Gå til innhold
Arkivverket

[#36526] Åmund Knutson Berger (ca 1744-1831) I. Takkvam - Haus - Bergen?


Gjest Gyril Horn
 Del

Recommended Posts

Gjest Gyril Horn

Hei! Jeg leter etter foreldre/opphav til Åmund Knutson Berger (f. ca 1744 d. ca 1831)Åmund vart gift 2 juli 1774 - Haus - Bergen - med Anna Margreta Olavsdatter fra Takkvam (1756-ca 1831).I 1800-tellingen er Åmund nemnd sersjant og selveier på Indre Takkvam - Haus - Bergen.Har lenge prøvd å finne ut av hvor han kom fra. Han og hans barn bruker navnet 'Berger'. Noen ideer hvor det kommer fra?Mvh og takk på forhånd:) Gyril Horn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Jeg tror Asmund Berger og Anna Margrethe Olsdatter er mine 3.tippoldeforeldre.Deres datter Susanna f. ca 1784 d. 18.des. 1820 blir gift i Haus 27.des.1815 med Jacob Erichsen Veset f. 5.feb. 1791 (sønn av Erik Monsen Veset og Gjerka Gunnarsdatter).Susanna og Jacob får barna Gjerke Margrethe f. 25.juni 1817 og Susanna f. 13.des. 1819.Min tippoldemor Gisken Margrethe Jacobsdatter 33 år f. i Bergen far: Jacob Erichsen ble gift i Alstahaug kirke 28.des. 1852 med Andreas Nicolai Samuelsen, begge har bosted Hamnes.Gisken Margrethe (her var ikke innført etternavn) kommer 1. gang til Hamnes i Alstahaug Nordland april 1839 for at tjene, hun kommer da fra Bergen. Hun Må ha reist tilbake for 1840 kommer Gisken Margrethe Jacobsdatter fra Haugs til Hamnes for å tjene.Prøvde å etterlyse Gisken i innlegg 22415, men det var ingen respons som ga resultater. Så jeg tok kontakt med Yngve Nedrebø i Digitalarkivet og fikk datil svar: For oss ser det nok ut at det mest sansynlige må være at Gjerte Margrethe Jacobsdatter, datter av korporal Jacob Erichsen Veset og Susanna Amundsdatter, er den Gisken Margrethe Jacobsdatter f. i Bergen og datter av Jacob Erichsen som dukker opp i Alstahaug.Og så skriver han en del data på dem.Jacob Erichsen Veset ble 2. gang gift 1821 i Korskirken med Petriche Rasmusdatter Damsgaard Jeg har funnet 3 sønner på dem.Har lenge tengt å låne kirkebøker og prøve å finne ut om Gisken Margrethe er konfirmert i Haus hun er ikke konfirmert i Bergen, og jeg er blitt anbefalt slektsbøker eller kanskje det var bygdebøker fra Haus husker ikke sikkert. Men jeg har ikke hatt tid enda.Er Asmund Berger og Anna Margrethe Olsdatter dine aner?Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Et forslag. Det finnes en Knut dpt. 21/8 1715 Haus, Berje Borgo/Berger Knudsen Borge og Johanne Jonsen.Knut ble gift 20/9 1744 Haus med Anne Michelsdt. (Mele?).Knut bodde på Borge da han døde som gammel mann.Funnet på FS og ekteskap og død i krk.bøkene i DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyril Horn

Hei Solveig, Åmund Knutson Berger (1744 – 1831) og Anna Margreta Olavsdatter (1756 - 1831) er mine 4. tippoldeforeldre, hvor deres yngste søn Olaus Åmundsom Berger er min 3. tippoldefar:Olaus Åmundson Berger f. 1793 Indre Takkvam - BERGEN (Haus Sokn) d. 1868 g.m. 1817 Johanna Sofia Nilsdatter Harbitzderes datter (min 2. tippoldemor) Birgitta Kristina Olausdatter (også født Indre Takkvam) bruker navnet Berger ved forskjellige anledninger. Så det må ha vært et navn som det var knyttet en viss betydning til, men hva?1) En annen mulighet er at Berger navnet evl. kommer fra østlandet. I Ryghs serie 'Norske Gaardnavne” finns det over 26 ”Berger”. På Arkivet i Bergen mente de at Berger, Strøm Herald i Vestfold kunne være aktuelt, men dette ha jeg ikke kunnet sjekke.2) Eller kan det være at Åmund Knutson Berger er søn til den Knud som Berit nevner, dvs: Knud Bergesøn Borge (Soldat) g.m. Anne Michelsdatter Mæle - gift 1744. Fødselsdato for Åmund (1744) er ikke helt sikkert (fra Haus i Sogn og Segn - Haus Sokn (1959) Lars Martinusson), men er det sannsynlig at deres evlt. førstfødde søn fikk navnet Åmund? Hvorfor ikke Berge, Michel…?3) En tredje mulighet er at det finns en Åmund Knutson fødd i Bergen 8 Dec 1744. Far: Knut Åmundson og Mor: Maria Benedicte Haugs. Knut og Maria Benedicte er gift 11 Nov 1744 NK - Bergen. Knut er nemnd ugift, skolehold. Dette kan jo være mulig da Åmund Knutson Berger og Anna Margreta Olavsdatter, gir sin førstfødde datter navnet Marta Benedikta (1774-1848). Men igjen det kan jo bare være en tilfeldighet!Mulighetene er jo flere men hvordan sjekke/bekrefte dette? Noen ideer/innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tertnes

Aamund Knutsen Berger f.1744 er fra Berger, Strøm, Hedmark iflg. mine notater. (Har ikke hans foreldre) gift i Haus 02 jul 1774. Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Solveig Sund

Hei Gyril!Dette har jeg glemt av, jeg er ikke så ofte inne på disse sider lenger.Har ikke sett mer på denne delen av slekta. Lurer på om du har slekta langt bakover.Mine tippoldeforeldre Gidsken Margrethe Jacobsdatter f. i Bergen 25.juni 1817 og Andreas Nicolai Samuelsen, flytter fra Hamnes i Alstahaug til husmansplassen Vintersete i Sørfjorden, Tjøtta de hadde barna: Johan Samuel f. på Hamnes i Alstahaug 9.okt. 1850, d. ugift 1875, Anna Jacobia f. på Hamnes 1.okt. 1853 (i skifte eter broren 1875 på Strøm i Flakstad, ikke klart å finne henne)og min oldemor Antonette Mathea f. i Sørfjorden i Tjøtta 13.juni 1856.Min Oldemor Antonette ble gift 16.sept. 1877 i Borge kirke, Lofoten med Hans Olai Danielsen de bodde på Eggum i Lofoten, og fikke 11 barn sammen, 4 levde opp.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.