Gå til innhold
Arkivverket

[#36518] Elene Louise Tobiasdtr (Belland?) f. ca 1808, Lyngdal ?


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg er på jakt etter foreldre til denne damen. Hun ble gift med Andreas Johannes Christiansen Daland (1810) De emigrete til Amerika med to dötre (Regina og Anna) i slutten på 1840 åra. Kom hun fra Lyngdal? Finner ingen Tobias der i 1801 FT.Se og dette temaet: Lenkemvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

I følge bygdebøkene heter mannen Andreas J. Andersen Dalland, sønn av Anders Eriksen Dalland 1779-1843 og hustru Abel Osmundsdtr Solbjør, Lista. Elene Louise kommer fra Biland på Lista, datter av Tobias Adriansen 1773-1865 og hustru Ingeborg Larsdtr fra Tjørve 1776-1847.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk skal du ha, vet du om dette paret emigrerte til Amerika?Jeg ser da at jeg har feil mann for henne.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

I bygdebok for Lista, bind 2, av Kåre Rudjord står følgende under Biland:'I 1834 ble Biland solgt til en 20 åring fra Dalland i Herad - Andreas Johannes Kristiansen f. Tosås. Han ble i 1836 g.m. Elene Lovise Tobiasdtr. Biland. Han kom seinere til Kjørrefjord, og er omtalt der. Han var en bror til Torborg Tobiassen Kjørrefjord.'Under Kjørrefjord i samme bygdebok står følgende å lese: 'I 1839 skjøtet Lund garden til Andreas Johannes Kristiansen Dalland (Herad) f. 1814, 1836 g.m. Elene Lovise Tobiasdtr. Biland f. 1808. Barn: Kristian Mikal 1838, Regine 1840, Tobine 1842, Adolf Johan 1844 (d. liten), Anne Emilie 1845. Han var en bror til Torborg Tobiassen Kjørrefjord. Han stammet fra Tosås i Herad, og ble derfor kalt Andreas Tosås. Han budde først på Biland. Andreas Tosås kjøpte garden på Kjørrefjord for 900 spd. Han bygde vel hus her, for da han solgte i 1848, fikk han 1500 spd.'Andreas Johannes Kristiansen og familie er ikke funnet nevnt noe annet sted i bygdebok for Lista. Siden de solgte gården på Kjørrefjord i 1848 kan det godt stemme at de utvandret til USA på den tiden.I bygdebok for Herad av Kåre Rudjord og Arnfinn Høyland står følgende under gården Tosås: 'Omkring 1818 var Kristian Ansteinsen Tosås blitt eier av garden. Han dreiv handel i strid med gjeldende lover, og ble i 1826 dømt for «udøvet Land og Forprang». Han hadde i mange år kjøpt opp matvarer både på landet og i Farsund. Han fikk ei kraftig mulkt til Farsund fattigkasse, og måtte ellers bøte verdien av de varene som ble beslaglagt. Et par år etter ble han dømt igjen. Kristian Ansteinsen forsvant i 1829. Folk trudde han hadde druknet, men kunne ikke finne han. Han ble 54 år gammel. Kristian Ansteinsen ble i 1811 g.m. Marte Lene Jakobsdtr. Gullestad. Hun døde i 1838, 61 år gammel. Barn: Torborg 1812 (1832 g. m. styrmann Ole Tobiassen Bedringås, seinere Kjørrefjord), Andreas Johannes 1814 (flytte 1834 til Biland i Vanse sogn), Elisabeth Rebekka 1818 (d. liten).'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Foreldrene til Tønnes Tobias Ariansen Biland (1773-1865) het Berte Pedersdtr. Eitland (1730-1810) og Arian Tollisen Biland (1729-1806).Foreldrene til Ingeborg Birgitte Larsdtr. Tjørve (1776-1847) var Edel Pedersdtr. Eitland (1745-1802) og Lars Larsen Tjørve (1730-1798). Som du sikkert gjetter var Berte Pedersdtr. og Edel Pedersdtr. søstre. Deres foreldre het Astrid Mikkelsdtr. Åmland (i Spangereid sogn) (1708-1792) og Peder Jørgensen Eitland (1683-1769). Gårdene Biland, Eitland og Tjørve ligger i Vanse sogn på Lista i det som i dag er Farsund kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Tusen hjertelig takk, da var det altså rett som jeg trodde at han het Christiansen.Her var det mye interessant!!Nå kjenner jeg en som skal bli glad-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Da er vel dette dåpen til Kristian Ansteensen, men jeg kan ikke finne han i 1801 FT.[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100215684260&lds=1&region=12&regionfriendly=&juris1=Norw&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Norway&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeJeg finner heller ikke Marthe Lene Jacobsdtr.Fant giftermålet og det stemmer jo med bygdeboka over:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Foreldrene til Astri Mikkelsdatter Åmland har eg i min database: LenkeFarfaren Ommund Mikkelson Løland, f. ca 1654, er tttttt-oldefar til kona mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Til (9): I bygdeboken 'Lyngdal II - gard og folk' står det litt om Kristian. Se også bygdebok for Herad under Tosås. Hvor Kristian Gabriel Anstensen var i 1801 vet jeg ikke. Foreldrene og noen søsken bodde iallefall på Tosås, som de hadde flyttet til fra Bergsaker (i Lyngdal) omkring 1790.Kristians far Ansten Jonsen (1742-1825) var fra Kvelland i Lyngdal. Moren, Torborg Kristensen (1740-1792), var fra Østre Egeland i Lyngdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Til (9): Marte Lene Jakobsdtr. var fra Gullestad i Liknes sogn, Kvinesdal. Hun var datter av Anne Isaksdtr. Åmot (1758-1800) og Jørgen Larsen Gullestad (1753-1825).Anne Isaksdtr. var datter av Rakel Hansdtr. Eigenes (1724-1808) og Isak Salvesen Åmot (1718-1788). Jørgen Larsen Gullestad var sønn av Marte Lene Torkelsdtr. Li (f. 1717) og Lars Åselsen Gullestad (1713-1784).Marte Lene Torkelsdtr. Li var datter av Lucia Fredriksdtr. Nowoch og Torkel Torkelsen Li i Liknes sogn, Kvinesdal. Lucia Fredriksdatters opphav er behandlet her i digitalarkivet tidligere: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk til Harald, Per og Jan-:)Her var det mye å få vite.Vet ikke om jeg har energi til å oversette alt til engelsk!mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg greier ikke å finne garden Tosaas i FT 1801. Jeg har prövd med landsomfattende sök og 'T*s', men ingenting som likner.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk til dere begge.Det er litt vanskelig å finne alle de forskjellige stavemåtene!Tenkte ikke at Ansten kunne være Austen-:(Eller at Tosås kunne være skrevet med en 'r'.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dersom det er rette foreldre, finner jeg to mulige Torborg Sörensdtr: 1. datter til Sören Thormundsen og Gunvor Johnsdtr Hegebostad2. datter til Sören Larsen og Ingeborg Aanonsdtr Hegebostad (holder en knapp på denne pga navnet Inger til Torborgs datter):[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/vr/individual_record.asp?recid=27915564&lds=4®ion=12®ionfriendly=Norway&juris1=Norw&juris2=&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per torgersen

