Gå til innhold
Arkivverket

[#36522] Peder Olsen og Christine Johannesdatter Spydeberg/Askim/Hobøl


Gjest Øivind Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øivind Larsen

I kirkeboka for Spydeberg står det:Trolovet 28. 1. 1782 og viet 9.12. 1782 i Spydeberg Ungkarl og soldat Peder Olsen Hallerud og Pigen Christine Johannesdatter Kallemplass u. Solie. Cautionister: Hans Aasen og Knud Hallerud.Etter at de giftet seg, er Peder og Christine på Frøhoel i Askim til ca. 1800. Barn (alle døpt i Askim):1. Olia Pedersdtr., døpt 3.2. 1782.2. Johannes Pedersen, døpt 30.1. 1785.3. Christian Pedersen, døpt 18.2. 1787.4. Hans Pedersen, døpt 14.11. 17905. Maria Pedersdtr., døpt 30.3. 1794.6. Ole Pedersen, f. 1799.Det er mulig det er han som begraves fra øvre Jahren 30.10. 1808, oppgitt alder 11 år. I 1801 er familien på Jahren i Hobøl. Peder oppgis å være lottebruker. Alle barna bor hos dem. Peder Olsen ble antakelig begravd fra Øvre Jahren 21.6. 1812, 57 år gammel.I FT 1801 står det at Christine er 31 år og heter Svendsdtr. Jeg tror både alder og etternavn er feil. Jeg har i hvert fall ikke funnet noen ny vielse for Peder og i FT står det at det er begges første ekteskap. Det kan vel tenkes at Christines alder kanskje skulle være 41 år.Jeg har ikke klart å finne ut hvem som er foreldrene til Peder og Christine. Er det noen som kan hjelpe meg?MvhØivind Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Hei Øivind Larsen ! Bare tittet så vidt innom Spydebergbøkene på film, og der fant jeg følgende : CHRISTINE Døpt: Oculi Dominica - 3. søndag i faste - som igjen er 22. februar 1761. FAR: corporal, Johannes Kallim; som er Hovin sogn i Spydeberg. MOR: sto ikke noe om henne Faddere: Even Tonerud, Eric Jertem og Johan Lystad. Funnet i kirkebok for Spydeberg, bok 2, side 138, innførsel nr. 9, filmkort 6 av 8 (1739-1780)Dette var det jeg fant nå. Skal sjekke den andre også.Mvh. Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Hei igjen ! Har sett om jeg kunne finne Peder Olsen Hallerud i filmen for Spydeberg, men har sett fra 1750 til 1770 og fant ingen. Mulig jeg har oversett noen ? Fant i farten 3 søsken av Christine : CHRISTIAN, døpt: Invocavit(Dominica)=1.søndag i faste = 24 februar 1760. Far var: corporal, Johannes Kallim. Faddere var: Ingeborg Hellerud, Signe og Thore Haugland, Lars Sandum, Knud Field. Funnet i k.b. Spydeberg, bok 2, side 135, nest nederst på venstre side, kort 4 av 8 (1739-1780)****************************Fant også: SARA, døpt: 1.Advent=27.november 1763. Far var: corporal, Johannes Kallim. Faddere var: Eric og Guri Jertem, Gunder og Sigr Hougland, Søren Kallim. Funnet i k.b. Spydeberg, bok 2, side 145, innførsel venstre side nr.5, kort 5 av 8 (1739-1780)****************Fant også: JONAS, døpt:XX i Trinitatis= 4.november 1764. Far var: corporal, Johannes Kallim. Faddere var: Jon og Martha Kallim, Signe og Thorer Hougland, Torsten Hvitstein. Funnet i k.b.Spydeberg, bok 2, side 147, innførsel nederst på venstre side, kort 5 av 8 (1739-1780)Vet du hvor Peder Olsen Hallerud er født, så si ifra til meg og jeg sjekker dette.Mvh. Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Hei Arild.Hjertelig takk for svarene. Jeg har også vært innom corporal Johannes Kallim som en mulig far for Christine. Likevel føler jeg at det bare er en indikasjon, ikke noe 'bevis'. Det var derfor jeg ønsket en bekreftelse eller avkreftelse.Det konfirmeres i Spydeberg en Johannes Jonsen Kallim,18 år, den 13. april 1753 (fol. 169a). Det er mulig det er samme person. Spydeberg kirkebok 1739-1786, fol. 25 a: Trolovet 30. nov. 1758, viet 24. jan. 1759 Corporal Johannes Jonsen Kallim og Kari Jonsdatter Hougland. Sp. Even Tonerud og Jens Holm.Dette kan være Christines foreldre, men det er dette jeg gjerne skulle ha bekreftet i den grad det lar seg gjøre.Jeg har sett på fadderne på barna til Christine og Peder når de døper sine barn i Askim, men de er fra de nærliggende gårdene til Frøhol og gir ingen indikasjoner på slektskap.Ang. Peder Olsen: Alderen ved FT 1801 er oppgitt til 48 år, og da han dør i 1812 57 år. Dette skulle bety at han er født rundt 1754. Jeg har sett gjennom kirkebøkene for Spydeberg og Hobøl, men ikke funnet noen som passer i de aktuelle årene, så han er neppe fra disse to kommunene. Jeg har også søkt på VRI for Askim, men heller ikke funnet ham der. Mer generelle søk på FS har heller ikke gitt noen svar. Det eneste jeg egentlig vet om ham, er at han bodde på Hallerud i Spydeberg da han giftet seg.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Hei igjen ! Tittet litt i kirkeboka for Spydeberg igjen, og fant noe som jeg tror du bør se på. Det er kirkebok 2, 1739-1780, side 114 B, 1753 øverst på siden :Døpt: 13 juni 1753, Inger Maria Halvorsdatter Hallerud plass, udlagt til barnefader : Oluf Bentsen Schøyen, føtt en datter kaldet : Catharina. Faddere: Thor Hallerud, Svend Toruds, Bernt Pasop.Så litt lenger ned på siden : VI a Trin.=29 juli 1753 : Oluf Bendsen Schøyen & Inger Maria Halvorsdatter, samt enken Mari Møllers ............... Peder Olsen Hougen ..................Kan dette være noe for deg ? Du får tyde det selv. PS! Se også helt nederst på side 114A.Mulig du har sett på dette før, men det skader ikke å si ifra.Mvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Hei Arild.Takk igjen for innlegg.Catharina Olsdatter, datter av Oluf Bentsen, har jeg vært borte i før som en mulig kandidat i en annen slektsgren, men dette står også fortsatt uavklart. Fadderne kjenner jeg ikke igjen. Hvem Tor Hallerud er, vet jeg ikke, men det er verdt å undersøke.Peder Olsen Hougen kjenner jeg heller ikke, men jeg skal se på det også.Veldig fint med alle innspill. Det er ikke alltid lett å identifisere disse personene siden de ofte ikke står oppført med patronymikon. På denne måten håper jeg det til slutt kan være mulig å finne de riktige personene.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.