Gå til innhold
Arkivverket

[#36517] Hans Binther Phil


Gjest lindis Rokstad
 Del

Recommended Posts

Gjest lindis Rokstad

Jeg søker opplysninger om Hans B Phil. Han er f 1782 i Bergen. Giftet seg 10 jan 1811 med Dorothea Reuytser. Og så kommer det rare. Dorothea gifter seg igjen i 1812 med Henning Arent Schønning. Men jeg kan ikke finne noe dødsfall for Hans Phil i Bergen.Og jeg kan heller ikke finne ekteskapsinfo for Dorothea og Henning i Bergen.Men de BLE gift i 1812. Alle barna til Dorothea og Henning er født i Bergen. Er det noen som har opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

To IGI-kilder oppgir dato for ekteskapsinngåelsen mellom Dorothea og Henning; Den ene 3.des 1812, og den andre 13.mai 1812.Kan hende begge stemmer, da den ene går på dato for forlovelse/ekteskapsløyve.I den ene kilde kalles hun Dorothea Reutzer Phil.. Begge oppgir kun Bergen som sted for ekteskapsinngåelsen, men siden kildene neppe er kirkebokavskrifter, så kan det jo være nesten hvor som helst.Jeg regner med at du har sjekket Nykirken (der barna er døpt), så er det vel ingen annen mulighet enn å gjette seg til andre Bergens-kirker.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det er mange problemer som er knyttet til å søke etter Dorothea Reutzers andre ektefelles død.(Den første var Johan Kobro (fra 1807) og den tredje var Henning Arnt Scønning Bødker (fra 1812))Sannsynligheten for at han døde på sjøen er stor, Lenke - og når man prøver å bli klok på navnet hans, vil man støte på varianter som Gottfriedsen, Clausen, Binther/Benter Phil/Piil/Pihl.Det finnes en IGI-kilde, vedr. Hans Clausen Binter Piil i Bergen. Han oppgis død i 1811.. Dette er kanskje enda mer verdiløst enn ekteskapsinngåelsen i forrige innlegg, siden det ikke foreligger noen dato.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lindis Rokstad

Takk for all info. det store spørsmålet er hvem som egentlig er far til Dorthesa datter født 11 feb 1813. Hans eller Henning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

I 'Dødsfald i Bergen 1765-1850'(A.M.Wiesener) sies at Hans B.Pihl omkom på sjøreise til Holland, som(!)han tiltrådte i februar f.a., avertert februar 1812 av enken Dorothea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Innlegg 7 var jo forløsende !Siden Dorthea ser ut til å være unnfanget i mai 1912, så må man med vanlig grad av sikkerhet fastslå at hennes biologiske far er Henning Arnt Scønning Bødker.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Arnes

Hei.Jeg har søkt på denne samme familien og fått hjelp og svar. Kanskje du kan ha nytte av disse innleggene. LenkeMin kone er en del av Pihl-slekten som dro til Lofoten.Med hilsenTerje Arnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Arnes

Hei igjen...Jeg mener Hans B. Phil giftet seg med Dorothea Kobro den 10 jan. 1811 (se digitalarkivet 'vigde i Bergen 1663-1816') Hans Binther Phil er født 15 mai 1781, ikkje 1782 som er først oppgitt (se Digitalarkivet 'døypte i Bergen 1668-1815')Om du har noe opplysninger om Pihl*s etterkommere, vil jeg gjerne ha noen opplysninger av deg. På forhånd en stor TAKK fra meg.Med hilsenTerje Arnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.