anderssøn f ca 1560 Tr.Heim gif med Maren Hansdtr f ca 1571 Tr.Heimduhar det kanskje fra før ???Ja. P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Ja, jeg har lest om Blix'ene i Jemtland i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift (men det var før jeg oppdaget at jeg trolig stammer fra dem, så nå bør jeg vel lese det en gang til).Men jeg vil gjerne altså få verifisert linjen fra min tipp-oldefar og bakover til Blix'ene så godt som det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Knut Hansen

Hei.En liten kommentar til første innlegg. Det er en uting å legge ut en liste som dette for så å be andre verifisere ditt arbeid. Mangelen på svarinnlegg indikerer at det ikke bare er meg som synes dette.Jeg skal likevel, nå i agurktiden, gjøre ett lite unntak på person nr 57.Det er et skifte etter en Hans Olsen på Hustad i 1764 (04.07.), der var det blant flere brødre en bror Elias Olsen, og en Berith Jacobsdatter på Hustad i Gildeskål var mora, og hun var da ikke gift med Nils Blix.Skiftet etter en Birthe Jacobsdatter Hustad i Gildeskål åpnet 26.05.1764 på Hustad i Gildeskål, hun er identisk med den Berith Jacobsdatter som var mora til Hans og Elias Olssønner, og barna heter fortsatt Olsen/Olsdatter.Hun var muligens den samme Birgitha Jacobsdatter som var gift med Lars Svendsen (skifte 1713 på Hustad)Spørsmålet blir da: siden det bare er EN Berith/Birthe/osv. Jacobsdatter registrert i skifter fra Hustad i 1764, hvor mange Berith/osv. Jacobsdatter (med barn født på 1720 tallet) er det naturlig å forvente døde i 1764 på Hustad i Gildeskål?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiet lite innsmett her fra Benkestokkbokens. 295 står Berit/Birthe Jakobsdtrs sønn Jakob omtalt (gift med Sara Marie Parelius) Meløy, og på side 272 står Margrethe Olsdtr omtalt, i fotnoten står det i et utdrag fra et skifte at Elias Olsen arvet Blixgods fra sin mors side.En annen sak er jo forbindelsen fram til Elias Nilsen på Lekanger (som og har vært Blixgods)heller mer til at Elias kan være sønn av Nils Svendsen fra Øvre Fore i Gildeskål som var i Alsvik i 1780, hans far var Svend (Blix) Kristensen, ca 1699 - ? og Ole Colbensens (Sandvik) datter Sofie (skifte 2185)kan legge til at en annen gren av Blixslekten finnes og i Salten nemlig etter en Erik Eriksen Blix som var prest i Øksnes i Vesterålen.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

'Verfisere' var kanskje ikke det rette ordvalget i innlegg (1).Jeg burde spurt om noen andre har vært borti disse folka i sin slektforskning, og om de evt. har kommet til samme eller til motstridende konklusjon.Det ser ut til at Støver har bommet på hvem som var foreldrene til Elias Olsen på Lekanger.Vergene ved skfitet Elias kan være interessante å se på:Jacob Isachsen Mjønes i Skjerstad (d.1812), g.m. Ane Pedersdatter Mjønes. Elias's kone nr. 3 - Dorte Andersdatter var fra Ljønes i Skjerstad. Hva er forbindelsen?Peder Isachsen Horsdal var, ifølge Støver, gift med Sara Svendsdatter Blix fra Fore (f. 1758), datter av Sven Olsen Blix (1725-1785) og Anna Thomasdatter (1727-) på Fore.Hartvig Jensen Hustad (d.1800; skifte nr. 4076) var g.m. Dorthe Margrethe Johansdatter Blix. Hans mor var enke Gjertrud Pedersdatter på Lebset i Skjerstad. Han står også oppført i skiftet etter Ingeborg Svensdatter på Fleina i 1791 (nr. 3003), men slektskapet er ikke oppgitt. Hun var også datter av Sven Olsen Blix på Fore.Dette gir jo indisier på at Elias Nilsen Lekanger sitt opphav også