Gå til innhold
Arkivverket

[#36524] Notater om adopsjon i skannede kirkebøker


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Kanskje dette er kommentert tidligere? Men når jeg blar meg fremover side for side, finner jeg tilføyelser fra nyere tid (senere prester??) som har skrevet inn merkander om adopsjon helt opp mot 1970-tallet (riktignok som merknad tiladopsjon foretatt omkring 1910). I tillegg har jeg en plass sett avfotografert en 'gul lapp' der det med kulepenn er skrevet noe om at n.n. tar kontakt til uka for å innhente mer opplysninger om adopsjon....)Er dette uproblematisk, er det enkeltfeil, eller...? - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Adopsjoner foretatt etter loven fra 1917 var 'svake', og førte ikke til at de juridiske båndene mellom biologiske foreldre og adoptivbarnet ble brutt. Det var først ved lovendringen i 1935 at det ble mulig med 'sterke' adopsjoner, og det er nok adopsjonene etter 'sterk' adopsjon som er sperret i 100 år.Vår tanke har vært at de adopterte som er født før 1930 rimeligvis hører hjemme i kategorien 'svake', og følgelig ikke har krav på 100 års sperre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Den lenka fungerer ikke. Når du har bildet av kirkeboka framme - velg 'Øverst' i boksen ved siden av 'Vis bildeinformasjon' øverst på siden. Da kommer det fram en 'Permanent sidelenke' og en 'Permanent bildelenke'. Bruk en av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg tviler på at det her er snakk om adopsjon i juridisk forstand etter reglene om sterk adopsjon. En annen sak er at lappen med informasjonen om spørsmålet 1)ikke skulle vært etterlatt i boken, 2) ikke skulle vært filmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Her har det skjedd en glipp under mikrofilmingen og den skulle vært oppdaget under indekseringen. Siden vil bli fjernet og rutiner skal gjennomgåes.Takk for meldingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Arnfrid Mæland

God morgen,For det første vil jeg si at det er en fryd å sitte å 'bla' i kirkebøkene nå. Tusen takk for forbedringen!Jeg har nettopp funnet fødsel og dåp til to personer født i 1917, adoptert etter lov fra samme år; svak adopsjon. I det ene tilfellet er adopsjonen ført inn i kirkeboken, med navn på adoptivforeldre. I det andre tilfellet er det overhodet ikke nevnt at personen ble adoptert. Men i dag, når man vet fødselsdatoen på alle (skattelistene), så blir jo dette i og for seg enkelt å finne ut av.Så kommer jeg til spørsmålet; de som er adoptert etter lov av 1935, sterk adopsjon, der sperregrensen er 100 år. Det må vel bety at ingen fødsels- og dåpsprotokoller fra 1935 og utover kan bli lagt ut før tidligst i 2035; jfr siste setning i forrige avsnitt.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Nygaard

Ja, det siste er nok riktig, med mindre det skjer en oppmykning av lovverket før den tid. Vi har på grunn av loven om 'sterk' adopsjon fra 1935 satt grensen for dåpslistene mellom 1929 og 1930, for å ta høyde for adopsjon av barn som var inntil 5 år gamle i 1935. Konfirmantlistene, som også inneholder opplysninger om foreldrene, er av samme grunn sperret fra 1935.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.