Til (18): Hvorfor spør du etter en Inger Stillusdatter (har det noe med dette temaet å gjøre)?Stillu Hellingsen (1760-1845) hadde trolig ingen datter med navnet Inger. Han bodde på en del ulike gårder i Lyngdal: Drangsland, Gauvika, Handeland, Håland og Hellevann.Til (19): Den Torborg Sørensdatter som var gift med Stillu Hellingsen, var fra Håland i Lyngdal sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Etter ditt innlegg (11)var Ansten (Austen) Jonsen gift med Torborg Kristensdtr Egeland Ö.(1740-1792) Jeg har så prövd å finne hennes foreldre og fant en Torborg som passer med alder og sted på FS (dette må man jo alltid sjekke) LenkeHer står foreldra som Christen Pedersen og Ingeri (ikke Inger) Stillusdtr.Men jeg ser jo nå at jeg er helt på jordet med dem jeg tenkte var mulige foreldre til Ingeri! Det passer jo ikke med alder i det hele tatt.Takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette!! mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

LYNGDAL III, side 205, Østre Eigeland: Kristen Pedersen Lene, f. ca 1704, d. 1787 Bergsager, 1729 g.m. Ingri Stillusdatter Bjerga. Barn (bl.a) 1740 Torborg, g(1) 1766 med Nils Steffensen Bergsager, g(2) 1770 med Ansten Jonsen Kvelland, til Tosås.Kristen var sønn til Peder Pedersen Lene og Torborg Kristensdatter Eigeland, f. ca 1684. Torborg var datter av Kristen Iversen Eigeland, f. ca 1651, sønn av Iver Pallesen Eigeland, sk. 1652. Palle Eigeland var første gang notert 1615.LYNGDAL I, side 318: Ingri, datter av Stiiu Tostensen (1678-1762) g.m. Lisabet Danielsdatter Bjerga (1682-1762). Lisabet datter av Daniel Olsen Bjerga (1624-1703) g.m. Torborg Gundersdatter fra Foss, Sør-Audnedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.