kan finnes på Fore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiførst skiftene i Gildskål området fra Fore og sørover til og med Grimstad (med Grøset) var på denne tiden under Helgeland Sorenskriverembede og skiftene finnes derfor skjelden i Saltenskiftene. Nå er jo Helgelandskiftene fra 1690 tallet og fremover så det er vel noe mer å hente.ved nærmee øyesyn så dukket det opp en Nils Blix til hertar med det som står i skiftet Skifte etter Holger Pedersen, velagte, Sandvigen i GildeskålFilm: HF1959, Protokoll: 3, Side 125. Skiftet åpnet: 25/4-1731. Internt skiftenr: 7063.Ektefelle: Margrethe Abelsdatter. Døde 13/2-1732.Formue: 553-6-26. Gjeld: 247-2-12. Boets innhold: 1 kande efter den salige mands egen paategning under bredden, 1 Rødt krus med sølvlaag, 2 begre mrk. H.P.S og M.A.D - J.H.S og M.C.D, et beger til, 2 brennevinskåler mrk. T.A.S og B.N.D - H.P.S, 23 skeier med div merking: H.P.S og M.A.D (14 stk - 3 av dem med gullsmedens stempel J.R.S), - S.A.S og B.T.D - årstallene 1651 og 1704.Arvinger var to døtre:Birgihe Holgersdtr g. m. Jens Christensen, SauraElisabeth Holgersdtr g. m. Nils Blix Lensmann i Gildeskål.Elisabeth skal ifølge eget skifte ha vært gift med Lars Nilsen Schanche (se Schanche-ætten av Robelin s. 330) f. i Stavanger som sønn av Nils Jakobsen Schanche og Ane Larsdtr Blix, sistnevnte er datter av Lars Hansen Blix 1633-1717 og Kirstina Eliasdtr Figenschou d. ca 1702 de bodde på Hernes i Bodø. Lars er sønn av Presten Hans Lauritsen BlixLars Hansen Bllix har det vært en del om før her i forumet, sikkert lett å finneHåper dette ikke ble for kaotisk.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Til innlegg 5 og 6:Elias Olsen Hustad (død 1776) var gift med Dorothea Margrethe Johansdatter Blix (død 1816) (datter av Johan Eriksen Blix og Susanne Knudsdatter Moltzou Rist), hun, Dorothea, gift 2. gang med Hartvig Jensen Lind Til innlegg 6:Gjertrud Pedersdatter giftet seg 1. gang med enkemann og tobarnsfar Jens Pedersen, Hartvig Jensen Lind ble født ca 1749 som den yngste sønnen i dette ekteskapet.Gjertrud ble gift 2. gang med Hans Hartvigsen, første sønn i dette ekteskapet var Jens Hansen Lind ble født ca 1751 og oppkaldt etter Gjertruds første ektemann Jens Pedersen. Jens Hansen Lind var gift med Ingeborg Svendsdatter Blix.Hartvig Jensen Lind og Jens Hansen Lind var altså halvbrødre.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Om det er så at Støver har 'bommet' på Berithe Jacobsdatter (nr 57), hvorfor er da Nils Blix Johansen, på Hustad i Gildeskål (nr 56) rett?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Nei, det eneste vi vet 100% sikkert er at nr. 56 var en eller annen Nils.Men en ganske 'høytstående' Nils, etter skiftene til hans sønn og svigerdatter å dømme. (Men parten i Ljønes kom fra en av Elias' andre koner.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Frank H. Johansen

Har nå funnet opplysninger som passer i denne gamle tråden.Faren til #28 i innlegg 1 var en Nils Jørgensen på Lekanger i Gildeskål, som var over 40 år i ved manntallet i 1755, altså født før 1715. Ettersom han hadde en sønn som også var 'over 40 år', så var vel Nils Jørgensen rundt 65, og dermed født omkring 1690.Støver sier at denne Nils Jørgensen døde i 1780 og var gift med Anne, f. ca. 1687, datter av Elias Arntsen i Sør-Fugløy.Videre ble skiftet etter Lisbeth Jacobsdatter Leganger i Gildeskål, åpnet 14/9-1714, internt nr. 20062. Arvinger var:Enkemann Jørgen Berg, 'Desoret Mand' (hva betyr det??), LegangerDatter Birthe Tønnesdatter (fruen hadde altså vært gift tidligere), g.m. Stephen Davidsen MornesDatter Ingeborg Tønnesdatter, g.m. Mogens Johansen MornesSønn Thomas Jørgensen FleinværSønn Jacob Jørgensen 'Leerwigen'Sønn Niels Jørgensen LegangerSønn Augustinus JørgensenDatter Elen Jørgensdatter g.m. Østen Eliasen FugløenDatter Margrethe Jørgensdatter, død, g.m. Amund Stephensen Valle. Deres sønn Jørgen Amundsen Valle.