Gå til innhold
Arkivverket

[#36538] Anna Nilsdtr. Friis


Gjest Geir Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Grunnen til at jeg begynte å røre i dette igjen, er at jeg holder på med en artikkel vedrørende biskop Erik Bredal, som jeg skal legge inn på Wikipedia. Men jeg har selvfølgelig ikke tenkt å ta inn noe av dette som jeg debatterer med meg selv her!Biskopens farsslekt var nok såpass velaktet at det ikke var noe i veien for at ei adelsfrøken kunne finne på å gifte seg inn - av kjærlighet, selvfølgelig!Biskopens oldefar var Niels Bredal, først munk, så sogneprest til Vinding og seinere den første rektor ved Veile latinskole. Han skrev ei bok om barneoppdragelse, trykt i København i 1568. Jeg legger inn bilde av forsiden (jeg har et eks av 2. opplag fra slutten 1800-tallet).Niels hadde en sønn som man kjenner til, Rasmus, sogneprest i Vinding. Han hadde 5 sønner, bl.a. far til biskopen - alle ble prester.Biskop Erik Bredal hadde 4 brødre - alle prester.

bilete6277.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Vi (eller kanskje bare jeg) husker at mor til Vibeke Gyldenstjerne var Anne Parsberg. Hvem var lensherre i Trondheim når Erik Bredal fikk jobben som biskop - jo, Oluf Parsberg (jeg har ikke sjekket slektskapet). Det var noe av det siste som skjedde i hans tid som lensherre der, for Erik Bredal reiste sammen med den nye lensherre Fredrik Urne opp til Trondheim. De overtok samtidig, jfr Norsk Biografisk Leksikon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Far til lensherren Oluf Parsberg var søskenbarn med Vibeke Gyldenstierne - den eventuelle svigermor til biskop Bredal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Men dette ble galt. Var mor til biskop Bredal datter av Vibeke Gyldenstierne, så var hun også tremenning med lensherren Oluf Parsberg.Men da får jeg vel gi meg for denne gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Arnstein - såvidt jeg har forstått er det Niels Friis selv som har skrevet opptegnelsen over sine barns fødsel (hvor?), det ville jo da være underlig om han glemte et av dem ... Anne, f. 1588 døde 7 år gammel.Og en kommentar til Olsens innlegg på Slektsforum: Jens Jensen Friis i Molde g. 1) Maritte Jorisdatter Noone, g. 2) Anna ... er ikke den samme som Jens Jensen Friis i Trondheim g. Anne Eilertsdatter Schøller.Jeg må se litt mer på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk for at du ville holde meg med selskap!Jeg er enig i at dersom Niels Friis til Hesselager selv har notert navn på barna, så må vi se andre steder. Men utgangspunktet mitt tidligere i dag når det gjelder likprekenen som biskopen skrev vedrørende borgermesteren i Trondheim, Jens Friis, må kanskje da gåes nærmere etter i sømmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Joda, Johs, jeg har sett der, men han gir ingen løsning på dette.Borgermester i Trondheim, Jens Nilsen Friis, var født 1600 i Tønder og det ble betalt for begravelsen hans 3/6 1662 i Trondheim. Han var sønn av herredsfogd Nils Jensen Friis og Elisabth Thomasdatter (visstnok opplyst av ham selv).Han var gift i København 8/7 1625 med Johanna Vinzentsdtr. Barn: Nils f. 18/4 1628 ble sogneprest på Tynset. Elsbet f 11/10 1629. Vinzents f 28/12 1632, gift m Anna Mortensdtr (Lerche) bodde på Tyholt i 1701. Jens f 2/7 1634, asessor og gift med Anne Eilertsdtr Schøller (kilde: Dahl).Eldste sønn av biskop Bredal, Anders, ble i 1672 gift med Karen Juul, en datter av Peder Erichsen Juul og Elisabeth Thomasdatter Friis (kilde: Simon Ellefsen).Så må jeg kikke litt nærmere på denne DIS-lenken lenger oppe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Sogneprest i Rakkestad seinere Hof, Thomas Nielsen Friis var morfar til Karen Juul gift med Anders Bredal (biskopens sønn) og bror til borgermester i Trondheim, Jens Nielssøn Friis (han som det finnes en trykt liktale etter - som biskop Bredal skrev 10 år før sønnen ble gift med den avdødes slektning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Först av alt mange takk for interessante innlegg her, Arnstein.- det er nok mange 'som holder deg med selskap' i denne tråden, - men kanskje venter på en passende anledning til å legge inn en kommentar e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I DIS-lenken blir fogden i Tønder Niels Jensen Friis satt opp med fødselsår 1565. Simon Ellefsen har imidlertid ikke satt noe fødselsår på ham. Kanskje er dette bare et antatt fødselsår. Flytter vi hans fødselsår f.eks 10 år tilbake, så kan han godt gå som far til Anne Nielsdtr Friis.Anders Eriksøn Bredal vil i tilfelle bli tremenning med kona, Karen Juul. Det var ganske vanlig, men de måtte vel i tilfelle ha godkjenning for giftemålet.Det nytter ikke å se på oppkalling her, for Anne Nilsdtr Friis hadde bare ei datter, Mette, som antakelig er oppkalt etter mannens (Anders Bredals) ukjente mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nei, dette siste tror jeg ikke helt på. Fogden må vel i tilfelle ha vært gift en gang tidligere og fått Anne i dette ekteskapet.Viser det seg at det er Niels Friis til Hesselager som selv har skrevet ned navnene på barna, så gir jeg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Og da fant jeg dette (opplysning fra 2001):'ifølge dagboken til Vibeke gjengitt i magasinet Dansk adelshistorie utgitt av det kongelige Danske genealogiske og heraldiske selskap hadde hun bare en datter Anne f. 1588 som døde i 19 juni 1595.'Lenke Bredal- og dette har jeg jo sett før, og gir herved opp - God Natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Hei Arnstein!Takk så mye for dine opplysninger. Har akkurat logget på og skal kikke mer på dette til helgen. Men som sagt mage takk for dine og de andres opplysninger.Kommer tilbake til dette senere. Må ut og måke SNØØØØØØØ... Mvh. Geir Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.