Gå til innhold
Arkivverket

[#36539] John (1890), Hans (1892) og Olaf (1894) Johnson - frå Mjøsomr. til Amerika 1901?


Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Olaf Antonius Johnson og kona Paula Olson Berg (Paula fødd kring 1864) skal ha hatt minst tre søner:* John A. Johnson, fødd 28.2.1890* Hans Christian eller Hans O. Johnson, fødd 17.6.1892* Olaf H. Johnson, fødd 5.12.1894Ifølgje etterkomarar i staten Washington skal mori Paula ha utvandra med dei tre sønene i 1901 til North Dakota eller Saskatchewan frå anten Gjøvik eller Hedmarken, m.a.o. frå Mjøstraktene..!Trass i fleire forsøk har eg so langt ikkje lukkast finna det norske opphavet til denne huslyden, og no vonar eg at einkvan kan dra kjensel på dei og hjelpa meg med identifikasjon?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Kjønigsen

Ifølge 'World War I Draft Registration Cards, 1917-1918':Hans Kristian Johnsen, født 17.juni 1892 i Kristiania.John Albert Johnsen, født 28.februar.1890 i Kristiania.Olaf Henry Johnsen, født 5.desember.1894 i Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Denne var ikke enkel. Lisa's funn var flott. Av amerikanere ble ofte Kra identifisert med Oslo, men var ofte Kristians amt.Paula kan jo uansett ha vært fra Mjøstraktene. Mannen Olaf Antonius kan være denne: LenkeFinner han ikke igjen senere. Død? Eller har jeg feil mann; slik at han senere finnes kuttet ut mellomnavnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Tor. Lisa og Carsten for spennande innlegg!Eg har alle opplysningane mine frå Amerika. Folketeljingane frå 1920 og 1930 oppgjev innvandringsår til Amerika 1901 for ALLE TRE brørne i BÅE teljingar, men kva eg sjølvsagt ikkje har tenkt på er følgjande: Dersom dei utvandra til Saskatchewan først og kom derifrå til Amerika, so vil det vera årtstalet for innvandring frå Canada som er oppgjeve! Dei må m.a.o. vera reist frå Noreg FØR 1901...Olaf Antonius frå Christiania 1865 ser interessant ut! Kanskje dei tre søskeni er borni hans og at dei tre brørne er frå Christiania...?Eg ventar i spennig og vonar på fleire funn...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg finner følgende ankommet Ellis 8. april 1901:Paalla (?) Johnsen, 33, gift, siste bosted Christiania. Hun har med seg barna Margrethe 9, Johan 5, Hans 4 og Karl på 5 mnd. Hun skal til sin bror Nils O. Berg i Christine, ND. I kolonne 17 og 18 kan det se ut som om det er skrevet en forkortelse for husband og navnet Olef J. samt Carents (?)Her er det jo mye som stemmer, bortsett fra alderen. Fikk de kanskje billigere biletter om barna var under en viss alder?Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ta en titt på denne siden, Lars.LenkeSe på linje 55, 75 og 86. Den Carl som er ført på linje 86 tihører husstanden ført på linje 55 og videre. Denne Carl kan være den samme som vi fant på Ellis i 1901.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Arne og Carsten for nye flotte innlegg! Ingen tvil; huslyden er funnen, men det var merkelege aldrar Polla gav borni sine ved utvandringi...!No er problemet i grunnen berre å finna ut kvar desse borni var fødde og kven foreldri var? Eg finn ikkje noki Polla som høver i Nes på Hedmarken i 1900, men dei kan jo sjølvsagt vera farne derifrå før hundreårsskiftet, kanskje til Christiania? Kanskje Hans Myhre har løysingi?Nok ein gong ein stor takk for hjelpi so langt! Eg har strevd med desse folki i mange år...!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det er jo nærliggende å tro at Paula + barna burde oppholde seg i Kristiania (eller Kristians amt) ved FT 1900. Jeg går ut fra at mange har prøvd å søke uten å lykkes med noe mulig funn. Heller ikke barna lar seg finne. Derfor kaster jeg fram en mulighet, som kanskje er av det spekulative slaget.Paula bruker navnet BERG. Ved FT 1900 Kristiania bor det en stor Berg-familie i Bredgt.25. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00301&gardpostnr=4511&personpostnr=120502&merk=120502#ovre>Lenke Samtidig er det ei Pauline Olsen som er fange på Møllergt.19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Her har det vært fremgang mens en stakker har arbeidet!Iver's innlegg (13) fikk meg til å plukke frem igjen noe jeg fant i går kveld:Tellingsår: 1900 Kommune: Sem Kommunenummer: 0721 Navn på bosted: Gauterød Antall personer registrert på bostedet: 3--------------------------------------------------------------------------------Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet Andreas Pettersen hf g Dagarbeider med gaardsstel (markarbeide) 1848 Sverige Gunhild Johannesdatter hm g Husgjerning og markarbeide for fremmede 1842 Ramnes Johan Albert Johannessen fl ug Forsørges som barn 1890 KristianiaNavn på sønnen Johan Albert, fødested og år stemmer. Han er i fosterpleie. Dessuten ligger jo ikke Sem så veldig langt fra Horten der Paula var i '65.