-------Som vi har sett ovenfor var #28 og #29 i innlegg 1 nokså 'rike' etter lokal standard.Men skiftet etter Elias mor i 1714 var et falittbo med 94-2-12 i formue og 140-3-6 i gjeld, så her har det skjedd et og annet på 80 år fram til sønnesønnens skifte.Men hvem var så denne Jørgen Berg på Lekanger i Gildeskål? Og hva menes med 'Desoret mand'.Og Lisbeth Jacobsdatter, d. 1714, var tydeligvis gift med en Tønne tidligere. Hvem var han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

For å rekapitulere første innlegg i denne tråden (som ikke lenger ser ut til å være jakt på gamle Blix'er)Min tipp-oldefar:1. Ludvig Mikael Hartvigsen Larsen, f. 03.09.1865 i Mevær (trolig på Skora), Gildeskål, dpt. 22.10.1865. Foreldre: Indst. Hartvig Martinus Olai Larsen og Maren Melchiorsdtr. på Mevær. Faddere: Eilert Andreasen Mevær, Peder Felle Mevær, Marcus Pedersen Luxö, Nicoline Melchorsdtr Sørvær, Barbraa Stavsengvig.Mine tipp-x2-oldeforeldre:2. Hartvig Martinus Olai Larsen3. Maren Anna MelchiorsdatterViet 16.10.1864 i Gildeskål Kirke: Ungk. Hartvig Martinus Olai Larsen, f. på Storvik, oph. Fleinvær, 28 år. Pike Maren Anna Melchiorsdtr, f. Nord-Arnö, 28 år gammel. Hans far: Lars Ellingsen Storvik. Hennes far: Melchior Thorkilsen. Forlovere: Chr. Ellingsen, Eilet Andreasen Fleinvær.Maren Anna, f. 05.09.1836, dpt 11.09.1836 i Gildeskål Kirke. Far: Ungkarl Melcher Torkildsen Nord-Arnöen. Mor: Pige Kristine Jacobsdtr ibid. Faddere: Lars Torkildsen Nord-Arnöen, Gudmund C. Pedersen, Madam Gjertrud Jörde, Sussanna Monsdtr Nord-Arnöen.Tipp-x3-oldeforeldre:6. Melcher Torkildsen7. Kirsten JacobsdatterViet 28.12.1836 i Gildeskål Kirke. Bosatt 1865 på Nord-Arnøy. Kirsten døde 22.12.1906 på Nord-Arnøy. Da ble hun oppgitt til å være født 1816 på Lekanger, nr. 26. Jeg har dessverre ikke notert meg hva som sto som Kirstens bosted ved vielsen i 1836.I følge Arvid Støvers nedtengelser hadde Jacob Eliassen og Maren Samsonsdatter på Lekanger følgende barn: 1) Elias Jacobsen, 2) Karen Kierstina Jacobsdtr (08.04.1803-09.10.1803), 3) Peder Benoni Jacobsen, f. 19.03.1810, 4) Cassi Jacobsdtr, f. 19.03.1813, 5) N.N. Jacobsdtr (1815-08.10.1815).Men ifølge DIS-Saltens avskrift av skiftet etter Maren Samsonsdatter (åpnet 18.12.1817, internt skiftenr. 755), hadde de følgende barn: 1) Elias Jacobsen, 16 år, 2) Dorthes Jacobsdtr, 8 år, 3) Cassie Jacobsdtr, 3 år, 4) Kirsten Jacobsdtr, 1 år.Denne siste antar jeg for nå at er den Kirsten Jacobsdtr fra Lekanger som jeg stammer fra. En annen interessant opplysning, men kanskje litt på siden, er at Peder Christophersen Vaag som det ble skiftet etter i 1840 se - BlixBlog http://blixblog.blogspot.com/2004/12/skifte.html og Lenke - var verge for Kjersten og Cassie Jacobsdøtre Lekanger. Salige Peder var forøvrig far til Elias Blix.Tipp-x4-oldeforeldre:14. Jacob Eliassen, ca. 177215. Maren Somsonsdatter, f. ca. 1777Det ble skiftet etter Maron Samonsdatter på Lekanger 18.12.1817 (internt skiftenr. 