Gå til innhold
Arkivverket

[#36532] Søker info om person bosatt i New York i 1891


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Jeg forsøker å finne bror til min oldemor, Bertrean Efraim Olsen, født 6 juni eller juli 1867 i Idd. Han reiste til Amerika. Jeg har funnet en Bertram Olsen som reiste til New Yoyrk den 30. oktober 1884 som 16 åring ifra Kristiania med Angelo.Sannsynligvis reiste samme person tilbake etter Kristianiabesøk til New York i 1891. Bertrand E. Olsen reiste til New York ifra Kristiania den 21. juni 1891 som 24 åring med Montebello. Hans yrke var maler.Hvordan kan jeg finne om han var personen jeg søker etter og annen info om ham ifra folketelling i USA eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Hva tror du om denne mannen? Imigrert 1891. 1930 United States Federal Census Record about Bertend Olsen Name: Bertend Olsen Age: 64 Estimated birth year: abt 1866 Birthplace: Norway Relation to head-of-house: Head Spouse's Name: Olga Olsen Race: White Home in 1930: Brooklyn, Kings, New YorkJeg lagrer image'n intil videre; vil du ha den så send en epost til meg. Adr. de to første bokstavene i fornavn bindestrek de to første i etternavnet@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg har sett nærmere på image'n: Det fremgår at han var født i Norge av norske foreldre; men det er også notert at han var 26 'ved første ekteskap'Hun er betydelig yngre; 38 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei Tor!Det kan være et godt spor. Det er synd at det ikke er angitt om stedet han ble født på i Norge. Jeg svarte på et inlegg du hadde om en slektning som bodde på Kornsjø i 1900. Det pussige er at personen jeg søker om ble født på husmannsplassen Begmoen under Prestebakke som ikke ligger så langt fra Kornsjø. Hans mor og far flyttet tidlig til Kristiania. Jeg har ikke funnet det ut ennå, men det var nok på tidlig 1870 tall.Jeg har sendt en mail som anmodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Det var DEN Hans Petter ja!Kanskje er det den samme B. O. vi har her:Name: Bert Olsen Home in 1900: Brooklyn Ward 12, Kings, New York Age: 34 Estimated birth year: 1866 Birthplace: Norway Race: White Relationship to head-of-house: Head Occupation: View Image Immigration year: 1890Kona heter Jennie?? født i Norge. De har vært gift i 8 år; hun har født tre barn; ingen lever.Jeg sender deg image.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Det synes som om det er samme mann her: Census 1920: Name: Ben Olsen [ben Olsan] Age: 53 years Estimated birth year: abt 1867 Birthplace: Norway Race: White Home in 1920: Brooklyn Assembly District 3, Kings, New York Home owned: Rent Sex: Male Marital status: Married Relation to Head of House: Head Year of immigration: 1884 Able to read: Yes Able to Write: Yes Mother's Birth Place: Norway Father's Birth Place: Norway Image: 814Konen er den samme som i 1930 (Jennie) Merk at her er imigrasjonsåret oppgitt til 1884; det stemmer jo med det du har funnet ut. (i 1930 er det oppgitt til 1891)Det som er mest interesant her er at det er oppgitt to barn; en datter på 19 og en sønn John på 13.De har altså fått - og mistet tre barn før 1900; rett etter ble datteren født.Jeg sender deg denne image'n også slik at du selv kan vurdere sannsynligheten for at det jeg har funnet stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.