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg utløste vel kanskje litt vel mye i innlegg 13. Det er godt mulig barna som omtales i innlegg 14, 15 og 16 virkelig er barna til Paula, men noen endelig konklusjon må man vel ikke gjøre.Foreløpig er det ikke fremskaffet noe endelig bevis. – Og min egen spekulasjon om at det er temaets Paula som sitter som innsatt på Møllergt.19 i 1900, har ikke annet enn navnliket, fødselsår, og en adressekobling som grunnlag.At Paula befinner seg i Horten i 1865, skal vi vel heller ikke være skråsikre på. Om hun kommer fra Vang eller Romedal, - eller for den saks skyld Kristiania, er det også sprikende opplysninger om.Men vi kan vel si det slik at Paula + hennes barn, bør vel ha vært telt i 1900, - Og i så måte er personene i innlegg 13-16 bra kandidater til å være identisk med personene i innlegg 1.-Så er det bare å håpe at Lars (eller noen av oss andre) klarer å sjekke opp disse kandidatene.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Her er også en Polla som kanskje er en aktuell kandidatIGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0POLLA OLSDR FemaleEvent(s): Birth: Christening: 30 APR 1865 Vestre Toten, Oppland, NorwayParents: Father: OLE JOHANNESEN Mother: CHRISTIANE NIELSDRMessages: Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening dateOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Det er riktig som du sier Iver; men likevel.... Jeg synes du har satt i gang noe interesant , ved eliminasjonsmetoden kan det i hvert fall bekreftes; eller avvises.Til Odd Brede: Jeg skal forsøke å fotfølge din Polla, jeg bor i nabokommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Ivar, Tor og Odd Brede for nye interessante innlegg. Dette tek til å verta riktig spennande!Eg har i kveld vore i kontakt med gravferdsbyrået i Renton, WA der Johnson-brørne er gravlagde, og dei har oppskrive Olaf Johnson og Pauline Berg som namn på foreldri, samstundes som fødestadane er oppgjevne til ''Oslo, Norway''!Eg trur ikkje at ho som i 1900 sat på Møllergata 19, er ''vår'' Polla, og når det gjeld gutane, so ser det ut til at dei heitte Johansen og ikkje Johannessen, men dette kan sjølvsagt vera feil...Men kva med Margit i 1900? Eg vil tru ho kanskje var fødd kring 1888?Og eit anna spor: Polla hadde tydeleg ein bror Nels O. Berg, som i 1901 var busett i Christine, ND. Det må vera den me finn i FT1900 som farmar i Eagle township, Richland Co., ND:~~~~~~~~~~BERG, Nels June 1856 Nor Nor Nor em. 1881BERG, Anne Nov. 1862 Nor Nor Nor em. 1882Dei hadde vore gifte i 18 år og hadde 7 born, som alle levde!~~~~~~~~~~Er det nokon som kan identifisera denne Nils Berg?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Mor til Polla født 1865 kan være denneLenkeOg da er trolig dette ekteskapsinngåelsen IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway OLE JOHANNESEN Male FamilyParents: Father: JOHANNES POULSENMarriages: Spouse: CHRISTIANE NIELSDR Family Marriage: 09 DEC 1864 Vestre Toten, Oppland, Norway Husband Age at Marriage: 24 Wife Age at Marriage: 22Messages: Extracted marriage record for locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the marriage date.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Mer utfyllende om ekteskapet©Gjøvik og Toten Slektshistorielag - Viede i Vestre Toten 1862-69Protokoll: A 7 Side: 223 Nr: 52 År: 1864 Kirke: V. TOTEN 1 Lysning kirkedag: 24. SØND. TREF. 2 Lysning kirkedag: 25. SØND. TREF. 3 Lysning kirkedag: 26. SØND. TREF. Vielsesdato: 09.12.1864 Lysningsforlanger: BRUDGOMMENRolle Sivilstand Stilling/ yrke Fornavn Etternavn Bosted Kjønn Fødested Født Alder Brudgom UNGKARL INDERST OLE JOHANNESSEN HOEL HOEL M HOEL 24 Brud PIGE CHRISTIANE NIELSDATTER BJERKE K BJERKE 22 Brudgoms far JOHANNES POULSEN M Bruds far NIELS NIELSEN M Forlover JOHANNES OLSEN HOEL Forlover HENDRIK OLSEN HOELAvskrift ved Heljar Westlie. Korrektur ved Terje Tandsether.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Odd Brede;jeg har sjekket image'n på Paula's bror Nils O. Berg fra Census 1900: Det fremgår klart at han var født i juni 1856. Det passer jo dårlig med familien i V.Toten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Carstens [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMIOSLO&gardpostnr=132975&merk=132975#ovre>Lenke i innlegg 9 er den siste sikre stedsangivelsen vi har for Paula (Paaller) og barna før de reiser til Amerika. Den sier både Kristiania og NES på Hedemarken. Samtidig har Lars lagt inn stikkordet Gjøvik (som i avstand er svært nær Nes). Det vil derfor logisk å søke i kirkebøkene for Nes. I løpet av en ukes tid bør jeg ha klart å stikke innom Statsarkivet her på Hamar og få gjort dette.I FT 1865 er det på landsbasis 27 personer som heter Polla (med denne bokstaveringen). Tredjeparten av dem (9) er bosatt i den lille kommunen Nes på Hedemarken. – Så jeg vil tro vi er på rett vei om vi ser ditover. Kan også andre prøve å søke på denne LenkeTil slutt et lite hjertesukk: Tenk om dette er feil-avskrift, - at bokstaven ”e” skal være ”o” .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.