755). Formuen var 101 daler 1 ort 8 skilling, gjelda var 52 daler 0 ort 14 skilling.I 1801 var begge i tjenste hos sogneprest Hans Brunn på Gildeskål Prestegård.Tipp-x5-oldeforeldre:28. Elias Nilsen29. Kierstine JacobsdatterSkiftet etter Kierstine Jacobsdatter Lekanger ble åpnet 29.05.1780 (nr. 5610). Ektefelle var Elias Nilsen. Barn var 1) Berithe Eliasdtr 10 år, 2) Karen Eliasdtr 7 år, 3) Jacob Eliasen 6 år, 4) Niels Eliasen 4 år, 5) Jan Eliasen 1 år og 6) Kiersten Eliasdtr 1 år. Formue var 1042 daler 4 ort 15 skilling, gjeld var 482 daler 0 ort 1 skilling. Boets innhold var 'Jordegods, mye sølv, gull'. Disse var altå 'rike' etter lokale forhold.Skiftet etter Elias Nilsen Lekanger ble åpnet 29.06.1795 (nr. 3697 & 6031). Ektefelle: Dorthea Andersdtr. Barn: 1) Berrit Kristina Eliasdtr 25 år, 2) Karen Eliasdtr 23 år, 3) Jacob Eliasen 20 år, 4) Niels Eliasen 19 år, 5) Johannes (Jan?) Eliasen 15 år, og 6)Kierstina Eliasdtr 15 år. Verger var Jacob Isachsen Miønes, Peder Isachsen Horsdahl og Hartvig Jensen Huustad. Formue var 944 daler 4 ort 6 skilling, gjeld var 669 daler 1 ort 15 skilling. Boet inneholdt bl.a. 1 guldring mrk. E:M:L, 1 ditto J:L:S, 1 skje merket T:A:S, 1 sølvskål A:C:D:A:O:S, 1 signet E:N:S, 1 forgylt beger H:O:S M:A:D 1667, 1 beger E:H:D Henrich Franche 1711, 1 sølvbeger A:C:S M:S:D 1688, 1 sølvbeger E:A:S E:S:D. Jordegods var 1 våg i Ljønes i Skjerstad.Tipp-x6-oldeforeldre:56. Nils Jørgensen57. Anne EliasdatterNils Jørgensen var 'over 40 år' ved manntallet i 1755, og hadde også en sønn som var 'over 40 år'. Dvs. var Nils trolig rundt 65 og født omkring 1690. I følge Støver døde han i 1780, og i følge samme var Anne Eliasdatter født ca. 1687.Tipp-x7-oldeforeldre:112. Jørgen Berg på Lekanger113. Lisbeth Jacobsdatter114. Elias ArntsenJørgen Berg var vel trolig født en gang omkring 1670, og var nok noe yngre enn Lisbeth siden han var ektemann nummer 2. Men hva var hans bakgrunn. Slektsnavn var jo uvanlig på denne tiden.Lisbeth Jacobsdatter døde altså ca. 1714, og vi får anta at hun var født omkring 1660. Hva var hennes opphav?Elias Arntsen på Sør-Fugløya har jeg foreløpig ikke funnet noe mer om?Jakten fortsetter, og jeg takker for alle opplysninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Jørgen er nok født ein god del tidlegare. Etter manntalet 1701 er han født rundt 1635. I 1701 var han lensmann i Gildeskål. Kva namnet Berg inneber, er ikkje godt å vita. Det ser ikkje ut til å ha vore eit vanleg etternamn i den meininga at det ikkje ser ut til at borna har brukt Berg som namn. Berg kan jo ha vore eit gardsnamn som då vil indikere at han er innflyttar og er vaksen opp på ein gard, Berg ein eller annan stad. Det er mange slike tilfelle.Når det gjeld Elias Arnesen, er det mogleg at han var innflyttar og kom frå Herøy eller Alstahaug. I begge fjerdingane ser det ut som det fanst Elias Arnesen i høveleg alder i manntalet 1663-1666. Det gjorde det ikkje i Rødøy og Gildeskål prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Takker, takker!Så gamle Jørgen Berg var såppas gammel når han fikk barn med Lisbeth, altså. Men han kan jo også ha vært enkemann når han giftet seg med Lisbeth.Manntallet fra 1718 kunne jo kanskje fortalt oss noe, men det får bli på et senere tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

God aften,- det er i tråd ¤ 64.325;'Ritmester Jacob DANNEFAER f. ca. 1630 og hustru med Mette HOLSTEIN, Möen DK'- lagt inn en henvisning til denne BLIX-tråden, da det kanskje kan finnes felles interesse i datamateriale etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.